באבקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
באבקה
babka
מאכלים
סוג לחם פסחא, עוגה, מזון עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם סבתא עריכת הנתון בוויקינתונים
מטבח המטבח הרוסי, המטבח האוקראיני, המטבח הפולני, המטבח הבלארוסי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא פולין, בלארוס, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
אופן הגשה קינוח
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

באבקה או בובקה ובקצרה באבא, היא עוגת שמרים מתוקה שמקורה בפולין.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפולנית, בבלארוסית, באוקראינית וברוסית פירוש המילה "באבקה" הוא סבתא. נראה שהשם ניתן לעוגה עקב צורתה, גליל גבוה עם קיפולים המזכיר קמטים בשמלה. שמה של העוגה חדר למילון האנגלי מפולנית, דרך הצרפתית, אם כי במקומות שונים מכנים אותה בשם "עוגת סבתא", בעיקר בקרב מדינות מזרח אירופה.

הגרסה הנוצרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באבקה היא עוגת שמרים ספוגית, הדומה מאוד למאפה בריוש ומוכרת בעיקר במדינות מזרח אירופה. באופן מסורתי מכינים את העוגה לרגל חג הפסחא בפולין, בולגריה, מקדוניה ואלבניה ולרגל שאר החגים העיקריים (חג המולד, פנטקוסט וראש השנה) ברומניה. במקור, העוגה אינה מכילה מילוי כלשהו, והיא מצופה בזיגוג על בסיס וניל או שוקולד, מקושטת בשקדים או בפירות מסוכרים, ולעיתים אף מוסיפים לה רום.

הגרסה היהודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רוגלך
באבקה שוקולד עם שטרויזל

לבאבקה קיימת גרסה יהודית, זהו מאפה הרוגלך. גרסה זו עשויה משכבה כפולה של בצק שמרים מגולגל ולרוב נאפית בתבנית לחם. במקום למלא את המאפה בפירות, ממלאים אותו בקינמון או בשוקולד. לרוב מצפים את הרוגלך בשטרויזל. מאפה דומה מאוד לרוגלך הוא הקוקוש. מאפה זה מכיל אף הוא מילוי של קינמון או שוקולד, אך הוא נמוך יותר וארוך יותר מעוגת באבקה, ואינו מגולגל או מצופה בשטרויזל.

הרוגלך זכה להצלחה במדינות צפון אמריקה שבהן קהילות יהודיות גדולות, דוגמת מונטריאול, ניו יורק, שיקגו, מיאמי וטורונטו.

אזכורים בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק בסדרה סיינפלד, "מסיבת ארוחת הערב", ג'רי ואיליין עוצרים במאפייה על מנת לרכוש עוגת באבקה עם שוקולד, אך הם שוכחים לקחת מספר טרם כניסתם לתור. כתוצאה, זוג נוסף שמוזמן יחד איתם לארוחת הערב עוקף אותם בתור וקונה את העוגה שהם רצו. ג'רי ואיליין מתפשרים וקונים באבקה עם קינמון, אותה איליין מתארת כ"באבקה פחותה".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באבקה בוויקישיתוף