StumbleUpon

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטאמבל אפון
לוגו האתר
לוגו האתר
סוג מנוע חיפוש
תקופת הפעילות 2001–הווה (כ־23 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים גארט קמפ וג'ף סמית'
שירותים עיקריים מנוע חיפוש וגילוי לפי תחומי עניין, רשת חברתית
הרשמה כן
http://www.stumbleupon.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

StumbleUpon היה מנוע גילוי (סוג של מנוע חיפוש אינטרנטי) שמוצא תוכן אינטרנטי וממליץ עליו למשתמשיו. תכונותיו של האתר מאפשרות למשתמשים בו לגלות ולדרג אתרי אינטרנט, תמונות, וסרטונים שמותאמים לטעמם האישי ולתחומי העניין שלהם, באמצעות שיתוף על בסיס עקרונות הרשתות החברתיות. השירות נסגר ביוני 2018.

גרסת סרגל-כלים של StumbleUpon קיימת לדפדפנים פיירפוקס, גוגל כרום, אופרה, אינטרנט אקספלורר וספארי. StumbleUpon עובד גם עם מספר דפדפנים עצמאיים מבוססי מוזילה. אפליקציות לטלפונים ניידים קיימות ב- Windows, App Store, Google Play, ובחנות של אמזון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

StumbleUpon נוסד בנובמבר 2001 על ידי גארט קמפ, ג'ף סמית', ג'סטין לה'פרנס ואריק בויד, תוך כדי לימודי הדוקטורט של גארט בקלגרי, קנדה. הרעיון ליצור חברה הגיע לפני הרעיון לתוכן: מתוך חמשת או ששת הרעיונות למוצר, Stumble Upon נבחר. בריאיון ל-BBC מתאר גארט את הרגע בו הרגיש שהחברה הצליחה לראשונה: "כשעברנו את קו החצי מיליון (משתמשים רשומים), זה הרגיש יותר אמיתי".

פופולריות החברה משכה את תשומת לבו של בראד אוניל, משקיע מעמק הסיליקון, אשר סייע בהעברתה לסן-פרנסיסקו, ובסיוע קבלת תרומת על סך 1.2 מיליון דולר ממשקיעים אחרים כגון רם שרירם (גוגל), מיץ' קפור (מוזילה), First Round Capital, ומרון קונווי. גארט קמפ וג'ף דמית מתגוררים בסן-פרנסיסקו, בה נמצא המשרד הראשי של StumbleUpon.

StumbleUpon נרכשה על ידי איביי במאי 2007, תמורת 75 מיליון דולר באפריל 2009, גארט קמפ, ג'ף סמית ומספר משקיעים נוספים קנו את החברה בחזרה מאיביי. כיום StumbleUpon היא שוב סטארט-אפ, עם משרדים בסן-פרנסיסקו ובניו-יורק. בספטמבר 2012, StumbleUpon שחררה גרסת עדכון לאפליקציית ה-iOS שאפשרה תכונה חדשה הנקראת StumbleDNA. תכונה זו אוגרת תכנים שמומלצים עבור המשתמש, נושאים חמים ומבוקשים, ואפשרות לצפייה בפעילות המשתמש האחרונה ב-StumbleUpon. ב-25 בספטמבר 2012, יוצרי StumbleUpon הוציאו גרסת בטא לאתר המחודש שלהם, שפעל עד ל-24 באוקטובר.

ב-16 בינואר 2013, אושרה הידיעה כי צומצם צוות העובדים של StumbleUpon ב30 אחוזים, מ-110 עובדים ל-75 עובדים.

ב-29 באפריל 2013, שודרג אתר StumbleUpon לעבודה בשיטת MaxCDN, במטרה להגדיל את מהירות ההורדה מהאתר.

איביי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2007, קנתה איביי את StumbleUpon. דיווחים מוקדמים מראים כי החברה הייתה במשא ומתן עם גוגל ועם AOL לפני שהתבצעה העסקה עם איביי. ב-13 באפריל 2009, מייסדי החברה גארט קמפ וג'ף סמית, יחד עם משקיעים נוספים וביניהם רם שרירם, רכשו את StumbleUpon מאיביי.

פרטי שירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

StumbleUpon עושה שימוש בסינון משותף (תהליך אוטומטי המשלב דעה אנושית עם מנגנון למידה חישובית) כדי ליצור קהילות מקוונות של גולשים בעלי תחומי עניין דומים. דירוג אתרים מעדכן את פרופיל ההעדפות האישי ואת הקהילות. רשתות חברתיות אלו מעודכנות כך שמשתמשים 'נתקלים' (או באנגלית stumble upon) בדפים שדורגו גבוה על ידי חברי הרשת בעלי תחומי העניין הדומים. סימון 'אגודל למעלה' באתר יכניס את האתר המדורג לרשימת המועדפים של המשתמש. יותר מכך, למשתמשים היכולת לשוטט בתחומי עניין ספציפיים כמו 'היסטוריה' או 'משחקים'.

משתמשים מדרגים אתרים באמצעות כפתורי "Like" (אגודל למעלה או למטה) שבסרגל הכלים, ויכולים להשאיר הערות נוספות בדף הסקירה של האתר, גם הוא מופיע בבלוג או פרופיל המשתמש. שיטת ניווט זו מקלה על הגלישה באתרים על ידי השימוש בדירוג והמלצות הניתנים ברשתות החברים של האתר.

בהגדרות האתר יכול המשתמש לערוך שינויים נוספים באופן סינון האתרים שבהם יתקל. ישנם אפשרויות סינון המאפשרות למשתמש לצפות רק בתכנים המתאימים לכל הגילאים, תכנים למבוגרים, ותכנים גסים. בנוסף, אפשרויות סינון המאפשרות אתרים בעלי תכניי קול, וידאו, פלאש, ותמונות.

ב-24 באוקטובר 2012, נמחקו מ-StumbleUpon, עקב העומס, ערכים רבים שהצטברו במשך שנים, ופונקציות האתר הפחות חשובות צומצמו. "עם הזמן, הבנו שאין באפשרותנו לתמוך בפלטפורמת בלוגים ביחד עם מנוע ההמלצות שלנו".

התוכן שבו נתקלים המשתמשים הוא תוכן שתואם את העדפותיו האישיות של המשתמש, את הדירוגים השונים שביצע במהלך השימוש, את דירוגם של חבריהם לרשת, את הנתונים הדמוגרפיים שלהם, ונתונים נוספים אותם החברה בוחרת שלא לפרסם.

פרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

StumbleUpon מפרסמת באמצעות מערכת שנקראת Paid Discovery. מאגר האתרים שבהם יתקל משתמש בנוי מדירוג האתרים (אגודל למעלה/למטה), תחומי העניין, ובעזרת Paid Discovery גם אתרי המפרסמים נכנסים למאגר זה.

כ-5 אחוזים מכלל האתרים בהם נתקל המשתמש הם אתרים המיועדים ל-Paid Discovery, בהם המפרסמים מכניסים את אתריהם ותכנים כגון תמונות, וסרטונים לתוך חוויית המשתמש של StumbleUpon. המשתמשים יכולים להשאיר משוב בדפים אלו ולדרג אותם.

מכיוון ש-StumbleUpon שולח את משתמשיו באופן ישיר לעמוד הבית של המפרסמים, אין כל צורך ביצירת פרסומת. עמוד הבית של המפרסם הוא הפרסומת. כאשר מדובר בעמוד בעל ערך שיווקי, מסומן עמוד זה עם סימן ירוק או הכיתוב 'Sponsored' בסרגל הכלים.

למפרסמים יש אפשרויות פרסום שונות ב-StumbleUpon. הם יכולים לבחור באיזו מהירות וכמה משתמשים יגיעו לתוכן הפרסומי שלהם, זאת בהתאם לאסטרטגיה השיווקית שלהם.

צמיחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2002, היו רשומים מיליון משתמשים ב-StumbleUpon. מנהלי האתר מדווחים שנכון ל-18 במאי 2010, לאתר יותר מ-10,000,000 משתמשים. באוגוסט 2011, הגיע StumbleUpon ל'התקלות' (Stumble) ה-25 מיליארד מאז הוקם האתר, ומנקודה זו התווספו כמיליארד 'היתקלויות' בכל חודש. באפריל 2012, דיווחו מנהלי Stumble Upon על מעל 25 מיליון משתמשים הרשומים לאתר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]