אהבה עיקשת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אהבה עיקשת
Enduring Love
מידע כללי
מאת איאן מקיואן
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן
מקום התרחשות לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה ג'ונתן קייפ עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1997
מספר עמודים 261
הוצאה בעברית
הוצאה עם עובד
תאריך 1999
תרגום עתליה זילבר
סדרה
הספר הבא אמסטרדם (נובלה) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-224-05031-9
הספרייה הלאומית 001847823
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אהבה עיקשתאנגלית: Enduring Love) הוא רומן מאת הסופר האנגלי איאן מקיואן שיצא לאור בשנת 1997. הספר עוסק באדם הלוקה בתסמונת דה קלרמבו, מצב בו החולה מאמין שמישהו אחר מאוהב בו.

הספר תורגם לעברית בידי עתליה זילבר ויצא לאור בהוצאת עם עובד בשנת 1999.

בשנת 2004 הופק סרט קולנוע "אין סוף לאהבה" על פי הרומן בכיכובם של דניאל קרייג, ריס איוואנס וסמנתה מורטון.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ו רוז ובת-זוגו קלריסה עורכים פיקניק ביום שהיא חוזרת לאנגליה משהות קצרה בארצות הברית. כשג'ו מתכונן לפתוח את בקבוק השמפניה הם שומעים צעקה ורואים ילד בתוך סל של כדור פורח ואיש נגרר בחבלים אחריו. ג'ו יחד עם עוד ארבעה אנשים שמגיעים למקום מתאמצים להוריד את הכדור-פורח, הם נתלים על החבלים שבכדור, אך פרץ רוח פתאומי מעלה את הכדור לשמים. כולם פרט לאחד מרפים מהחבלים וקופצים, רק אחד מהם נשאר תלוי כשהכדור ממשיך ומתרומם עד שהאיש נופל ונהרג.

אחד העדים למקרה הטראגי הוא ג'ד פארי. ג'ו ניגש עם ג'ד לראות אם האיש שנפל עדיין חי וג'ד מציע שהם יתפללו יחד. הפגישה הקצרה במקום האסון גורמת לתוצאות הרסניות. ג'ו משאיר רושם רב על ג'ד הלוקה בתסמונת דה קלרמבו, החולה בתסמונת מאמין שאדם אחר (ג'ו) מאוהב בו. אהבתו של ג'ד היא אובססיבית, ספק דתית ספק ארוטית. ג'ד עוקב אחרי ג'ו בביתו ומחוצה לו, מתקשר אליו ושולח לו מכתבים. האובססיה של ג'ד משבשת את חייו של ג'ו, מאיימת על אהבתה של קלריסה ומביאה אותו לסף של טירוף ורצח.

במהלך ארוחה במסעדה עם קלריסה והסנדק שלה, הם עדים לניסיון רצח בשולחן סמוך. ג'ו מבין שהכדורים נועדו אליו, ושהמתנקשים טעו בזיהוי בגלל הרכב דומה של המסובים (שני גברים ואשה צעירה). לפני שהיורה מצליח לירות באיש למוות, מתערב ג'ד שנמצא במקום, הוא מסיט את הרובה, ומציל את חיי האיש החף מפשע. בחקירת המשטרה ג'ו מתעקש שג'ד הוא העומד מאחורי הניסיון לרצח, אך השוטרים אינם מאמינים לו, כיוון שהוא אינו זוכר במדויק פרטים שהיו בתקרית. לא ננקטים צעדים נגד ג'ד, וג'ו יודע שהוא עדיין מנסה לפגוע לו.

ג'ו קונה אקדח להגנה עצמית, ובדרכו חזרה לביתו הוא מקבל שיחת טלפון מג'ד הנמצא בדירתו יחד עם קלריסה. כשג'ו מגיע לדירה, הוא רואה את ג'ד יושב על הספה לצד קלריסה. ג'ד מבקש שג'ו יסלח לו, ומכוון סכין אל גרונו שלו. ג'ו יורה בג'ד ופוצע אותו, אך אינו מואשם ויוצא פטור מעונש.

נושאים ותימות ברומן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אהבה עיקשת מתעסק בתימות שבהן עוסק מקיואן ברבים מרומניו. הפער שבין הרציונליות המדעית לבין הרגש הדתי, למשל, הוא אחת מהתימות החוזרות הללו. הקשר המנותח לעומקו בין הזוג ג'ו-קלריסה, קשר המתערער בגלל גורמים חיצוניים, כמו גם בגלל חוסר אמון, הוא נושא העולה גם כן ביצירותיו של מקיואן (למשל בכלבים שחורים).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]