Prototype 2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Prototype 2
כרזת המשחק
כרזת המשחק
כללי
תאריך הוצאה פלייסטיישן 3
Xbox 360‏ – 24 באפריל 2012
מחשב אישי – 24 ביולי 2012
פלייסטיישן 420 באוגוסט 2015
Xbox One‏ – 12 באוגוסט 2015
סוגה משחק פעולה-הרפתקאות
מספר שחקנים משחק לשחקן יחיד
פיתוח Radical Entertainment
הוצאה לאור Activision
ארץ מקור ארצות הברית
קנדה
שפות אנגלית
סדרה Prototype
דרישות תוכנה
מנוע משחק Titanium עריכת הנתון בוויקינתונים
מצבי משחק משחק וידאו למשתתף יחיד עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות Xbox 360, פלייסטיישן 4, Microsoft Windows, פלייסטיישן 3, Xbox One עריכת הנתון בוויקינתונים
המשחק הקודם Prototype
דרישות מערכת
בקרים ג'ויסטיק
מקלדת ועכבר
www.prototypegame.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Prototype 2 (בתרגום חופשי לעברית: אב-טיפוס 2) הוא משחק וידאו מסוגות פעולה ועולם פתוח שפותח על ידי האולפן הקנדי Radical Entertainment והופץ בשנת 2012 על ידי חברת Activision. המשחק משמש כהמשך למשחק Prototype משנת 2009. המשחק הוכרז לראשונה בטקס Spike VGA-Awards בשנת 2010[1]. גרסאות הפלייסטיישן 4 וה-Xbox One שוחררו ב-14 ביולי 2015 יחד עם אוסף המאגד את שני המשחקים ושמו Prototype Biohazard Bundle[2].

המשחק מציג פרוטגוניסט חדש בשם ג'יימס הלר, ששם לעצמו מטרה להרוס את וירוס ה-Blacklight ולהרוג את אלכס מרסר (הפרוטגוניסט מהמשחק הקודם) לאחר שהאחרון רצח את אשתו ובתו. למרות שהמשחק היה בראש טבלת המכירות לזמן קצר, החברה שיצרה את המשחק סבלה מהפסדים כספיים לאחר יצירתו[3].

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו אלכס מרסר, ג'יימס הלר (הפרוטוגניסט של המשחק הנוכחי) מסוגל לשנות את גופו ולספוג אנשים על מנת לקבל את זכרונותיהם, כישוריהם והופעתם. מערכת ספיגת בני האדם קיבלה שדרוג מכיוון שחיילי הצבא במשחק מתמקמים באזורים שונים בניו יורק (כל אזור בעל רמת סיכון אחרת, בהתאם לכמות המפלצות בו) ולכן כישוריהם בהתאם. לדוגמה, אם השחקן יספוג חייל שנמצא באזור הצהוב (אזור עם דרגת סיכון בינונית), האזרחים החיים באזור ינסו להימנע ממנו. כדי למנוע מהשחקן להגיע למצב שבו הוא מוקף באויבים בלי יכולת הוגנת להילחם, הומצאה מערכת הגורמת לג'יימס "להתגלגל" לצדדים ובכך להימנע ממתקפות אויביו, בנוסף לדמויות ללא שחקן בעלות בינה מלאכותית משופרת יותר. ג'יימס יכול להשתמש בנשקים חמים שונים אותם הוא מוצא ברחבי מפת המשחק, לדוגמה, ג'יימס יכול להוציא תותח מהטנק אליו הוא מחובר ולירות בו בחופשיות. ג'יימס יכול גם להתגנב ולהזריק לגופם של בני אדם כגון חיילי Blackwatch את הווירוס, בכך להפוך אותם "לפצצות ביולוגיות" שמתפוצצות והורגות את האויבים מסביבם. כמו לאלכס, גם לג'יימס יש כוח וזריזות על אנושיים המאפשרים לו לקפוץ למרחקים עצומים, לרוץ במהירות על משטחים אנכיים ועל קירות וכן לדאות באוויר. בנוסף לאלו, ג'יימס מצויד במעין סונאר תרמי המאפשר לו למצוא את האנשים שהוא מחפש בעזרת חום גופם (מה שמחליף את המערכת לפיה האדם המבוקש מופיע במפה עם אייקון מעל ראשו). השדרוגים במשחק מופיעים כמוטציות אותן הלר מקבל בעת עליית רמות או בספיגה של מפלצות בעלות יכולות מיוחדות (כגון מפלצת שמנה בעלת זרועות ענקיות שספיגתה מעניקה להלר אגרופנים) ולשחקן יש אפשרות לבחור באילו שדרוגים הוא רוצה להתמקד בכל זמן נתון.

כדי לסייע לשחקנים, יוצרי המשחק הוסיפו לג'יימס יכולת ההופכת את זרועותיו למעין זרועות נמתחות איתן הוא מסוגל למשוך אליו אויברים רחוקים וכן לזרוק חפצים על חפצים אחרים (לדוגמה, לזרוק מכונית על טנק). שחקנים יוכלו לבתר את אויבהם, יכולת שהופכת לשימושית בהדרגה ככל שהשחקן משפר אותה. המשחק מציג מגוון דרכים להרוג אויבים כגון לזרוק עליהם רכבים, עריפת ראשיהם, שימוש בכוחות שינוי הצורה שלו או בקרב פנים מול פנים בעזרת אגרופים. מערכת הספיגה גם השתנתה וכעת במקום "לתפוס" דמות ולהבהיל את האנשים מסביב, ג'יימס יכול להתגנב מאחורי הדמות ולספוג אותה בשקט מבלי שאף אחד רואה. יכולת זאת מסייעת לו להתגנב לבסיסים של Blackwatch ולספוג את מטרותיו מבלי להפעיל את האזעקות בבסיס. במשחק הנוכחי, ג'יימס מקבל יכולת לשלוט על קבוצת מפלצות ולגרום להם לתקוף את מי שיחפוץ.

במקום להיחשף לאירועים במפה שיובילו את השחקן למשימות צד, ג'יימס יכול לפרוץ לטרמינלים ברשת של Blacklight ודרכם לקבל משימות משנה שמרחיבות את עלילת המשחק. הצלחה במשימות אלו מרחיבות את עלילת המשחק ומעניקות לשחקן נקודות שדרוג נוספות לדמות[4].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת המשחק מתרחשת בשנת 2009, שנה לאחר אירועי המשחק הקודם. ג'יימס הלר הוא סמל בחיל הנחתים של ארצות הברית החוזר לניו יורק לאחר סבב לחימה בעיראק ומגלה שאשתו ובתו נהרגו. הגילוי גורם לג'יימס לחזור לצבא ולהצטרף למאמציו להגן על העיר ניו יורק (שכעת קרויה NYZ - New York Zero) נגד וירוס ה-Blacklight שמשתולל ברחובות. לקראת התחלת המבצע, ג'יימס מקבל תקציר אודות התקרית בהופ, איידהו ומרדפי הצבא אחר אלכס מרסר. ג'יימס מוצא את אלכס, שכעת איבד את אמונו במין האנושי ומתעמת איתו, למרות ההפצרות ממפקדיו לסגת.

במהלך העימות, אלכס מדביק את ג'יימס בווירוס שמעניק לאחרון יכולות על אנושיות וג'יימס מאבד את הכרתו. כשהוא מתעורר, ג'יימס מגלה שהוא כלוא במעבדה של תאגיד Gentek באזור הצהוב היכן שמדען בשם ד"ר אנטון קונינג וגנרל Blackwatch בשם קולונל דגלס רוקס עורכים עליו ניסויים. לאחר שהוא בורח מהמעבדה, ג'יימס מתעמת עם אלכס שמספר לו שתאגיד Gentek ו-Blackwatch אחראיים להדבקה ההמונית ולרצח משפחתו של ג'יימס. אלכס חושף בפני ג'יימס את תוכניתו להפיל את Blackwatch ואת Gentek ומציע לג'יימס לשתף עמו פעולה. ג'יימס מפקפק בדבריו של אלכס, אך מסכים ולאחר מכן הולך לכומר השכונתי, האב לואיס גוארה על מנת לקבל עצה ועזרה.

בעזרת מידע שקיבל מהאב גוארה, הלר פורץ לטרמינלים של Blackwatch במטרה לחבל בתוכניתם וסופג אנשים שונים שקשורים ל-Blackwatch. ג'יימס מוצא את ד"ר קונינג שמסביר לג'יימס שהוא לצדו וחושף את תוכנית "חיילי העל" של Blackwatch ששם הקוד שלה הוא "אוריון". ג'יימס מנסה למנוע מהתכנית לצאת לפועל והורג את אחד מחיילי העל שקיבל את כוחותיו לאחר שדמו של ג'יימס הוזרק אליו. לאחר שספג את אחד מהמדענים הראשיים בתוכנית, ג'יימס מגלה שד"ר קונינג צפה בו במטרה ללמוד אותו ואת חולשותיו. ג'יימס, הזועם על בגידתו של ד"ר קונינג, מאתר אותו ובבואו להתעמת איתו הוא מגלה שגם לד"ר קונינג יש כוחות דומים לשלו ושהוא אחד מאותם "מפותחים" שנשתלו ב-Blackwatch על ידי אלכס. לאחר שג'יימס ספג את קונינג, אלכס מספר לג'יימס על תוכניתו לגייס את ג'יימס למאמציו במטרה לשלוט בעיר יחד. לאחר מכן, האב גוארה מראה לג'יימס סרטון בו רואים את אלכס משחרר את וירוס ה-Blacklight בשנית בתחנת פן (אותו המקום בו הוא שחרר את הווירוס לראשונה).

ג'יימס, שזועם על אלכס לאחר שהבין שהוא זה שהדביק את העיר, שם פעמיו לאזור הירוק במטרה לספוג את אחת מעוזרותיו של אלכס, אישה בשם סברינה גאלאווי. ג'יימס מוצא את סברינה, שמסבירה לו שגם היא רוצה להפיל את אלכס והשניים מאחדים כוחות במטרה לעצור את אלכס ולהרוג אותו. בעזרתה של סברינה, ג'יימס מגלה שאלכס מתכנן להדביק את כל העולם בווירוס בשם Whitelight, וירוס שתוכנן במקור כחיסון נגד וירוס ה-Blacklight, אך בעצם מהול בדמו של אלכס ובעזרתו אלכס מתכנן להפוך את כל יושבי העולם למודבקים "מפותחים" כחלק מותוכניתו.

אלכס, שמותש מכך שג'יימס מחבל בתוכניותיו, מתעמת איתו והשניים נלחמים. אלכס מצליח להתגבר על ג'יימס בקלות, אך לא מצליח לספוג את ג'יימס לתוכו מכיוון שהחומר הגנטי בג'יימס לא מאפשר לו לעשות כן (מכיוון שבניגוד לאלכס, גופו של ג'יימס הוא היברידי ומכיל בתוכו גם תאים אנושיים וגם את הווירוס). אלכס בורח וג'יימס מקבל שיחת טלפון מהאב גוארה לפיה נחיל של מודבקים מאיים להרוס את ביתו.

ג'יימס מגיע בזריזות לביתו של האב גוארה, אך מגלה שהוא מת. ג'יימס משתמש בטלפון הסלולרי של האב גוארה כדי לדעת מי היא אשת הקשר שלו "אתנה". אתנה מתבררת להיות דיינה מרסר, אחותו של אלכס ודיינה מסבירה לג'יימס שבתו, מאיה עדיין בחיים וג'יימס יוצא אל האזור האדום במטרה להצילה. לאחר שג'יימס מונע מצבא ארצות הברית להפציץ את ניו יורק בעזרת נשק גרעיני בשנית, קולונל רוקס לוקח את מאיה כבת ערובה וכולא אותה במטה Gentek. ג'יימס מצליח לספוג מפלצת בשם "הג'אגרנוט" ומקבל ממנה את היכולת לשלוט באופן זמני במפלצות ג'אגרנוט נוספות. בעזרת היכולת החדשה וצבא המפלצות שברשותו, ג'יימס מצליח לשבור את דלת חדר הכספות בה מאיה כלואה ומשחרר אותה לחופשי.

ג'יימס מתעמת עם רוקס והאחרון חושף בפניו באמפתיה שגם לו יש בת ונותן לג'יימס ולבתו אישור לעזוב את העיר. לפני שג'יימס לוקח את מאיה איתו, סברינה מגיעה וחוטפת אותה לאחר שהחליטה לבגוד בג'יימס ולעבוד עם אלכס. ג'יימס מתעמת עם אלכס שוב והאחרון מספר לו על רצונו להדביק את אוכלוסיית העולם בווירוס ה-Whitelight במטרה לאחד את כל בני האדם לאורגניזם-על אחד ובכך למנוע קונפליקטים בין בני האדם ולהביא לשלום עולמי. בעזרת החומר הגנטי הייחודי של מאיה, אלכס מקווה להפוך אותה "לאמא של העולם החדש". אלכס סופג לתוכו את סברינה ושני מפותחים נוספים במטרה להעצים את כוחו ולאחר מכן נלחם בג'יימס. ג'יימס מנצח וסופג את אלכס.

לאחר מכן ובזכות כוחותיו המוגברים (שקיבל לאחר שספג את אלכס), ג'יימס מצליח לחסל את וירוס ה-Blacklight ואת המפלצות בעיר. המשחק מסתיים כשג'יימס, מאיה ודיינה מביטים על העיר ודיינה שואלת מה עליהם לעשות עכשיו.

רד-נט[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרם יציאת המשחק, האולפנים הכריזו על שירות בשם רד-נט (Rednet) שמציעה לשחקן אירועים שבועיים, יכולות חדשות לשחקן ואתגרים. כשהמשחק יצא, אלו שקנו אותו בהזמנה מראש וכן אלו שקנו עותק חדש, קיבלו איתו 55 תוספות DLC (חבילות הרחבה בתשלום) ללא תשלום. ה-DLC כללו אתגרים חדשים עבור השחקן, יכולות חדשות, תוספות לאווטאר המשתמש בקונסולת ה-Xbox 360 וערכות נושא עבור הפלייסטיישן 3. בנוסף השחקנים קיבלו גם סרטונים שמציגים את תהליך העבודה על המשחק. במטרה לא לבלבל את השחקנים, האולפנים הכריזו שהמשימות במשחק לא קשורות לעלילתו הראשית[5].

55 התוספות יצאו למשחק באופן שבועי בין התאריכים 24 באפריל ועד ל-7 ביוני. התכנים שהתקבלו במשחק זמינים עבור השחקנים ללא הגבלה. כדי שהתוכן יהיה יותר משתלם, האולפנים הצהירו שהתוכן זמין לכל פרופיל בקונסולה בה מותקן המשחק[6].

חוברות קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו במשחק הקודם, אולפני Radical Entertainment יצרו שלוש חוברות קומיקס המגשרות על הפער בין עלילת המשחק הראשון לשני. החוברות הופצו על ידי חברת Dark Horse Comics.

החוברת הראשונה נקראה "העוגן" ובעלילתה, אלכס הכחיד את הווירוס באפריקה, מקסיקו ורוסיה ולאחר מכן החל לטייל בעולם במטרה להבין האם הווירוס הפך אותו לאנושי, מגן האנושות או למשמידה. אלכס מחליט שהוא מציל האנושות ומחליט להכחיד את האנושות הקיימת במטרה להתחיל עידן חדש נטול מלחמות וקונפליקטים בין בני האדם. למרות זאת, אלכס מתאהב באישה שבוגדת בו ובעקבות החוויה אלכס מאבד את אמונו במין האנושי וחוזר לניו יורק במטרה לשחרר את הווירוס מחדש.

החוברת השנייה נקראה "ניצולים" מתמקדת בשוטר לשעבר בשם קונראד שמצטרף לאדם דתי בשם עמי לוין ולסטודנטית לאמנות בשם מרסי. השלושה פוגשים בלוטננט ריילי המסכים לתת לקונראד לראות את אשתו בתנאי שהאחרון יסכים לעבוד עבור Gentek. קונראד מסכים, מבלי לדעת שאשתו נהרגה והוא מצוות לפרויקט אוריון.

החוברת השלישית שנקראה "מבוך" מפגישה את ג'יימס הלר עם אדם בשם מייק מרקוס[7].

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח המשחק החל מיד לאחר הצלחת המשחק הראשון ופיתוחו נמשך כשלוש שנים. המשחק הוצג לראשונה בטקס Spike VGA-Awards בדצמבר, 2010[8]. המשחק הפך למוקד עניין עיקרי במגזין הגיימינג האינטרנטי EGM בו הכותבים החלו לתהות לגבי עלילתו והדמויות שבו[9]. מבחינה גרפית, המשחק עבר שדרוג משמעותי ביחס לקודמו וכעת מציג בניינים, כלי רכב ומפלצות בצורה יותר מפורטת. תסריטאי המשחק הוא דן ג'ולי.

המשחק נבנה בעזרת מנוע Titanium 2.0[10].

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר Metacritic העניק לגרסת המחשב ציון של 76/100[11], לגרסת הפלייסטיישן 3 ציון של 79/100[12] ולגרסת ה-Xbox 360 ציון של 74/100[13].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ News: Prototype 2 announced, coming in 2012 - ComputerAndVideoGames.com, web.archive.org, ‏2014-01-16
  2. ^ "Surprise! Prototype game bundle released for Xbox One today". Eurogamer.net (באנגלית בריטית). 2015-07-14. נבדק ב-2022-10-02.
  3. ^ Brian Crecente, Prototype couldn't find a big enough audience, studio essentially closing down, Polygon, ‏2012-06-28 (באנגלית)
  4. ^ E3 2011: Prototype 2 Preview, GamingExcellence, ‏2011-06-22 (באנגלית)
  5. ^ Prototype 2 Radnet Edition includes 55 DLC drops, GameSpot (באנגלית)
  6. ^ Radical - Radnet, web.archive.org, ‏2012-12-17
  7. ^ Pete Haas published, Prototype 2 Comics Reintroduce New York Zero, CINEMABLEND, ‏2012-01-17 (באנגלית)
  8. ^ Spike TV VG Awards: Prototype 2 Debut Trailer | GameWatcher, www.gamewatcher.com (באנגלית)
  9. ^ En Güvenilir Online Canlı Bahis Siteleri 2022, www.srilankaolympic.org
  10. ^ PCGH interview with Radical Entertainment about PROTOTYPE, PC Games Hardware, ‏2008-04-23 (באנגלית)
  11. ^ Prototype 2, Metacritic (באנגלית)
  12. ^ Prototype 2, Metacritic (באנגלית)
  13. ^ Prototype 2, Metacritic (באנגלית)