I Put a Spell on You

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"I Put a Spell on You"
סינגל בביצוע סקרימינג ג'יי הוקינס
מתוך האלבום At Home with Screamin' Jay Hawkins
יצא לאור 1956
פורמט 7"
סוגה רוק אנד רול
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 2:25
חברת תקליטים Okeh
כתיבה סקרימינג ג'יי הוקינס
לחן סקרימינג ג'יי הוקינס עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה ארנולד מקסין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

I Put a Spell on Youתרגום חופשי: "הטלתי עליך כישוף"), הוא שירו של סקרימינג ג'יי הוקינס משנת 1956, אשר נחשב לקלאסיקה של סגנון הרוק אנד רול, ונבחר על ידי "היכל התהילה של הרוקנ'רול" להיות אחד מ-500 השירים המשפיעים בתחום.

הביצוע המקורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1956 היה סקרימינג ג'יי הוקינס זמר הידוע בהופעתו המשונה והתיאטרלית. סגנונו החל כבלוז מסורתי, אך החל להתרחק מן הבלוז אל כיוון הרוק אנד רול שהיה אז בחיתוליו.

על נסיבות הקלטת השיר מספר הוקינס כי התכוון ליצור בלדת בלוז מעודנת, אך המפיק הביא לאולפן צלעות ועוף, ועד מהרה כולם השתכרו. הוא מדווח כי אינו זוכר אף איך בוצעה ההקלטה. "לפני כן הייתי רק זמר בלוז נורמלי" אומר הוקינס. "הייתי רק ג'יי הוקינס. הכול פשוט נפל במקום. גיליתי שאני יכול לעשות יותר מלהרוס את השיר ולצעוק אותו למוות". יש המטילים ספק בדיווח זה וטוענים כי השיר הוקלט מספר שנים קודם לכן בגרסה מתונה יותר, אך כישלונו גרם להוקינס לנסות ולהקליט אותו בגרסתו הידועה. לטענה זו אין הוכחות. להקלטה אופי מוזר. השיר מתחיל כבלדה ששר הוקינס לאהובתו הסוררת. עד מהרה הופך השיר לסדרה של נהמות מנוונות. הוקינס מאיים בפראות על האהובה, צורח, גונח וצווח, כשהוא נשמע פראי ונואש בנסיונותיו לקבל בחזרה את האהובה שאבדה.

השיר היה להצלחה מיידית, והצליח להיכנס ל"ארבעים הגדולים" במצעד האמריקני. מספר תחנות רדיו אסרו על השמעתו בנימוק שהוא "קניבלי", אך הדבר רק תרם למוניטין של השיר. הקריירה של הוקינס המריאה בעקבות השיר, והוא המשיך להופיע ולהקליט במשך שנים רבות, עד מותו בשנת 2000.

הופעתו התיאטרלית של הוקינס התגבשה רק בעקבות שיר זה. הוא נהג להופיע כשהוא לבוש גלימה, ומגיח מארון מתים. הוקינס נהג להדביק חטים לאפו, בנוסח קניבלי, ועל הבמה היו מצויים אף מספר נחשים וגולגולת מעשנת סיגר שכונתה "הנרי".

מילות השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוא שיר פשוט, שמילותיו מדברות על אהבה נואשת. "אני מכשף אותך / כי את שלי". השיר כולל איום כמעט מפורש כלפי האהובה שסטתה מן הדרך, אך בניגוד לשירי קנאה גבריים אחרים כגון “היי ג'ו” המוכר בביצועו של ג'ימי הנדריקס או “Run for your life” של הביטלס, אינו מביע שנאה כלפי נשים, או אף כלפי האישה הספציפית אליה מכוון השיר. השיר קיבל פירושים וביצועים שונים במהלך השנים. היו שהתייחסו אליו בצורה רצינית, וביצעו אותו כבלדת אהבה, והיו שניסו לחקות את סגנונו הפרוע של הוקינס.

ביצועים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השנים בוצע השיר על ידי הבולטים שבאומני הרוק אנד רול הרוק והבלוז. הביצועים הזכורים ביותר הם ביצועה האנרגטי של להקת קרידנס קלירווטר רבייבל, משנת 1968 אשר הפכה את השיר להמנון רוקנ'רול סוחף. אל מול ביצוע זה עומד ביצועה האיטי והעצוב של נינה סימון משנת 1965, אשר אף הכתירה את האוטוביוגרפיה שלה בשם "I Put a Spell on You”. כן זכור ביצועו של השחקן והמוזיקאי טים קארי (מתקליטו "Simplicity” משנת 1981) בזכות השימוש באורגן אשר הפך את הביצוע לכנסייתי כמעט.

השיר בוצע אף על ידי The Animals, נינה סימון, ניק קייב, בריאן פרי, מרילין מנסון, אנני לנוקס, בוני טיילר, ג'ו קוקר, נטשה אטלס ורבים אחרים. ביצועה של דיאמנדה גאלאס הופיע בפסקול של סרטו של אוליבר סטון "רוצחים מלידה". סרטים רבים נוספים השתמשו בשיר בפסקול שלהם.

בשנת 1983 השתמש בשיר הבמאי ג'ים ג'ארמוש בסרטו "זרים" (Stranger than Paradise). השיר, בביצועו המקורי, "הקניבלי", של הוקינס, מופיע בסרט כשלוש פעמים, ומשמש להמחשת אווירת הניכור השוררת בין גיבורי הסרט, מהגרים הונגרים בארצות הברית. גיבורת הסרט, השחקנית אסתר באלינט מתייחסת לשיר מספר פעמים, ובאחת הסצינות הזכורות מן הסרט, כאשר השיר מושמע ברקע, היא אומרת –"He's Screamin' Jay Hawkins and he's a wild man, so bug off!"

הוקינס עצמו הופיע בסרטו של ג'ארמוש "רכבת המסתורין" מספר שנים לאחר מכן.

השפעה תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הופיע באין ספור פרסומות ברדיו ובטלוויזיה, כן נכלל השיר בפרק של משפחת סימפסון, בזמן תחרות איות של ליסה (משמעות המילה Spell היא גם איות באנגלית).

כן משמש השיר כרקע פופולרי בתחרויות החלקה על קרח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]