גמר גביע אירופה לאלופות 1981

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע אירופה לאלופות 1981
אירוע עונת 1980/1981 בגביע אירופה לאלופות בכדורגל
תאריך 27 במאי 1981
מיקום פארק דה פראנס, פריז, צרפת
שיפוט קרולי פלוטאי (הונגריה)
צופים 48,360
1980
1982
uefa.com

גמר גביע אירופה לאלופות 1981 התקיים בפארק דה פראנס בפריז, צרפת ב-27 במאי 1981, ובו נקבע כי הזוכה בטורניר גביע אירופה לאלופות לעונת 1980/1981 היא ליברפול האנגלית, שניצחה את ריאל מדריד הספרדית בתוצאה 1-0. משחק הגמר נעל את המהדורה ה-26 של גביע אירופה לאלופות.

ליברפול העפילה לגמר השלישי בתולדותיה, לאחר שזכתה בתואר פעמיים רצופות ב-1977 וב-1978. זכייתה בתואר השלימה חמש עונות רצופות בהן זוכה קבוצה אנגלית בתואר, רצף שנמשך לבסוף במשך שש עונות רצופות. מולה התייצבה שיאנית הזכיות ושיאנית ההופעות בגמר עד אז, ריאל מדריד. עבור ריאל הייתה זו הופעה תשיעית בגמר המפעל, לאחר שבעברה זכתה שש פעמים בתואר - בכל חמש המהדורות הראשונות של המפעל, ופעם נוספת ב-1966 - והפסידה פעמיים. הזכייה ב-1966 הייתה גם ההופעה האחרונה של ריאל בגמר עד אז, והיא שבה לשחק במעמד לאחר 15 שנים ללא הופעה בגמר.

שתי הקבוצות העפילו לטורניר לאחר שזכו באליפות בעונת 1979/1980. ליברפול זכתה באליפות אנגליה לאחר שסיימה עונה ללא הפסד ביתי ובפער שתי נקודות ממנצ'סטר יונייטד בראש הטבלה. ריאל מדריד זכתה באליפות ספרד בפער של נקודה בלבד מריאל סוסיאדד, זכייה שלישית ברציפות עבורה בתואר.

המשחק עצמו הוכרע משער של אלן קנדי, מגנה השמאלי של ליברפול, שמונה דקות בלבד לסיום המשחק.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליברפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליברפול החלה את דרכה בסיבוב הראשון מול אואולון פאלוסאורה הפינית. במשחק הראשון בחוץ התקשתה ליברפול מול אלופת פינלנד, ועל אף שהובילה משער של טרי מקדרמוט, ספגה את שער השוויון לקראת הסיום, והמשחק הסתיים בשוויון 1-1. הגומלין באצטדיון אנפילד היה שונה לחלוטין. גריים סונס כבש שלושער וכמוהו גם מקדרמוט, דייוויד פיירקלאף הוסיף צמד, וליברפול הביסה 10-1 את יריבתה בדרך לשמינית הגמר.

בשלב שמינית הגמר פגשה ליברפול את אברדין הסקוטית. במשחק החוץ שוב היה זה מקדרמוט לכבוש במשחק שלישי ברציפות, וקבע כבר בדקה החמישית את תוצאת המשחק, 1-0 לליברפול. שוב הגומלין הביתי היה נוח יותר עבור ליברפול, שהביסה 4-0 את אברדין, ועם 5-0 בסיכום המפגשים העפילה לרבע הגמר.

בשלב רבע הגמר פגשה ליברפול את צסק"א סופיה הבולגרית. המשחק הראשון היה הפעם באנפילד, וליברפול למעשה הכריעה את ההתמודדות עם ניצחון מרשים של 5-1. סונס השלים שלושער שני בטורניר. בגומלין השלימה ליברפול ניצחון חמישי ברצף בטורניר, 1-0 בדרך לשלב הבא.

בחצי הגמר פגשה ליברפול ביריבה החזקה מגרמניה המערבית, באיירן מינכן. בניגוד לשלושת משחקי הבית בסיבובים הקודמים, בהם הביסה ליברפול את יריבותיה בפער שערים מצטבר של 19-2, מול באיירן היא לא מצאה את הרשת ולו פעם אחת, והמשחק הראשון באנפילד הסתיים בשוויון 0-0. במשחק הגומלין במינכן איבדה ליברפול בשלב מוקדם את כוכבה קני דלגליש בעקבות פציעה, והיה נדמה כי המשחק יוכרע בהארכה, לאחר ששתי הקבוצות לא הצליחו למצוא את הרשת. בסופו של דבר, בדקה ה-83 היה זה ריי קנדי שכבש ראשון והעניק לליברפול יתרון 1-0 סמוך מאוד לסיום. קרל היינץ רומניגה השווה חמש דקות לאחר מכן, אך באיירן לא הצליחה להשלים מהפך בזמן שנותר, וליברפול העפילה לגמר השלישי בתולדותיה בזכות חוק שערי חוץ.

ריאל מדריד[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלופת ספרד ריאל מדריד החלה את דרכה מול לימריק מאירלנד. במשחק הראשון בחוץ ריאל מצאה עצמה בפיגור בתוך המחצית השנייה, אך השלימה את המהפך וניצחה 2-1. בגומלין ריאל לא הותירה כל סיכוי ללימריק והביסה אותה 5-1, עם צמד שערים של סנטיאנה.

בשמינית הגמר פגשה ריאל את בודפשט הונבד, נציגת הונגריה. המשחק הראשון באצטדיון סנטיאגו ברנבאו הסתיים בניצחון מינימלי של ריאל, 1-0 משער של סנטיאנה. בגומלין השלימה ריאל העפלה חלקה לרבע הגמר עם ניצחון 2-0, ו-3-0 בסיכום שני המשחקים.

רבע הגמר זימן לריאל מפגש מול ספרטק מוסקבה מברית המועצות. המשחק הראשון שוחק באצטדיון דינמו לנין בטביליסי, וריאל התקשתה למצוא את הרשת במשחק שהסתיים בשוויון 0-0. הגומלין גם הוא עבר ללא שערים עד לדקה השבעים, אז איסידרו העלה את ריאל ליתרון, ובהמשך אף השלים צמד שהעניק לריאל ניצחון 2-0 וכרטיס לחצי הגמר.

בשלב חצי הגמר פגשה ריאל את אינטר מילאנו האיטלקית. במשחק הראשון בבית עשתה ריאל צעד משמעותי לקראת הגמר כשגברה על אינטר 2-0 והשלימה חמישה משחקים רצופים ללא ספיגה באירופה. בגומלין בסן סירו אינטר נטלה את ההובלה כשעה מפתיחת המשחק, אך לא השכילה לכבוש את השני וניצחה בסיום 1-0 בלבד, שהספיק לריאל כדי לעלות לגמר התשיעי בתולדותיה, עם ניצחון 2-1 בסיכום שני המפגשים.

אנגליהאנגליה ליברפול סיבוב ספרדספרד ריאל מדריד
יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני
פינלנדפינלנד אואולון פאלוסאורה 11 – 2 1 - 1 (חוץ) 10 - 1 (בית) סיבוב ראשון אירלנדאירלנד לימריק 7 – 2 2 - 1 (חוץ) 5 - 1 (בית)
סקוטלנדסקוטלנד אברדין 5 – 0 1 - 0 (חוץ) 4 - 0 (בית) שמינית הגמר הונגריההונגריה בודפשט הונבד 3 – 0 1 - 0 (בית) 2 - 0 (חוץ)
בולגריהבולגריה צסק"א סופיה 6 – 1 5 - 1 (בית) 1 - 0 (חוץ) רבע גמר ברית המועצותברית המועצות ספרטק מוסקבה 2 – 0 0 - 0 (חוץ) 2 - 0 (בית)
גרמניה המערביתגרמניה המערבית באיירן מינכן 1 – 1 0 - 0 (בית) 1 - 1 (חוץ) חצי הגמר איטליהאיטליה אינטר מילאנו 2 – 1 2 - 0 (בית) 0 - 1 (חוץ)

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליברפול הגיעה למשחק לאחר עונה קשה בליגה האנגלית, אותה סיימה במקום החמישי בלבד. המאמן המצליח בוב פייזלי, שהוביל את הקבוצה לשתי זכיותיה הקודמות בגביע אירופה לאלופות ב-1977 ו-1978, הוביל את ליברפול לגמר השלישי בתולדותיה, עם ספקות לגבי שיתופם של שני שחקנים חשובים מאוד בגלל פציעות - קני דלגליש שלא התאמן מספר שבועות, ואלן קנדי שחזר משישה שבועות בהם נעדר עקב שבר במפרק כף היד. שניהם לבסוף פתחו בהרכב.

ריאל מדריד של המאמן וויאדין בושקוב העפילה לגמר התשיעי בתולדותיה, יותר מכל מועדון אחר, אך לאחר 15 שנים שבהן נעדרה מהמעמד ולאחר שסיימה את העונה בספרד כסגנית האלופה. ריאל סבלה אף היא מפציעות, ובניגוד לליברפול שהצליחה להעמיד הרכב מלא, הגיעה ריאל למשחק הגמר ללא השוער הבכיר מריאנו גרסיה רמון וללא הקשר ריקרדו גאייגו. גם שיתופו של חלוץ הקבוצה לורי קנינגהאם היה בספק, אך לבסוף הוא עלה בהרכב על אף שלא שיחק מאז חודש נובמבר בגלל פציעות.

המשחק עצמו לא התעלה לרמה גבוהה. שתי הקבוצות התקשו לייצר מצבים במשחק מתוח וסגור בו השתדלו בעיקר לא לספוג. לאחר שהמשחק נפתח בשליטה של ליברפול, הצליחה ריאל מדריד ליטול את השליטה במגרש, כשמצד אחד הצליחה להצר את צעדיו של דלגליש הודות למשחק טוב של רפאל גרסיה קורטס, ומהצד השני שלטה יותר בכדור, בעיקר בזכותם של אולי שטיליקה וחואניטו.

השליטה של ריאל כמעט ותורגמה לשער יתרון, לאחר שמסירה טובה של חואניטו חתכה את ההגנה האנגלית, וחוסה אנטוניו קמאצ'ו, לבדו מול השוער ריי קלמנס, שלח את הכדור החוצה. מן העבר השני, ליברפול הייתה קרובה לכיבוש לקראת סיום המחצית הראשונה, כשדלגליש מסר כדור לגריים סונס שהקדים את ההגנה הספרדית אך הבעיטה שלו נהדפה על ידי אגוסטין, שוערה המחליף של ריאל. בסיומה של המחצית הראשונה נותרה התוצאה שוויון 0-0.

פתיחת המחצית השנייה זימנה עבור ריאל הזדמנות טובה לכיבוש. הגנת ליברפול נעצרה לאחר כדור עומק לכיוונו של קנינגהאם, לאחר מחשבה שגויה כי קנינגהאם בעמדת נבדל, מה שהותיר לבסוף את קמאצ'ו לבדו מול קלמנס. השוער האנגלי יצא לכיוונו של קמאצ'ו, וזה ניסה להקשית מעליו, אך הכדור עלה גבוה מעל לשער.

בדקה ה-82 הצליחה ליברפול לכבוש את השער היחיד במשחק. הוצאת חוץ של ריי קנדי מאגף שמאל מצאה את אלן קנדי, שחדר עם הכדור משמאל לרחבה. קנדי תפס את הגנת ריאל לא מוכנה, ניער מעליו את קורטס ובעט מזווית קשה לפינה הרחוקה הגבוהה ולרשת, 1-0 לליברפול. ריאל ניסתה לחזור למשחק ושלחה את כל שחקניה קדימה בדקות הסיום, מה שהותיר אותה חשופה להתקפות מתפרצות ודווקא קירב את ליברפול לשער השני. אגוסטין היה במקום במספר הצלות שהותירו את התוצאה על כנה עד לסיום, 1-0 לליברפול. בעקבות הניצחון של ליברפול, השלישי שלה בתוך חמש שנים, היה בוב פייזלי למאמן הראשון שזוכה בתואר שלוש פעמים.


27 במאי 1981 אנגליהאנגליה ליברפול 1 - 0 ספרדספרד ריאל מדריד פארק דה פראנס, פריז, צרפת
צופים: 48,360
שיפוט: הונגריההונגריה קרולי פלוטאי
אלן קנדי הובקע שער בדקה ה- 82' 82' (סיקור)

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליברפול
ריאל מדריד
ליברפול:
שוער 1 אנגליהאנגליה ריי קלמנס
מגן ימני 2 אנגליהאנגליה פיל ניל
בלם 4 אנגליהאנגליה פיל תומפסון (קפטן)
בלם 6 סקוטלנדסקוטלנד אלן הנסן
מגן שמאלי 3 אנגליהאנגליה אלן קנדי הובקע שער בדקה ה- 82' 82'
קשר ימני 8 אנגליהאנגליה סמי לי
קשר מרכזי 10 אנגליהאנגליה טרי מקדרמוט
קשר מרכזי 11 סקוטלנדסקוטלנד גריים סונס
קשר שמאלי 5 אנגליהאנגליה ריי קנדי כרטיס צהוב בדקה ה-29 29'
חלוץ 7 סקוטלנדסקוטלנד קני דלגליש הוחלף בדקה ה-85 85'
חלוץ 9 אנגליהאנגליה דייוויד ג'ונסון
מחליפים:
קשר 12 אנגליהאנגליה ג'ימי קייס נכנס כמחליף בדקה ה-85 85'
מאמן:
אנגליהאנגליה בוב פייזלי
ריאל מדריד:
שוער 1 ספרדספרד אגוסטין רודריגס
מגן 2 ספרדספרד רפאל גרסיה קורטס הוחלף בדקה ה-87 87'
מגן 3 ספרדספרד חוסה אנטוניו קמאצ'ו
מגן 5 ספרדספרד אנדרס סבידו
מגן 10 ספרדספרד אנטוניו גרסיה נבאחס
קשר 4 גרמניה המערביתגרמניה המערבית אולי שטיליקה כרטיס צהוב בדקה ה-59 59'
קשר 6 ספרדספרד ויסנטה דל בוסקה
קשר 8 ספרדספרד אנחל דה לוס סנטוס
חלוץ 7 ספרדספרד חואניטו
חלוץ 9 ספרדספרד סנטיאנה (קפטן)
חלוץ 11 אנגליהאנגליה לורי קנינגהאם
מחליפים:
קשר 16 ספרדספרד פרנסיסקו פינדה נכנס כמחליף בדקה ה-87 87'
מאמן:
הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביההרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה וויאדין בושקוב

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]