בית הכנסת של כיכר בתלן

בית הכנסת של כיכר בתלן
Bethlen téri Zsinagóga
בית הכנסת היכל יהודה
בית הכנסת היכל יהודה
מידע כללי
סוג בניין עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום בודפשט
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 47°29′58″N 19°04′56″E / 47.499444444444°N 19.082222222222°E / 47.499444444444; 19.082222222222
(למפת בודפשט רגילה)
 
בית הכנסת של כיכר בתלן
בית הכנסת של כיכר בתלן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
לוחות הברית מעל שער הכניסה להית הכנסת
אגף בית הכנסת בבניין

בית הכנסת של כיכר בתלןהונגרית: Bethlen téri zsinagóga) שוכן בבניין של מכללת מקדניאל והוא חלק מהקהילה היהודית בבודפשט. הבניין הוא המכון הלאומי לחרשים-אילמים יהודים לשעבר ברובע 7 בבודפשט בכיכר בתלן גאבור שאינו מתפקד עוד בתפקידו המקורי. נכון לעכשיו זוהי "מכללת מק'דניאל בודפשט" שהיא אוניברסיטה מוסמכת שמציעה תואר אמריקאי. המכון הלאומי של בודפשט לחרשים-אילמים יהודים הוקם בשנת 1874 על ידי אנטל פוֹכס. הבניין נבנה בשנים 18761877 על פי התוכניות של האדריכל וילמוש פרוינד ויאנוש קאוזר בסגנון אקלקטי. הוא נמסר בשנת 1876 ותוכנן מחדש בשנות ה-20 של המאה ה-20 בסגנון נאו-רנסאנס על ידי כישרון האדריכלות המפורסם של התקופה, ליפוט באומהורן. אולם התפילה של המכון הורחב מאוחר יותר לבית כנסת, ובמצבו הנוכחי שימש בשנת 1931 את קהילת הסטטוס קוו אנטה. בנוסף לליפוט באומהורן, חתנו, ג'רג' שומוג'י, השתתף גם הוא בתכנון ובהרחבת בית הכנסת.

תולדות בית הכנסת[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1944, במהלך הכיבוש הגרמני, פעל בבניין כולו וגם בבית הכנסת אחד מבתי החולים לשעת חירום של המועצה היהודית של בודפשט (יודנראט) בשיתוף עם הכובשים הנאצים ובהגנת הצלב האדום הבינלאומי. (בית החולים השני היה בתחומי גטו בודפשט ברחוב ושלני 44). הגיעו לכאן על פי רוב בני משפחות עשירות ששוכנו בבניין וטופלו בנפרד על ידי השלטונות הגרמנים ולכן לא הוכנסו לגטו בודפשט, אלא הועברו תחילה למחנות הריכוז של רחוב רוק סילרד וקישטארצ'ה. ממחנות אלה הועברו מספר גדול של זקנים וחולים לבית החולים בכיכר בתלן תמורת סכום גדול. תמורת 10,000 עד 20,000 פנגו הונגרי כל אחד היה יכול להיות מוכרז כחולה הזקוק לטיפול בבית חולים. בית החולים הוקם תוך שעות ודר' אדולף וולף הצטייד בכל ממחסן סמוך בכיכר בתלן כדי לעזור גם ליהודים עניים. הוא הקים במהירות 350 מקומות אשפוז. בית החולים נפתח על ידי דר' דנש פוקס, לימים נוהל המקום על ידי דר' יאנוש בידרמן. הרופאים ג'רג' פרנק, פרנץ גרוסמן ולאסלו בנדק הצילו את חייהם של אנשים רבים באמצעות הניתוחים והעבודה המסורה שלהם. ב-28 בדצמבר 1944 הותקף בית החולים על ידי אנשי מפלגת צלב החץ וחיילי אס אס, נבזז ונחטפו ונרצחו שני תריסר גברים. עם זאת, האחרים שרדו את השואה.

אחרי השואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המלחמה פעל במקום הוועדה הלאומית לטיפול במגורשים של יהודי הונגריה (DEGOB), במימון הוועדה האמריקאית המשותפת. לאחר מכן הבניין היה ביתה של המכללה להכשרת מורים לחינוך מיוחד עד סוף שנות התשעים, אך בחלקו פעל בית הכנסת רוב הזמן. כיום הבניין מאכלס כאמור את הסניף ההונגרי של מכללת מקדניאל האמריקאית, מכללה בינלאומית לכלכלה, מדע המדינה ואמנות. בצדו השמאלי של הבניין נמצא בית הכנסת המשוחזר של כיכר בתלן. בית הכנסת (שהיה במקור בית התפילה של המוסד לחרשים-אילמים) היה ועדיין בית כנסת של הזרם סטטוס קוו אנטה, כלומר הוא לא נקט עמדה בדיון אורתודוקסיה-ניאולוגיה. לאחר הפסקה קצרה בשנות ה-70 של המאה ה-20 בית הכנסת הוחזר לקהילה היהודית של בודפשט בשנת 1980 והתחיל לפעול שוב בשנת 1985. יש בו קהילה המתפתחת כל הזמן. לקהילת בית הכנסת היה תפקיד משמעותי בהקמת האגודה הציונית ההונגרית בשנת 1990.

הרבנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב רוברט דויטש "זצ״ל" היה הרב הראשי של בית הכנסת בכיכר בתלן, וראש הרבנות ההונגרית במשך 25 שנה, הוא היה נשיא רבני הונגריה ומנהל בית הדין הרבני. לאחר מות אביו בגיל צעיר יחסית, נבחר בנו פטר דויטש לרב קהילת בית הכנסת של כיכר בתלן (היכל יהודה) בשנת 2015. הוא למד את מלאכת ניהול הקהילה ואת התפקיד הרבני מאביו במשך 4 שנים. הוא קיבל את הסמיכה לרבנות בישיבת פרחי שושנים בישראל.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]