גמר גביע המדינה בכדורגל 1990

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע המדינה בכדורגל 1990
אירוע גביע המדינה בכדורגל 1989/1990
המשחק הוכרע בהארכה
תאריך 4 ביוני 1990
מיקום אצטדיון רמת גן, רמת גן
שיפוט צבי שריר
צופים 5,000
1989
1991

גמר גביע המדינה בכדורגל 1990 התקיים באצטדיון רמת גן ברמת גן ב-4 ביוני 1990, ובו נקבע כי מחזיקת גביע המדינה בכדורגל 1989/1990 היא הפועל כפר סבא, שניצחה במשחק את שמשון תל אביב בתוצאה 0-1 בתום הארכה ו-120 דקות. הייתה זו המהדורה ה-52 של גביע המדינה, וה-37 מאז קום המדינה.

עבור הזוכה הפועל כפר סבא הייתה זו ההופעה השלישית בתולדותיה בגמר גביע המדינה, וגם הזכייה השלישית (כאשר בכל הופעותיה בגמר - היא זכתה בו), הפעם האחרונה שבו הופיעה וזכתה בגביע המדינה הייתה עשור לפני כן בעונת 1979/1980, אז ניצחה בגמר את מכבי רמת עמידר בתוצאה 1:4.

הפועל כפר סבא הגיעה לגמר לאחר 6 משחקים במפעל, כאשר ב-3 מהם ניצחה בתום 90 דקות, ב-2 מהם סיימה בתיקו (במשחק ראשון במפגש כפול עם גומלין), וב-1 מהם ניצחה בתום הארכה אחרי 120 דקות. והיא החזיקה במאזן שערים של 11-3 לטובתה, כאשר היא מציגה ממוצע שערים של 1.8 שערים למשחק.

עבור שמשון תל אביב הייתה זו ההופעה השלישית בגמר גביע המדינה, כאשר גם בפעמיים הקודמות שהופיעה - הפסידה בגמר, כאשר הפעם האחרונה הייתה 4 עונות לפני כן, בתום עונת 1985/1986, אז נפגשה עם בית"ר ירושלים בגמר והפסידה 1:2, גם אז בהארכה.

שמשון תל אביב הגיעה לגמר לאחר 7 משחקים במפעל, כאשר ב-4 מהם ניצחה בתום 90 דקות, ב-3 סיימה בתיקו (כאשר באחד מהם התקיים משחק חוזר וה-2 האחרים התקיימו במסגרת מפגש עם גומלין שבו היא ניצחה בסיכום שני המשחקים), עם מאזן שערים של 9-3 לטובתה, כאשר היא מציגה ממוצע שערים של 1.3 שערים למשחק.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל כפר סבא סיבוב שמשון תל אביב
יריבה תוצאה תוצאה יריבה
הפועל טייבה 4–1 32 האחרונות 1–1 מכבי פתח תקווה
2–1ח
מכבי תל אביב 0–0 שמינית הגמר 1–0 הפועל רמת-גן
2–0 0–0
הפועל תל אביב 0–0 רבע הגמר 0–0 הפועל בת ים
2–0 1–0
הפועל באר שבע 3–2ה חצי הגמר 4–1 הפועל פתח תקווה

הפועל כפר סבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל כפר סבא הגיעה לגמר כקבוצת מרכז טבלה בליגה הבכירה - הליגה הלאומית, לעונת 1989/1990, כאשר היא סיימה במקום השישי בליגה.

בסיבוב ח' פגשה הפועל כפר סבא את קבוצת ליגה א' (הליגה השלישית דאז) הפועל טייבה, באצטדיון הביתי שלה, אותה היא מנצחת 1:4 ב-90 דקות. כבר בדקה ה-10 נכבש השער הראשון בבעיטת עונשין מ-11 מטר על ידי אלי יאני, לאחר הכשלה של מייקל יפה ברחבה. כעבור ארבע דקות, השלים יאני צמד, לאחר שנגח כדור שהגביה איתן אהרוני מצד ימין לרחבה. בדקה ה-28 התמסרו מייקל יפה ואהרוני, עד שהאחרון בעט חזק וכבש את השלישי. בדקה ה-55, צמצמה האורחת מטייבה עם שער של אוסמה חאג' יחיא. בדקה ה-67 כבש הרכש מהפועל רעננה אלי טיומקין את שערו הראשון בקבוצה, לאחר מסירה של אורן מחורר.

בשמינית הגמר פגשה למפגש כפול את קבוצת הצמרת מכבי תל אביב, למפגש כפול בו במשחק הראשון בחוץ מצליחה לסיים בתיקו 0-0, כאשר בפתיחת המשחק הדף נוסובסקי כדור טוב של אבי כהן. מנגד הניסיונות של מייקל יפה, ואיתן ניסו ללא הצלחה להתגבר על הגנת מכבי תל אביב. רק בדקה ה-76 הצליח איתן אהרוני לחדור מבעד להגנה ולבעוט למסגרת מזווית חדה. אולם משה מרכוס, שוער מכבי תל אביב, הדף את הכדור[1]. למשחק הגומלין באצטדיון הביתי של כפר סבא הגיעו כ-3,000 צופים. בדקה ה-51 הוכשל גדעון סיימון, כ-21 מטר מהשער, על ידי מוטי איווניר. סיימון בעט בעצמו כדור אדיר שפגע בשחקן מכבי תל אביב, הטעה את שוערה שביט אלימלך, והפך לשער. יצחק מימוני, שהיה הנמוך שבשחקני השדה, עלה לשחק, לאחר שהחליף עם פתיחת המחצית את חורחה סמבל. בדקה ה-58 עלה לנגיחה לאחר הגבהה של אהרוני, וכבש את השער השני, בדרך לרבע הגמר[2].

ברבע הגמר פגשה הפועל כפר סבא את קבוצת הליגה הארצית (הליגה השנייה דאז), הפועל תל אביב. במשחק הראשון הקבוצות ניטרלו אחת את השנייה, ולא נבעטו כמעט כדורים לשערי שני הקבוצות. הגומלין שהתקיים באצטדיון בלומפילד ביפו, זימן כ-2,000 צופים למשחק. בדקה ה-23 נשרקה לזכות הפועל כפר סבא בעיטת עונשין, 18 מטר מהשער. אלי יאני בעט את הכדור, שנהדף מהחומה, לכיוונו של איתן אהרוני, שכבש את הריבאונד. כפר סבא המשיכה ללחוץ, אולם בפתיחת המחצית השנייה, ניסתה הפועל תל אביב להשוות, אך לא הגיעה להזדמנויות משמעותיות. בדקה ה-72 מימוני ויפה החליפו ביניהם דאבל פסים ברחבה, כשיפה בעט מעל המשקוף. שלוש דקות לאחר מכן, בדקה ה-75 מייקל יפה חלף על פני ההגנה ובעט לשער. אלתר הדף לרגלי יפה, שבעט שוב. אלתר זינק שנית, והדף לא טוב לכיוון שערו. דוד הרשליקוביץ הרחיק מקו השער. הלחץ נמשך, ובדקה ה-78, סיימון שנכנס 8 דקות לפני כן במקום נתי בן דיין, שיגר כדור חזק מ-18 מטר, לרשת של הפועל תל אביב וקבע את תוצאת המשחק 2:0 להפועל כפר סבא, שהעפילה לחצי הגמר.

בחצי הגמר הנייטרלי באצטדיון רמת גן, פגשה כפר סבא את הפועל באר שבע מתחתית הליגה הלאומית. בדקה ה-3 הפועל כפר סבא עלתה ליתרון מוקדם, עם בעיטת עונשין מוצלחת שנפסקה לזכותה, שכובש אלי יאני, לאחר שכדור שבעט אורן מוחרר פגע ברחבה בידו של שלמה אילוז. בדקה ה-40 הגביהה שחקן הפועל באר שבע עזרן כדור חופשי לרחבה, לראשו של אוחנה שהשווה. בדקה ה-64 כדור שהוגבה לרחבה נקלט על ידי אפרים דוידי, שהחזיר לשוער למרכז השער, אך השוער ליברמן עמד בפינת השער וספג 1:2 לזכות הפועל כפר סבא. הבאר שבעים הגיבו אחרי מספר דקות, כשכדור רוחב של אוחנה, נהדף לא טוב על ידי שמיר, והגיע לשלמה אילוז שהכניס את הכדור לרשת וקבע 2:2 ואת תוצאת המשחק בתום 90 דקות. בדקה ה-117, 3 דקות לפני סיום ההארכה, מסר יצחק מימוני למייקל יפה, שפרץ באומנות בין שני שחקני היריבה, ומ-12 מטרים[3], כבש את שערו הראשון והיחיד באותה עונה. הפועל כפר סבא העפילה לגמר השלישי בתולדותיה.

שמשון תל אביב[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמשון תל אביב הגיעה כקבוצת תחתית בליגה הבכירה - הליגה הלאומית של 1989/1990, כאשר התמודדה על חייה בליגה, ואף בסיום העונה ירדה לליגה הארצית מהמקום האחרון בטבלה.

במשחק הראשון בסיבוב ח' פגשה שמשון תל אביב את מכבי פתח תקווה ממרכז טבלת הליגה הארצית (ליגת המשנה דאז), כאשר המשחק הסתיים בתוצאה 1-1 בתום 90 דקות, ונקבע משחק חוזר, ובו ניצחה שמשון תל אביב 1-2.

בשלב שמינית הגמר נפגשה שמשון עם יריבתה לתחתית באותה העונה הפועל רמת-גן, למפגש כפול בשלב זה. במשחק הראשון מנצחת שמשון תל אביב בחוץ את הפועל רמת גן 1-0, והמפגש השני מסתיים בתוצאה 0-0, בסיכום מנצחת שמשון 1-0 ומעפילה לשלב הבא. ברבע הגמר מגרילה שמשון את הפועל בת ים מתחתית הליגה הארצית כאשר במפגש הראשון בביתה מסיימת שמשון עם תיקו 0-0 מאכזב מבחינתה, אולם במשחק השני מנצחת 1-0 בחוץ ומעפילה שלב.

בשלב חצי הגמר הנייטרלי באצטדיון רמת גן נפגשת שמשון עם הגרלתה הכי קשה עד כה, הפועל פתח תקווה מצמרת הליגה הלאומית, שהתמודדה עם בני יהודה תל אביב באותה העונה על תואר האליפות (וסיימה לבסוף במקום השני בלבד). במשחק מפתיעה שמשון, מנצחת 4-1 ומעפילה לגמר השלישי בתולדותיה (כאשר הפסידה ב2 הגמרים הקודמים).

משחק הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמשון תל אביב, הביסה בחצי הגמר את קבוצת הצמרת של הפועל פתח תקווה 4-1. אך 10 ימים לפני משחק הגמר, נחרץ גורלה והיא ירדה לליגת המשנה כנועלת הטבלה. מהצד השני, בהפועל כפר סבא, אלי יאני התייצב לגמר השלישי שלו. הראשון ב-1980 עם הפועל כפר סבא, ובשנה החולפת, כמושאל במדי בית"ר ירושלים. כך גם מאמן בקבוצה לאזארק, עם שני גביעים בפולין.

כ-5000 צופים הגיעו לאצטדיון רמת גן. לקראת שריקת הפתיחה, שתי הגרלות נערכו בין המועדונים. כל אחד מהם רצה לשחק בצבע לבן. שמשון זכתה בהגרלה. עניין נוסף בין הקבוצות היה מיקום ספסל המחליפים. שתי הקבוצות רצו את הספסל הימני. גם בהגרלה זו זכתה שמשון.

מהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחצית ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדקה ה-7 דוחף רבינוביץ' מהגנת כפר סבא את כריסטיאן גואיטה ברחבה, שריר פוסק בעיטה לא ישירה, והכדור הולך החוצה, לאחר שארביב מוסר למזרחי שמחמיץ את המסגרת.

בדקה ה-21 אבינועם עובדיה משמשון תל אביב מוסר ליפתח הלוי, שמ-20 מטרים בועט מעל המשקוף.

בדקה ה-35, קרן לשמשון תל אביב, גואיטה נוגח, אולם נתי בן דיין מהגנת כפר סבא מרחיק את הכדור מהקו.

מחצית שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההזדמנות המשמעותית הראשונה של הפועל כפר סבא הגיעה רק בדקה ה-66, כשיצחק מימוני, השחקן הוותיק על כר הדשא, בעט במפתיע כדור סמוך לקו הקרן. אך חדד, שוער שמשון הצליח לקלוט את הכדור.

בדקה ה-74, שלמה מזרחי בועט כדור מרחוק, אולם הוא מוסט ומגיע לשחקן הכי צעיר על כר הדשא, אסי טובי שמ-2 מטרים בועט את הכדור חלש לידיו של הפועל כפר סבא אדיר שמיר.

לאחר מספר דקות תוספת זמן שורק צבי שריר השופט לתום הזמן החוקי של המשחק והתוצאה 0:0.

הארכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי דקות מתחילת ההארכה, נפסק לזכות הפועל כפר סבא כדור עונשין קרוב לדגל הקרן. יצחק מימוני הגביה את הכדור למרכז הרחבה, שם היו מרוכזים שחקנים רבים של הקבוצה. גדעון סיימון עלה מעל כולם ונגח לרשת, בדקה ה-92 וקבע 0:1 לזכות הפועל כפר סבא.

בדקה ה-103, שחקן הגנת שמשון רונן לאחם מאבד את הכדור למימוני, זה מוסר למוחרר שחודר לרחבה, בועט אבל שוער שמשון אבי חדד הודף, הריבאונד חוזר למוחרר שבועט שוב, וניסים ברדה מציל מהקו.

בדקה ה-120 בועט שוער שמשון תל אביב, אבי חדד, מבעיטה חופשית מכ-20 מטרים - הכדור נבלם בחומה ויוצא החוצה.

בהמשך המשחק לא הצליחו לסכן הקבוצות את שערי היריבות והמשחק הסתיים, עם ניצחונה של הפועל כפר סבא, שזכתה בגביע מדינה שלישי בהיסטוריה שלה, ועם 100% אחוזי הצלחה במשחקי גמר גביע המדינה.

משחק הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

4 ביוני 1990
19:00
הפועל כפר סבא 0:1ה שמשון תל אביב אצטדיון רמת גן, רמת גן
צופים: 5,000
שיפוט: צבי שריר
גדעון סיימון הובקע שער בדקה ה- 92' 92' (סיקור)

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל כפר סבא
שמשון תל אביב
שוער ישראלישראל אדיר שמיר
מגן ימני ישראלישראל איתן אהרוני
בלם פוליןפולין יז'י ויאס
בלם ישראלישראל רז רבינוביץ'
מגן שמאלי פוליןפולין יז'י קפיאס
קשר ישראלישראל תמיר בן חיים כרטיס צהוב
קשר ישראלישראל דודי סטולפר הוחלף בדקה ה-45 45'
קשר התקפי ישראלישראל אלי טיומקין הוחלף בדקה ה-58 58'
קיצוני ימני ישראלישראל נתי בן דיין
קיצוני שמאל ישראלישראל אורן מוחרר
חלוץ ישראלישראל אלי יאני (קפטן) כרטיס צהוב
מחליפים:
קשר ישראלישראל יצחק מימוני נכנס כמחליף בדקה ה-45 45'
קשר ישראלישראל גדעון סיימון נכנס כמחליף בדקה ה-58 58'
מאמן:
פוליןפולין ויטק לזארק
שוער ישראלישראל אבי חדד
מגן ימני ישראלישראל יגאל הלל
בלם ישראלישראל ניסים ברדה (קפטן) כרטיס צהוב
בלם ישראלישראל רונן לאחם
מגן שמאלי ישראלישראל יפתח הלוי
קשר ישראלישראל שלמה מזרחי
קשר ישראלישראל יגל מליחי
קשר ישראלישראל אפרים ארביב הוחלף בדקה ה-58 58'
קיצוני ימני ישראלישראל אבינועם עובדיה
קיצוני שמאל ישראלישראל כריסטיאן גואיטה
חלוץ ישראלישראל אסי טובי הוחלף בדקה ה-90 90'
מחליפים:
ישראלישראל שלמה סייג נכנס כמחליף בדקה ה-58 58'
ישראלישראל צהל אדמוני נכנס כמחליף בדקה ה-90 90'
מאמן:
ישראלישראל יגאל יפת

שופט:
ישראלישראל צבי שריר (שופט ראשי)

עוזרי שופט:
ישראלישראל עובדיה בן יצחק (קוון)
ישראלישראל אלכס נאור (קוון)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מכבי ת"א נגד הפועל כפ"ס, משחק ראשון שמינית גמר גביע המדינה 1989/1990, אתר מכבי-פדיה
  2. ^ מכבי ת"א נגד הפועל כפ"ס, משחק שני שמינית גמר גביע המדינה 1989/1990, אתר מכבי-פדיה
  3. ^ גביע 1990 כתבה באתר המוזיאון של הפועל כפר סבא על הדרך לגביע וגביע המדינה