דינה בולוארטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דינה בולוארטה
Dina Ercilia Boluarte Zegarra
לידה 31 במאי 1962 (בת 61)
Chalhuanca, Apurimac Department, פרו עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Dina Ercilia Boluarte Zegarra עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פרופרו פרו
השכלה University of San Martín de Porres עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק פוליטיקאי
מפלגה פרו החופשית
נשיאת פרו ה־64
7 בדצמבר 2022 – מכהנת
(שנה ו־18 שבועות)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דינה ארסיליה בולוארטה סגארהספרדית: Dina Ercilia Boluarte Zegarra; נולדה ב-31 במאי 1962) היא פוליטיקאית פרואנית, המכהנת כנשיאת פרו מדצמבר 2022, והיא האישה הראשונה בתפקיד. היא מונתה לתפקיד לאחר הדחת פדרו קסטיו כתגובה להפיכה שהוא ארגן נגד הקונגרס במדינה. קודם לכהונתה כנשיאה הייתה סגנית נשיא פרו מיולי 2021 עד דצמבר 2022. שימשה גם משנת 2007 כראש ארגון RENIEC, הרשם הלאומי לזיהוי ולמעמד אזרחי של פרו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בולוארטה נולדה בצ'לוואנקה שבמחוז אפורימק. היא סיימה את לימודיה כעורכת דין באוניברסיטת סן מרטין דה פורס ועשתה תואר שני באוניברסיטה זו. היא עבדה בארגון RENIEC כעורכת דין והייתה ראש הארגון מאז 2007.

היא התמודדה ללא הצלחה לראשות עיריית רובע סורקיו בלימה ב-2018 וייצגה את מפלגת פרו החופשית. היא גם השתתפה בבחירות הפרלמנטריות ב-2020 אך לא השיגה מושב בקונגרס.

היא התמודדה לצד פדרו קסטיו, כסגניתו, בבחירות לנשיאות ב-2021 בהן ניצחו. ב-29 ביולי 2021, היא מונתה לשרת הפיתוח וההכלה החברתית בממשלתו של קסטיו, במקביל להיותה סגנית נשיא פרו. בינואר 2022, במהלך ראיון לעיתון La República, הצהירה בולוארטה שהיא מעולם לא אימצה את האידאולוגיה של פרו החופשית. מזכ"ל המפלגה, ולדימיר סרון, גירש אותה מהתנועה כתגובה. ב-25 בנובמבר 2022 היא התפטרה מתפקידה כשרת הפיתוח וההכלה החברתית, אך נותרה סגנית נשיא.

ב-5 בדצמבר 2022, לאחר הצבעה של 13 בעד ו-8 נגד, הוגשה תלונה חוקתית על ידי ועדת המשנה להאשמות חוקתיות נגד בולוארטה, בטענה שהיא הפעילה מועדון פרטי בזמן שהייתה שרת הפיתוח.

בהמשך אותו חודש, במהלך המשבר הפוליטי במדינה, כאשר פדרו קסטיו ניסה לפזר את הקונגרס של פרו במהלך הליכי ההדחה נגדו, גינתה בולוארטה את המהלך, כינתה אותו "התמוטטות של הסדר החוקתי", וקיבלה את הנשיאות לאחר הדחת קסטיו. בולוארטה היא הנשיאה האישה הראשונה בתולדות פרו.

בנאום הראשון שלה בקונגרס גינתה את הנשיא קסטיו, והכריזה על רצונה להקים ממשלת אחדות לאומית כדי לפתור את המשבר הפוליטי.

ממשלתה הכריזה על מצב חירום באורך חודש ב-14 בדצמבר 2022 כאשר המדינה התמודדה עם הפגנות שאף הדרדרו לאלימות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דינה בולוארטה בוויקישיתוף