Jarabe de Palo

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Jarabe de Palo
מקום הקמה Islas Pajaros עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1996 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק ספרדי עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים וירג'ין רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.jarabedepalo.com/
חברים
Pau Donés עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Jarabe de Palo הייתה להקת רוק ופופ ספרדית, שמקורה באראגון וברצלונה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה נוסדה על ידי הגיטרסט והסולן פאו דונס בברצלונה ב-1996. הסינגל הראשון של הלהקה "La Flaca" נכתב על ידי דונס כאשר היה בטיול בקובה. עם יציאתו לרדיו זכה השיר להצלחה גדולה ובעקבותיו יצא אלבום הבכורה של הלהקה בעל אותו השם כאשר La Flaca משמש כשיר הנושא של האלבום. בתחלית דרכו נחל האלבום כישלון מסחרי לאחר שהצליח למכור כ-12.000 עותקים בשבעת החדשים הראשונים לאחר צאתו, אך לאחר שהשיר La Flaca שימש כשיר לפרסומת בטלוויזיה הספרדית החל זינוק מטאורי במכירות האלבום שהצליח בצורה מסחרית ומכר כ-2 מיליון עותקים מותכם כ-600.000 בספרד וכ-300.000 באיטליה[1] ובשנת 1997 הפך לאלבום הנמכר ביותר בספרד, והשני הנמכר ביותר באיטליה[2].

האלבום השני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילה היה חשש כי הלהקה תהיה הרכב של להיט אחד בעיקר בגלל ההצלחה הגדולה של הסינגל La Flaca. ב-1998 הוציאה הלהקה את האלבום השני "Depende" כאשר שיר הנושא של האלבום נושא את שמו בזהה לאלבום הראשון, האלבום נחל הצלחה מסחרית בספרד ובאיטליה עם מכירות של כ-600 אלף ו-300 אלף עותקים בהתאמה. בנוסף צעד שיר הנושא של האלבום Depende במצעד המוזיקה הלטינית של בילבורד כ-11 שבועות ודורג במצעד השנתי במקום ה-9[3]

האלבום השלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2001 הוציאה הלהקה את אלבומה השלישי "De Vuelta y Vuelta" גם באלבום זה שיר הנושא נשא את שמו של האלבום אך האלבום הצליח פחות מהאלבום הקודם ומכר כ-200 אלף עותקים בספרד ודורג במצעד הלטיני של בילבורד במקום ה-46 לאותה שנה[4]. הסינגל "Tiempo" שיצא יחד עם הראפר האיטלקי ג'ובאנוטי זכה להצלחה יחסית. באותה שנה יצאה הלהקה לסיבוב הופעות באיטליה ובין היתר קיימה מופע משותף עם סליה קרוז ולוצ'אנו פבארוטי במסגרת מופע גיוס כספים של האחרון.

האלבום הרביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2003 הוציאה הלהקה את אלבומה הרביעי "Bonito" מתוך האלבום יצאו הסינגלים Bonito שזכה להצלחה גדולה ופופולריות ו-"Ying Yang" הקצבי. האלבום נכשל מסחרית ומכר כ-60 אלף עותקים. באותה שנה יצאה הלהקה לסיבוב הופעות עם האלבום החדש ששווק כאלבום חיובי וקצבי.

האלבום החמישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת האלבום החמישי "1 m2" שיצא ב-2004 יצאה הלהקה לסיבוב הופעות נוסף כאשר אירחה מספר אמנים כגון חורחה דרקסלר, הזמרת הקובנית "לוקרסיה" והזמרת האמריקאית כריסי היינד אך גם לאחר סיבוב ההופעות מלבד הסינגל Romeo y Julieta לא זכה האלבום להצלחה.

האלבום השישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2007 הוציאה הלהקה את אלבומה השישי "Adelantando" לאחר שחודש קודם לכן הוציאה הלהקה את הסינגל "Ole" האלבום המשיך את הקו המוזיקלי של שני האלבומים הקודמים בדגש על מקצב מהיר וקטעי ראפ.

הקמת חברת התקליטים ושינוי השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2008 החליטה הלהקה לעזוב את חברת התקליטים וירג'ין רקורדס עמה הייתה חתומה בששת האלבומים הראשונים ומכיוון שהשם המסחרי של הלהקה היה שייך לחברת התקליטים החליט הסולן פאו דונס לשנות את שמה ל"JarabedePalo" ללא רווחים בין המילים ולאחר מכן הקימה החברה חברת תקליטים עצמאית בשם "La Tronco Records". בחודש מרץ 2009 הוציאה הלהקה את אלבומה השביעי "Orquesta reciclando" שהוקלט במשך שלושה ימים בחודש יוני 2008, באלבום בוצעו גרסות חדשות למספר שירים יחד עם שירים מקורים. בין היתר נכללו באלבום השירים

"La flaca","Grita" ,"Depende" ,"Agua Bonito". האלבום זכה להצלחה והיה מועמד לשני פרסי גראמי לטיני בקטגוריות הנדסת הקול ואלבום הפופ הווקלי.

האלבום השמיני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2011 יצאה הלהקה לסיבוב הופעות נוסף אותו החלה בתיאטרון קולוסיאום במדריד ובהמשך הופיע הלהקה בברצלונה, סביליה, ולנסיה, בילבאו, סראגוסה וויגו בספרד. ב־9 באפריל השתתפה הלהקה בפסטיבל Vive Latino במקסיקו סיטי יחד עם שאקירה, ובפסטיבל הפופ בגוודלחרה שבמקסיקו. לאחר מכן יצא הלהקה למופע נוסף ברפובליקה הדומיניקנית. ב-26 במאי 2011 ביצעה הלהקה את הקונצרט החי הראשון שלה בשידור חי באינטרנט, דרך פלטפורמת הקונצרטים Live eMe. בקיץ 2011 יצאה הלהקה לסיבוב הופעות בארצות הברית, על מנת לשווק את אלבומה החדש "¿Y Ahora Qué Hacemos?". בין היתר הופיעה בסנטרל פארק בניו יורק ובוושינגטון, סן דייגו, לוס אנג'לס ובסיום הסיבוב שבה להופעה נוספת בניו יורק. הביקוש הגדול להופעות חיות היה בעיקר בקרב הציבור המקסיקני בארצות הברית. לאחר ההופעה האחרונה בניו יורק, שבה הלהקה לספרד ויצאה בסיבוב הופעות נוסף, הפעם בחבל הבסקים. ב-14 בספטמבר 2011 הכריזה האקדמיה הלטינית למוזיקה כי האלבום "¿¿Y qué qué hacer" מועמד לאלבום הרוק הטוב ביותר בטקס גראמי הלטיני לשנת 2011. מבחינת מכירת תקליטים האלבום מכר כ-200 אלף עותקים.

הופעות ושיתופי פעולה לקראת האלבום התשיעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2012 יצא ההרכב לסיבוב הופעות משותף באיטליה עם ההרכב האיטלקי Modà שתחילתו במופע בארנה של ורונה. לאחר מכן יצאה הלהקה לסיבוב עולמי נוסף במספר פסטיבלים כמו "Nuits du Sud" בצרפת. לאחר מכן המשיכה להופעות בגרמניה בערים המבורג, נירנברג, דרמשטאדט, קובלנץ ופרייבורג. באוקטובר שבה הלהקה פעם נוספת לארצות הברית והופיעה בסן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, סנטה אנה, סן דייגו, פיניקס, מיאמי, פוארטו ריקו, ניו יורק, וושינגטון ושרלוט. בחודש נובמבר ירדה אל מרכז ודרום אמריקה בסיבוב ההופעות במקסיקו, קולומביה, פרו, צ'ילה, אורוגוואי, הרפובליקה הדומיניקנית וארגנטינה. ב-2013 יצאה הלהקה לסיבוב הופעות נוסף בדרום אמריקה, בוונצואלה, פנמה ופרו ולאחר מכן נסעה הלהקה ליפן לסיבוב הופעות קצר במדינה במהלכו הוציאה את הסינגל "Somos" לקראת הוצאת האלבום הנושא את אותו השם.

האלבום התשיעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2014 הוציאה הלהקה את אלבומה התשיעי "Somos", האלבום זכה לפופולריות בתחנות הרדיו ולמועמדות לגרמי הלטיני בשלוש קטגוריות אך לא הצליח מבחינה מסחרית ומכר כ-50 אלף עותקים. במרץ 2015 יצאה הלהקה לסיבוב הופעות בשם "טור אמרינקו" אשר כלל הופעות ברפובליקה הדומיניקנית, אקוודור, ארצות הברית, קנדה, אורוגוואי, ארגנטינה, מקסיקו, צ'ילה ופוארטו ריקו ולאחר מכן באירופה: בספרד, שווייץ, גרמניה ואוסטריה, אך בספטמבר 2015 הודיע סולן הלהקה פאו דונס כי הוא חולה בסרטן המעי הגס וכי הלהקה תעצור את כל הופעותיה. לאחר עצירת ההופעות הוציאה הלהקה אלבום DVD של סיבוב ההופעות באמריקה בשם טור אמריקנו.

חזרה להופעה ואלבום עשירי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2016 הודיע דונס כי החלים ממחלת הסרטן וכי ההרכב ישוב להופיע. בתחילת 2017 הוציאה הלהקה את האלבום "50 palos". האלבום הכיל 22 שירים מוכרים של הלהקה ובעיקר את להיטי העבר שלה דוגמת:

"La flaca" ,"Grita" ,"Depende" ,"Agua" ,"Bonito" בגרסת פסנתר. לאחר יצאת האלבום יצאה הלהקה לסדרת מופעים לרגל יום הולדתו ה-50 של דונס[5]. במהלך הסיבוב הופיעה הלהקה באיטליה, מקסיקו, ארצות הברית וספרד.

האלבום האחד עשרה והפסקת ההופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2018 הוציאה הלהקה את האלבום האחד עשרה שלה "Jarabe Filarmónico con la Orquesta Filarmónica de Costa Rica" שיצא במשותף עם התזמורת הפילהרמונית של קוסטה ריקה אשר כלל אוסף שירים מתוך אלבומים קודמים של הלהקה. בינואר 2019 הודיעה הלהקה על הפסקת פעילותה עד להודעה חדשה, לדבריו של הסולן דונס, כדי שיוכלו להתמקד בפרויקטיים אחרים.

האלבום ה-12 ופירוק הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2020 הוציאה הלהקה את אלבומה האחרון Tragas o escupes (בתרגום חופשי: לבלוע או לירוק), האלבום תוכן לצאת בספטמבר של אותה השנה אך עקב ההחמרה במצבו הבריאותי של סולן הלהקה, יצא האלבום מוקדם מהצפוי. הסינגל האחרון של הלהקה שיצא כחלק מאלבום זה, הוא "Eso que tú me das" השיר ליווה את הסרט התיעודי "אתה נותן לי" של הבמאי הספרדי ג'ורדי אוולי, הסרט זכה להצלחה גדולה ודורג במקום ה-8 ברשימת הסרטים בספרד והראשון בקטגוריית הסרטים הדוקומנטריים בשנים 2010–2020.[6] נכון לאוגוסט 2022 לשיר כ-69 מיליון צפיות ביוטיוב.[7]

ב-9 ביוני 2020 נפטר סולן הלהקה פאו דונס ממחלת הסרטן והלהקה פורקה באופן סופי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Jarabe de Palo בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]