Kuxa Kanema: o nascimento do cinema

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Kuxa Kanema: o nascimento do cinema
בימוי מרגרידה קרדוסו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מוזמביק, פורטוגל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2003 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט פורטוגזית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט תיעודי עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Kuxa Kanema: o nascimento do cinema (בתרגום: קוקסה קנמה: הולדת הקולנוע) הוא סרט תיעודי משנת 2003 של יוצרת הקולנוע מרגרידה קרדוסו, אודות המכון הלאומי לקולנוע (INC) אשר יסד הנשיא סמורה מקל עם קומה ב-1975 של מוזמביק העצמאית.

כשהשתחררה מוזמביק מכבלי הקולוניאליזם הפורטוגזי, לא הייתה במדינה רשת טלוויזיה לאומית, אז יומן קולנוע, בסלילי סרטים, הייתה הדרך היחידה להגיע אל האוכלוסייה בתקשורת חזותית. הפעולה הראשונה של ממשלתו של הנשיא מקל בתחום התרבות הייתה הקמת Kuxa Kanema, תוכנית חדשות שבועית. יומני החדשות הוצגו באולמות הקולנוע המועטים ש מוזמביק בפורמט 35 מ"מ בפורמט. באזורים הכפריים, יחידות ניידות שסופקו על ידי ברית המועצות הציאו את יומני החדשות בפורמט 16 מ"מ. הממשלה לא השקיעה, עם זאת, בעידוד או מימון תעשיית קולנוע לשם בידור.[1]

הסרט גם מתאר את המאבק להקים ולתפעל את INC: למוזמביק לא הייתה תעשיית קולנוע או בתי הספר לקולנוע קודם לזה (הטיסו מדריכים מברזיל וקובה כדי לספק הכשרה במקום). הסרטים צולמו בשחור-לבן כי פילם צבע היה יקר מדי.

מקל מצא את מותו בתאונת מטוס בשנת 1986, שאירעה יחד עם התקפות גרילה מצד ממשלות האפרטהייד של דרום אפריקה ורודזיה. אירועים אלו ערערו את מוזמביק עד כדי שפרצה מלחמת אזרחים, והמצב הוביל לסיום תוכנית הסרטים. בתי קולנוע עירוניים רבים נפגעו במהלך מלחמת האזרחים, בעוד ההקרנות של Kuxa Kanema באזורים הכפריים בוטלו בשל היעדר מעבר בטוח בכבישים. בד בבד, עד שהגיע סוף הסכסוך, כבר הוקמה רשת טלוויזיה לאומית, ולא היה צורך בהצגת חדשות באמצעים קולנועיים.[1]

עם כל המגבלות שלה, תוכנית הסרטים Kuxa Kanema יצרה מרחב לקולנוענים מוזמביקים ללמוד את מלאכת יצירת הסרטים, ורבים שהתחילו שם התקדמו לקריירות פורות במוזמביק ובעולם.

Kuxa Kanema: o nascimento do cinema כולל קליפים ארכיוניים נדירים מסרטי INC.[2]

הסרט הוצג בפסטיבלי קולנוע ברחבי העולם, ואף יצא בגרסת DVD.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "Kuxa Kanema: The Birth of Cinema". אורכב מ-המקור ב-2016-03-03. נבדק ב-2018-11-22.
  2. ^ Hall, Phil. "KUXA KANEMA: THE BIRTH OF CINEMA".
  3. ^ "Kuxa Kanema The Birth of Cinema A Film by Margarida Cardoso".