הבולים של טריטוריית מקדונלד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בול דואר שהונפק באפריל 1961 לשימוש בדואר הפרטי של טריטוריית מקדונלד

טריטוריית מקדונלד הוקמה בשנת 1961 כאקט של מחאה על ידי תושבי מחוז מקדונלד (אנ') שבמדינת מיזורי בארצות הברית. אחד מצעדי המחאה שנקטו התושבים היה הקמת שירות דואר פרטי שהוביל מכתבים מן העיר נואל (אנ') אל בית הדואר הקרוב של דואר ארצות הברית. מנהיגי המחאה הנפיקו בולים לשימוש בדואר הפרטי.

הרקע להנפקת הבולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – טריטוריית מקדונלד

בשנת 1961 הושמטה רשימת אתרי הנופש של העיירות נואל (אנ'), פיינוויל (אנ') וסאות-ווסט סיטי (אנ') מן "המדריך לחופשות משפחתיות", אשר הודפס בגב מפת הכבישים הרשמית של מדינת מיזורי[1]. תושבי מחוז מקדונלד, שהיו תלויים במידה רבה בהכנסות שקיבלו במהלך עונת התיירות, כעסו על המענה השלילי שקיבלו ממחלקת הכבישים כאשר ביקשו לתקן את הפרסום, והחליטו להגיב בתקיפות על הפגיעה בכבודם ובפרנסתם.

לאחר דיונים סוערים החליטו התושבים להתנתק ממדינת מיזורי, לחבור למחוז דלאוור (אנ') שבאוקלהומה ולמחוז בנטון (אנ') שבארקנסו, ולייסד מדינה חדשה שתיקרא "טריטוריית מקדונלד"[2][3], המדינה החמישים ואחת של ארצות הברית. ב-11 באפריל 1961 החלו התושבים לבצע את הפעולות הממשיות למימוש הריבונות של המדינה העצמאית החדשה, ובין היתר הדפיסו בולי דואר[4], והקימו שירות דואר מיוחד ועצמאי[5].

הנפקת בולי הדואר של טריטוריית מקדונלד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדפיס מקומי בעיר נואל עיצב והדפיס כ־100 אלף עותקים של בולי הדואר הפרטי של טריטוריית מקדונלד[2]. הבולים, שכולם היו בערך נקוב של 2 סנט, הודפסו בחמישה צבעים. ארבעה מן הבולים (ירוק, חום, שחור ואדום) הודפסו על נייר בצבע צהוב ובול אחד (שחור) הודפס על נייר בצבע אדום[4]. על פי הרישומים הודפסו למעלה מ-30 אלף גיליונות כשכל גיליון הכיל 25 בולים[4].

הבולים נמכרו לציבור בכל אתר אפשרי ברחבי העיר נואל, וניתן היה להשיגם בחנויות שברחוב הראשי, בתחנות הדלק, במזנונים, במסעדות ובבארים. המקום היחיד שלא מכר את הבולים הפרטיים היה משרד הדואר הרשמי של העיר[4]. הבולים הודבקו על המעטפה, משמאל לבול הממשלתי של דואר ארצות הברית[4].

שירות הדואר הפרטי של טריטוריית מקדונלד[עריכת קוד מקור | עריכה]

על מנת להפעיל את הדואר הפרטי של טריטוריית מקדונלד נפתחו בעיר נואל שלושה מרכזי דואר טריטוריאלי בהם נמכרו בולי הדואר הפרטי והתקבלו דברי דואר למשלוח[5]. בפינה הימנית העליונה של המעטפה צריך היה השולח להדביק בול דואר רגיל של ארצות הברית (אותו רכש בנפרד בבית הדואר הפדרלי). הבול של הדואר הפרטי הודבק בצידה השמאלי של המעטפה ובוטל באמצעות חותמת עגולה עם הכיתוב "נואל, טריטוריית מקדונלד, 1961" (NOEL McDONALD TERRITORY 1961)[4]. תמורת תשלום של שני סנט (מחיר הבול הפרטי) התחייב הדואר של טריטוריית מקדונלד להוביל את המכתב אל בית הדואר האמריקאי הקרוב ביותר מחוץ לגבולות ה"טריטורייה", לרוב לבית הדואר של העיר נאושו (אנ') שבמחוז ניוטון (אנ')[5].

לא ברור כמה זמן נמשך הנוהג של הובלת המכתבים אל מחוץ לגבולות מחוז מקדונלד, וככל הנראה בתוך פרק זמן קצר הוחלט להפקיד אותם בבית הדואר של נואל[5]. לתושבי מחוז מקדונלד היה סכסוך עם מדינת מיזורי, ולא הייתה להם כל סיבה להחרים את בית הדואר הפדרלי.

שירות הדואר הפרטי של טריטוריית מקדונלד הפיץ לאורך שנת 1961 למעלה מ-60 אלף מעטפות, שנשלחו לכל קצווי תבל. ביום השיא, חג המולד 1961, החתים הווארד קטס (Howard Cates), מנהל הדואר של נואל, 6,000 מעטפות שהכילו אגרות ברכה לחג המולד ושלח אותן בדואר[4].

בנוסף למעטפות שנשלחו דרך אחד משלושת מרכזי הדואר הפרטיים ידועות מעטפות רבות שנמסרו ישירות לבית הדואר הפדרלי בנואל. על מנת ליהנות מן האפקט הפרסומי של הבולים הפרטיים נהגו בתי עסק שונים בנואל לרכוש את הבולים ולהדביק אותם על המעטפות ששלחו כחלק מן התכתובת המסחרית הרגילה שלהם. המעטפות האלה נמסרו כאמור על ידי בית העסק ישירות לבית הדואר של נואל, ולא עברו דרך בתי הדואר הפרטיים. ניתן לזהות אותן על ידי כך שהבולים הפרטיים המודבקים עליהן לא הוחתמו בחותמת המיוחדת של דואר טריטוריית מקדונלד, אלא על ידי חותמת הדואר הרגילה של הדואר האמריקאי[5].

על פי החוק האמריקאי מותר לכל גורם להקים שירות דואר פרטי, בתנאי שהוא אינו מתחרה בדואר האמריקאי, אלא מספק שירות משלים[5]. הקמת מרכזי הדואר הפרטי והובלת המכתבים לבית הדואר של נואל נחשבת לשירות משלים, החוסך לשולח את הטירחה לגשת בעצמו לבית הדואר[5].

מעמד הבולים של טריטוריית מקדונלד בקרב האספנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדעה השלטת בקרב אספני הבולים היא שלהנפקת הבולים ולהקמת שירות הדואר הפרטי של טריטוריית מקדונלד לא הייתה כל משמעות מבחינה דוארית, וכל מטרת ההנפקה הייתה לשמש כאמצעי פרסום ותעמולה לקידום התיירות במחוז מקדונלד[4]. עם זאת, עצם העובדה שתושבי המחוז בחרו להביע את שאיפתם לעצמאות באמצעות הנפקת בולי דואר מעיד על חשיבותו של הבול כסממן שלטון, לצד המטבע, ותעודת התושב.

המעטפות, עם הבול הפרטי לצד הבול הרשמי של ארצות הברית, נחשבות כמזכרת מן האירוע ההיסטורי, וידוע על מעטפות שנשלחו עם הבול הפרטי מבית הדואר של נואל גם לאחר שנת 1961, ככל הנראה על ידי אספני בולים שביקשו להכין לעצמם מזכרת בולאית מעניינת[6].

בשנת 2011, לרגל מלאת 50 שנה לדואר הפרטי של טריטוריית מקדונלד, יזמו חברי החוג ההיסטורי והבולאי של מחוז מקדונלד שיחזור של שירות הדואר המקורי שפעל בשנת 1961[5].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • משה רימר, "טריטוריית מקדונלד - המדינה שלא הייתה", בתוך: שובל - מגזין הבולאים בישראל, גיליון מס' 50, דצמבר 2003, עמ' 22–23.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]