הבולים של אזור הכיבוש פיומה-קופה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בזמן מלחמת העולם השנייה, בין חודש מאי 1941 לחודש מאי 1942, הונפקו בולים מיוחדים לשימוש תושבי ממלכת יוגוסלביה אשר היו נתונים תחת שליטה איטלקית באזור הכיבוש פיומה-קופה.

בול של ממלכת יוגוסלביה ועליו הדפס רכב בנוסח "אזור הכיבוש פיומה-קופה"

הרקע להנפקת הבולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיומה ערב מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1924, כאשר סיפחה איטליה הפשיסטית את מדינת פיומה החופשית, בחרו האיטלקים שלא לספח את רובע סושאק (אנ') שהיה בו רוב של תושבים לא איטלקים, אלא למסור אותו לשליטת ממלכת הסרבים, הקרואטים והסלובנים, לימים ממלכת יוגוסלביה. בין השנים 1924–1941 עבר קו הגבול בין איטליה ויוגוסלביה לאורך נהר רייצ'ינה (אנ') הזורם בין פיומה וסושאק.

פלישת איטליה לשטח ממלכת יוגוסלביה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 1941 פלשה הארמייה ה-2 האיטלקית לשטח ממלכת יוגוסלביה מכיוון העיר פיומה, וכבשה בו ביום את אזור העיר סושאק (אנ'). איטליה, שביקשה ליצור אזור חיץ שיפריד בין העיר האיטלקית פיומה ובין המדינה העצמאית של קרואטיה, הקימה את הישות המנהלתית שנקראה בשם אזור הכיבוש פיומה-קופה וכללה את העיר סושק בתוספת אזור באורך כ-40 ק"מ מזרחה במעלה נהר קופה (אנ').

הנפקת בולי הדואר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק הזמן הקצר שעבר מאז כיבוש האזור ועד למועד הנפקת הבולים לא ניתן היה לעצב ולהדפיס בולי דואר חדשים, והאחראים להנפקה נאלצו להתבסס על מלאי הבולים שנלקח שלל במשרדי הדואר של האזור הכבוש. בולי פיומה-קופה הונפקו באמצעות הוספת הדפס רכב על גבי בולים מן המניין אשר הונפקו במקור בממלכת יוגוסלביה בשנים 1940-1939[1].

ההנפקה הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-16 במאי 1941[2] הונפקה סדרת הבולים הראשונה של האזור המנהלי החדש של פיומה-קופה. על בולי הסדרה היוגוסלבית התווסף הדפס רכב שכלל את המילים אזור הכיבוש פיומה-קופה (Zona Occupata Fiumano Kupa)[3].

בנוסף, הודפסה ברווחים שבין שורות הבולים רצועה מתמשכת של מילים, שהורכבה מראשי התיבות של שם האזור (ZOFK).

ההנפקה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במועד לא ידוע במהלך שנת 1941[4] הונפקו שלושה בולים נוספים שנועדו לשמש כבולי צדקה. בחלקו התחתון של הבול, מתחת להדפס הרכב של שם האזור (Zona Occupata Fiumano Kupa), התווספו האותיות ONMI[5]. המדובר בראשי תיבות של ארגון צדקה איטלקי בשם מפעל לאומי לאם ולילד (אי') (Opera nazionale maternità e infanzia), אשר הוקם בשנת 1925 וסיפק עזרה סוציאלית לאימהות ולילדים.

גם בבולים אלו הודפסו ברווחים שבין שורות הבולים ראשי התיבות של שם האזור (ZOFK)[3].

ההנפקה השלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במועד לא ידוע במהלך שנת 1941[6] הונפק בול נוסף שנועד להזכיר את הפשיטה המוצלחת שערך הצי המלכותי האיטלקי במהלך מלחמת העולם הראשונה על ספינות הצי האוסטרו-הונגרי שעגנו בנמל באקאר. בתוך המלבן הכהה שבחלקו התחתון של הבול שולבה המילה BUCCARI, שמה האיטלקי של העיר באקאר.

ב-11 בפברואר 1918 חדרו מספר סירות טורפדו חמושות (אי') של הצי האיטלקי אל תוך נמל באקאר, ירו שישה טילי טורפדו לעבר ספינות הצי האוסטרי שעגנו בנמל, והצליחו להימלט ללא פגע. טילי הטורפדו הסתבכו ברשתות ההגנה שנפרסו במי הנמל, כך שמבחינה מעשית לא הצליחה הפעולה הנועזת לגרום כל נזק לספינות האוסטריות, אולם מבחינה מוראלית נחשבה הפשיטה להצלחה מסחררת. התעמולה האיטלקית הדגישה את אומץ ליבם של לוחמי הקומנדו שהיתלו במערך ההגנה האוסטרי והצליחו לחדור לעומק הנמל. הפשיטה על נמל באקאר זכתה לכינוי המהתלה של באקאר (אי'), וסרטי תעמולה איטלקיים שיחזרו את גבורתם של אנשי הקומנדו האמיצים[7].

הסירות ששימשו את לוחמי הקומנדו כונו באיטלקית בשם MAS, ראשי תיבות של "Motoscafo armato silurante" (סירות טורפדו חמושות). רצועה מתמשכת של המילה MAS הודפסה ברווחים שבין שורות הבולים, במקום בו הודפסה בהנפקות הקודמות המילה ZOFK[3].

אחד מלוחמי הקומנדו שהשתתפו בפשיטה על נמל באקאר היה המשורר והמחזאי הנודע גבריאלה ד'אנונציו, אשר גם בהיותו אז בן למעלה מ-50, התנדב לשרת בצבא האיטלקי כלוחם וכטייס קרב. במהלך הפעולה ניסח המשורר מסר לעגני למפקדי הצי האוסטרי והשליך אותו בתוך בקבוק אטום אל מי הנמל[8]. על בסיס שמן של סירות הטורפדו (MAS) טבע ד'אנונציו את הביטוי זכור להעז תמיד (אי') (MEMENTO AVERE SEMPER) בעל ראשי תיבות דומים. ביטוי זה שולב בהיקף בול הזיכרון.

ההנפקה הרביעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנת 1942[9] הונפקו עוד שלושה בולים שנועדו לשמש כבולי צדקה. בהיקף הבול התווספה הכתובת Pro Maternite e Infanzia (למען האם והילד). ההכנסות ממכירת הבולים נועדו לארגון הצדקה האיטלקי המפעל הלאומי לאם ולילד (אי')

גם בבולים אלו הודפסו ברווחים שבין שורות הבולים ראשי התיבות של שם האזור (ZOFK)[3].

הבולים האיטלקיים שלא הונפקו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במועד לא ידוע במהלך שנת 1941 נעשה ניסיון להוסיף את הדפס הרכב "אזור הכיבוש פיומה-קופה" על בולים איטלקיים. הודפסו 100 עותקים של סדרה בת עשרה בולים שהונפקו בשנים 1941-1929[10], אולם הם לא הופצו לשימוש[11].

הפסקת השימוש בבולי אזור הכיבוש פיומה-קופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-26 במאי 1942 בוטל תוקפם של כל הבולים המיוחדים אשר הונפקו עבור אזור הכיבוש פיומה-קופה, והדואר עבור להשתמש בבולים רגילים של איטליה[11]

ערך הבולים בקרב האספנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבולים של אזור הכיבוש פיומה-קופה הודפסו בכמויות קטנות, והם זוכים לביקוש רב ולמחירים גבוהים בקרב אספני הבולים. טכניקת ההדפסה הפשוטה שהתבססה על הוספת הדפס רכב לבולים קיימים שהם נפוצים וזולים מאוד, הקלה מאוד על הזייפנים לייצר זיופים רבים של הבולים האלו. הזיופים קשים לאיתור על ידי מי שאינו מומחה, ולפיכך מקובל להסתמך על תעודת מומחה כאשר אוספים בולים אלו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Scott Standard Postage Stamp Catalogue, 2019, Volume 6B, p.846
  2. ^ Fiume and Kupa Zone 1941
  3. ^ 1 2 3 4 Scott Standard Postage Stamp Catalogue, 2019, Volume 6B, p.904
  4. ^ Fiume and Kupa Zone 1941 Stamps of Yugoslavia Overprinted: "O.N.M.I."
  5. ^ Zona Kupa On Yugoslavia
  6. ^ Fiume and Kupa Zone 1941 Stamp of Yugoslavia Surcharged: MEMENTO AVDERE SEMPER LI BVCCARI."
  7. ^ סרט המשחזר את הפשיטה על נמל באקאר, La beffa di Buccari
  8. ^ Maurizio Brescia, Mussolini s Navy: A Reference Guide to the Regia Marina 1930-1945, Seaforth Publishing, 2012, p.18
  9. ^ Fiume and Kupa Zone 1942 Stamps of Yugoslavia Overprinted:" Pro Maternita e Infanzia".
  10. ^ Scott Standard Postage Stamp Catalogue, 2019, Volume 3B, p.645
  11. ^ 1 2 ITALIAN COLONIES Fiume World War II