ביב גרייבס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביב גרייבס
Bibb Graves
ביב גרייבס
ביב גרייבס
לידה 1 באפריל 1873
הופ האל, אלבמה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 במרץ 1942 (בגיל 68)
סרסוטה, פלורידה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא דייוויד ביב גרייבס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות גרינווד שבמונטגומרי, אלבמה, ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג דיקסי ביב גרייבס עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אלבמה ה־38
14 בינואר 193517 בינואר 1939
(4 שנים)
סגן מושל אלבמה תומאס נייט
17 בינואר 192719 בינואר 1931
(4 שנים)
סגן מושל אלבמה ויליאם דייוויס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד ביב גרייבסאנגלית: David Bibb Graves;‏ 1 באפריל 187314 במרץ 1942) היה פוליטיקאי אמריקאי מאלבמה, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כמושל אלבמה ה-38 בשנים 19271931 ובשנים 19351939, ובכך היה מושל אלבמה הראשון שכיהן בשתי תקופות כהונה בלתי רצופות. הוא קידם בהצלחה תוכניות פוליטיות פרוגרסיביות כאשר זיהה את עצמו עם הקו קלוקס קלאן, וככל הנראה היה ראש הסניף של מונטגומרי של הארגון.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביב גרייבס נולד בעיירה הופ האל (Hope Hull) שבאלבמה כבנם של דייוויד ומאטי ביב גרייבס. הוא היה צאצא של מושלי אלבמה הראשון והשני, ויליאם ואייט ביב ותומאס ביב. אביו של גרייבס נפטר כאשר הוא היה בן שנה, והוא גדל בתחילה אצל סבו מצד אביו בחווה באלבמה, ולאחר מכן אצל דודו בטקסס.

לאחר שסיים ב-1896 את בית הספר למשפטים של אוניברסיטת ייל, התיישב גרייבס במונטגומרי, שם הוא חיי עד יומו האחרון. שם הוא גם היה אחד מזקני כנסיית "חניכי המשיח" (Disciples of Christ).

ב-1900 נשא גרייבס לאישה את דיקסי ביב, דודניתו מדרגה ראשונה, שלימים הייתה הסנאטורית האישה הראשונה של אלבמה.

ביבס היה גם חבר מייסד של חבר הנאמנים של קולג' בוב ג'ונס וידיד אישי של המייסד, האוונגליסט בוב ג'ונס האב.

בתור השליש הראשי של המשמר הלאומי של אלבמה, סייע גרייבס לארגן את רגימנט הפרשים הראשון של אלבמה ושירת בגבול מקסיקו ב-1916. במלחמת העולם הראשונה, פיקד גרייבס כקצין בדרגת קולונל על רגימנט התותחנים ה-117 של ארצות הברית בצרפת, ועם שובו לאלבמה, הוא סייע לארגן את חטיבת אלבמה של הלגיון האמריקאי.

לימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרייבס למד בבית ספר ציבורי בטקסס לפני ששב למדינת האם שלו כדי ללמוד באוניברסיטת אלבמה, בה הוא למד הנדסה אזרחית. שם הוא היה חבר באחוות פי בטא קפא וחבר בנבחרת הפוטבול של האוניברסיטה, וכן קפטן בגיס הצוערים של אלבמה. ב-1893 סיים גרייבס את לימודיו, לאחר מכן למד זלמן קצר משפטים באוניברסיטת טקסס באוסטין לפני שעבר לבית הספר למשפטים של אוניברסיטת ייל, וב-1896 סיים תואר בוגר במשפטים.

ראשית הקריירה הפוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר תום לימודיו בייל, פתח גרייבס משרד עורכי דין במונטגומרי, שם הוא הוא שימש בהמשך כפרקליט העיר.

הקריירה הפוליטית של גרייבס החלה ב-1898 כאשר הוא נבחר לתקופת הכהונה הראשונה מתוך שתיים כחבר בית הנבחרים של אלבמה, בו הוא כיהן בשנים 1898 - 1899 ובשנים 19001901. במהלך תקופה זו הוא זיהה עצמו עם המושלים ג'וזף ג'ונסטון וברקסטון בראג קומר. הוא גם התנגד לאשרור חוקת אלבמה מ-1901, ש"נכתבה בעיקר כדי להסדיר בחוק את העליונות הלבנה ולשלול מהאפרו-אמריקאים את זכות הבחירה".

ב-1904 התמודד גרייבס בבחירות לבית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הבחירה השני של אלבמה, אך נוצח על ידי חבר בית הנבחרים המכהן אריאוסטו א. וילי. לאחר הפסדו, אף על פי שהוא נמנע מלהתמודד על משרה פוליטית כלשהי במשך עשור, הוא נותר פעיל בפוליטיקה, ניהל את מערכת הבחירות של קומר ב-1904 ושימש כיושב ראש הוועד המנהל של המפלגה הדמוקרטית באלבמה ב-1914, כשבאותה תקופה הוא סייע לנסח חוק בחירות חדש שיחליף את ההצבעה בשני סיבובים בשיטת הצבעה של עדיפות ראשונה ועדיפות שנייה.

מושל אלבמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במערכת הבחירות הראשונה שלו למשרת מושל אלבמה ב-1922 נוצח גרייבס, אך ארבע שנים לאחר מכן, בתמיכתם החשאית של חברי הקו קלוקס קלאן, הוא נבחר לתקופת כהונתו הראשונה כמושל. כמעט בטוח שגרייבס היה נשיא סניף הקלאן של מונטגומרי, אך הן גרייבס והן שופט בית המשפט העליון של ארצות הברית, הוגו בלאק, חבר קלאן נוסף באלבמה, היו יותר אופורטוניסטים מאשר אידאולוגים בחברותם בקלאן, פוליטיקאים שעשו שימוש בכוחו הזמני של הקלאן כדי לקדם את הקריירות הפוליטיות שלהם.[1]

כמושל, זכה גרייבס למוניטין כרפורמטור שביטל את מערכת העסקת האסירים והעלה מיסים לחברות תשתיות ציבוריות, חברות רכבת, וחברות פחם וברזל. באפיק ההכנסה החדשה נעשה שימוש להרחבת שירותי החינוך והבריאות, הגדלת משכורות המורים והפנסיות של ותיקי המלחמה, מימון תוכנית סלילת הכבישים, ושיפור מתקני הנמל במוביל. כדי לשמר את הפופולריות שלו בקרב החוואים של צפון אלבמה ובקרב המעמדות העובדים, הבטיח גרייבס את מחויבותו לחוקי הניו דיל, ובכך זכה למוניטין כאחד המושלים הפרוגרסיביים ביותר בדרום. ב-1928 הוא אירח משלחת של חברי הפרלמנט הבריטי, שכללה את ריצ'רד בריסקו, ג'ורג' ניוטון, רוברט ברן, יו ססיל, צ'ארלס אומן ווילפריד אשלי. קבלתם של מנהיגים בריטים אלו באלבמה היה באופן כללי רעיון של גרייבס וכוונתה הייתה לשפר את הקשרים הדיפלומטיים והכלכליים בין ארצות הברית לבין הממלכה המאוחדת.

במהלך תקופת כהונתו השנייה כמושל, תמך גרייבס בתוכניתו של הנשיא פרנקלין דלאנו רוזוולט להרחבת בית המשפט העליון של ארצות הברית ובמינויו של הוגו בלאק כשופט עליון. ב-1937, כאשר קשריו של בלאק עם הקלאן עלו לדיון בקונגרס, ציין גרייבס את חברותו לשעבר בקלאן, חברות שנחשפה באופן פומבי כאשר הוא פרש מהארגון ב-1928.

כאשר התפטר בלאק מהסנאט כדי לכהן בבית המשפט העליון, מינה גרייבס את רעייתו דיקסי ביב גרייבס לכהן בשארית תקופת כהונתו, ובכך היא הייתה האישה הראשונה באלבמה שכיהנה בסנאט.

גרייבס קיים מסעות מוצלחים רבים לוושינגטון די. סי. כדי להבטיח תקצוב עבור אלבמה, שאותם הוא כינה "מסעות לטלטול עצי שזיף" (plum-tree-shaking expeditions), והוא מונה על ידי הנשיא רוזוולט כחבר בוועדות המייעצות הלאומיות לחקלאות ולכבישים בין-אזוריים. גרייבס היה מתנגד נחרץ לעיקור כפוי, וב-1938 הוא בירך 1,200 נציגים בכנס היסוד של ועידת הדרום לרווחה חברתית, ועידה של ליברלים דרומיים, שדנו ביחסי עבודה, חכירת חוות, מס גולגולת וזכויות חוקתיות, וגינתה הפרדה גזעית כפויה בתחומי ברמינגהאם. רבע מהנציגים היו שחורים.[2]

מותו והנצחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גשר ביב גרייבס בויטמקה, אלבמה.
בניין ביב גרייבס באוניברסיטת צפון אלבמה.
בניין ביב גרייבס באוניברסיטת אלבמה, שב-2022 שונה לבניין אות'רין לוסי.

ביב גרייבס נפטר בסרסוטה, פלורידה ב-14 במרץ 1942, כאשר התכונן להתמודד על תקופת כהונה שלישית כמושל. הוא נטמן בבית הקברות גרינווד שבמונטגומרי.

מוסדות ומבנים רבים נקראו על שמו של גרייבס, אף על פי שמאז 2011 שונה שמם של רבים מהם.

כיום, באוניברסיטת מונטוולו (אנ') ובאוניברסיטת צפון אלמבה (אנ') קיימים בניינים על שמו של גרייבס, ובעיר ויטמקה שבאלבמה קיים גשר על שמו שנבנה ב-1931.[3] באוניברסיטת אובורן קיים מרכז גרייבס, שמשמש משכן למכלול של שלושים קוטג'ים, אפיתיאטרון, חדר אוכל גדול ופרוטומת נחושת בדמותו של גרייבס. מתוכם נותרו על שמו של גרייבס האמפיתיאטרון וכביש מקומי.[4]

בשל קשריו של גרייבס לקו קלוקס קלאן, שינו כמה אוניברסיטאות שקראו לבניינים בהם על שמו את שמותיהם. בהם אוניברסיטת אלבמה A&M, אוניברסיטת המדינה של אלבמה, אוניברסיטת בוב ג'ונס, אוניברסיטת המדינה של ג'קסונוויל, אוניברסיטת טרוי ואוניברסיטת אלבמה.

בית הספר התיכון על שם ביב גרייבס במילרוויל, אלבמה נסגר ב-2004.[5]

אוניברסיטת בוב ג'ונס הייתה הראשונה להסיר את שמו של גרייבס מבניין בקמפוס, וקראה את בניין המעונות על שמו של הארי א. אירונסייד, מטיף קנדי-אמריקאי, מורה לתנ"ך ותאולוג, שכיהן ככומר בכנסיית מודי בשיקגו בשנים 19291948.

באוניברסיטת אלבמה A&M ובאוניברסיטת המדינה של אלבמה, ששתיהן היו בעבר מוסדות חינוך לשחורים, היו בניינים שהנציחו את שמו של גרייבס, כולל בית הספר לעבודה סוציאלית, המחלקה למשפט פלילי, ומעונות לסטודנטיות. ב-2020 הצביעו חברי חבר הנאמנים בשני המוסדות על הסרת שמו של גרייבס מהבניינים.[6][7] באותה שנה, החליטה אוניברסיטת טרוי לשנות את שמו של הבניין על שמו של גרייבס ובמקום זאת לקרוא לו על שמו של חבר בית הנבחרים של ארצות הברית ופעיל זכויות האדם ג'ון לואיס.[8]

בינואר 2021, שונה שמו של הבניין המנהלי של אוניברסיטת המדינה של ג'קסונוויל, שנקרא עד אז בניין ביב גרייבס, על ידי חבר הנאמנים של האוניברסיטה, "כך שישקף קמפוס מאוחד יותר שמאמין בצדק חברתי ובשוויון". כיום קרוי הבניין על שמם של מרקוס אנגל הבן ורעייתו מרי, שהיו תורמים לאוניברסיטה.[9]

ב-3 בפברואר 2022, הודיעה אוניברסיטת אלבמה ששמו של בניין ביב גרייבס, ששימש כמשכן לקולג' לחינוך, ייקרא "בניין גרייבס-לוסי", לכבודם של גרייבס ושל אות'רין לוסי, פעילה חברתית והסטודנטית האפרו-אמריקאית הראשון באוניברסיטה. תאריך ההכרזה התרחש ביום השנה ה-66 לתחילת לימודיה של לוסי. כאשר היא ניסתה להיכנס לכיתות הלימוד ביום הלימודים הראשון, היא נתקלה במחאות אלימות ומצאה מקלט בספרייה של בניין גרייבס. זמן קצר לאחר מכן היא הושעתה ולאחר מכן הורחקה מהאוניברסיטה.[10] ההחלטה על השם המשותף לבניין על שמם של גרייבס ושל לוסי נתקלה בתגובות חריפות, וב-11 בפברואר הודיע חבר הנאמנים שהבניין יקרא רק על שמה של לוסי.[11]

בעקבות מחאות, הסירה אוניברסיטת צפון אלבמה ב-2021 את ציון שמו של גרייבס מבניין בתחומיה, אף על פי שטרם ניתן לבניין שם חדש.[12] אוניברסיטת מונטוולו החלה גם היא בהליכים לשינוי שמו של בניין על שמו של גרייבס, אף על פי שתהליך זה יהיה ארוך בשל גילו של הבניין.[13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביב גרייבס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]