ג'ק האנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ק האנה
ג'ק האנה (שמאל) וקלרנס נאש, המדבב של דונלד דאק
ג'ק האנה (שמאל) וקלרנס נאש, המדבב של דונלד דאק
לידה 5 בינואר 1913
נוגלס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 ביוני 1994 (בגיל 81)
ברבנק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פארק הזכרון פורסט לוון עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • בית הספר לאמנות קליפורניה
  • מכללת אוטיס לעיצוב ואמנות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1933 עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק אולפני וולט דיסני, אולפני וולט דיסני, בית הספר לאמנות קליפורניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון "ג'ק" פרדריק האנהאנגלית: John Frederick Hannah;‏ 5 בינואר 191311 ביוני 1994) היה אנימטור, סופר ובמאי של סרטי הנפשה קצרים אמריקאי.

ג'ק האנה ביים כמה מסרטי ההנפשה הקצרים הבולטים ביותר שהופקו על ידי אולפני וולט דיסני. ביניהם היו 65 סרטים קצרים של דונלד דאק, אשר זכו לשבח בתור המצחיקים ביותר מבין סיפורי הברווז המונפש של דיסני. עבודתו של האנה זכתה לכבוד בהזדמנויות רבות על ידי האקדמיה האמריקאית לקולנוע; שמונה מהסרטים המצוירים שביים היו מועמדים לאוסקר, כולל "Tea for Two Hundred", "שעשועי מלחמה" ו-"No Hunting". לא רע עבור מישהו, כפי שאמר האנה, שנשכר על ידי דיסני כ"מבחן התאמה של שבועיים שנמשך 30 שנה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנה נולד ב-5 בינואר 1913 בנוגלס, אריזונה. הוא עבר ללוס אנג'לס ב-1931 כדי ללמוד ב-Art Guild Academy. אחת העבודות הראשונות שלו הייתה עיצוב כרזות סרטים לבתי קולנוע בהוליווד. בשנת 1933, בתקופת השפל הגדול, האנה שלח את תיק העבודות שלו לאולפני וולט דיסני, וזמן קצר לאחר מכן התקבל לעבודה כאמן inbetweener וניקוי. שם הוא עבד על סרטים מצוירים של מיקי מאוס, דונלד דאק ו"סימפוניות טיפשיות".

עבודתו כאנימטור החלה עם הסרט הקצר "גוליבר מיקי" (1934), כמו גם בסרט זוכה האוסקר "הטחנה הישנה" (1937). כאשר האנה עבד על הסרט "המצאות מודרניות" (1937), הוא השאיל את דמיונו הפרוע לדמותו של דונלד דאק, ומאז ואילך הקדיש חלק גדול מעבודתו לברווז של דיסני. החל מהסרט "האחיינים של דונלד" (1938), האנה הוצב במחלקת הסיפורים בכתיבת סרטים מצוירים קצרים; הוא קיבל קרדיט על כתיבת 21 סרטים מצוירים של דיסני.

בשנת 1942 האנה שיתף פעולה עם אמן הקומיקס קארל בארקס בשני ספרי הקומיקס הראשונים שעליהם עבד בארקס. בשנים שלאחר מכן האנה עשה מבחר סיפורי קומיקס אחרים של דונלד דאק אך בניגוד לבארקס, הוא נשאר באולפן ובסופו של דבר קיבל הזדמנות להיות במאי.[1] הסרט הקצר "היום החופשי של דונלד" (1944) היה הראשון מבין 94 הסרטים שהאנה ביים. אלה כוללים את רוב הסרטים הקצרים בכיכובו של דונלד דאק בעידן שלאחר המלחמה יחד עם צ'יפ ודייל והאמפרי הדב; הוא גם ביים כמה סרטים קצרים בכיכובם של מיקי מאוס, גופי, פלוטו וכמה דמויות מינוריות של דיסני כמו "טליק אריה בן כבש".

לאחר שדיסני הפסיקה לייצר סרטי הנפשה קצרים, האנה עבד ב-14 פרקים מסדרת הטלוויזיה האנתולוגית של וולט דיסני (שהורכבו מצילומים מהסרטים המצוירים הקלאסיים יחד עם יצירות מקשרות חדשות) והגשים את שאיפתו בבימוי לייב אקשן בכך שטיפל בהקדמות של וולט דיסני לפני כל פרק. האנה קיווה להיכנס לקריירה בלייב אקשן, אך "וולט דחף אותי כבמאי הנפשה אז הוא נרתע מההצעה. היו לנו כמה דיונים סוערים ונעשיתי מודע לכך שהגעתי למבוי סתום".[2]

לאחר מכן האנה הלך לוולטר לאנץ הפקות וביים מספר סרטים בכיכובו של וודי הנקר וכמה דמויות משניות. מלבד הבימוי של סרטים קצרים אלו, האנה היה גם עוזר הבמאי של סדרת הטלוויזיה "המופע של וודי הנקר", שהחלה את שידורה בשנת 1957. "עשיתי פחות או יותר את אותו הדבר שעשיתי עם וולט דיסני בבימוי לייב אקשן חוץ מכך מזה שלאנץ היה טוב יותר בלתפוס ניהול".[2] עבודת הבימוי האחרונה שלו הייתה בשנת 1963, כשזמן קצר לאחר מכן הוא פרש.

בשנת 1975, האנה היה אחד המייסדים, יחד עם ת. הי, של תוכנית הנפשת דמויות במכון קליפורניה לאמנויות(אנ').

האנה זכה לכבוד כאגדת דיסני בשנת 1992. לעיתים קרובות האנה מיוחס כמי שפיתח, אם לא שיצר, את האישיות של גרסת ההנפשה של דונלד דאק. מסיבה זו ההיסטוריון של דיסני ג'ים קורקיס כינה אותו "האבא האחר של דונלד דאק". למרות זאת, האנה מוזכר לעיתים קרובות כאחראי לתקופה הנוסחתית ביותר של דונלד, בה הוא תמיד הצמיד את דונלד עם יריבים זעירים. המפורסמים מבין היריבים הללו הם צ'יפ ודייל, אבל דמויות אחרות כללו דבורה, חיפושית וקן נמלים. שרצים אלו הפכו למוקד הסרטים הקצרים בהם הופיעו, אף מדחיקים את דונלד לתפקיד הדמות המשקפת (אנ') עם הפחתה באישיות שלו כתוצאה מכך.

האנה מת מסרטן בברבנק, קליפורניה ב-11 ביוני 1994, בהיותו בן 81.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jack Hannah
  2. ^ 1 2 "Donald Duck's Other Daddy (PART TWO)". אורכב מ-המקור ב-2020-04-12. נבדק ב-2013-02-25.

תבנית:מיון רגי:האנה, גק