FESPACO

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
FESPACO
סוג פסטיבל קולנוע, מוסד ללא כוונת רווח עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בורקינה פאסובורקינה פאסו בורקינה פאסו
מיקום ואגאדוגו עריכת הנתון בוויקינתונים
מועדים
תאריכי פעילות 1969–הווה (כ־55 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פסטיבל הטלוויזיה והקולנוע הפאן-אפריקאי בוואגאדוגואנגלית: Panafrican Film and Television Festival of Ouagadougou; בצרפתית: Festival panafricain du cinéma et de la télévision de Ouagadougou ובראשי תיבות: FESPACO) הוא פסטיבל סרטים המתקיים בבורקינה פאסו, בוואגאדוגו, שם מבוסס הארגון. הפסטיבל מקבל רק סרטים על ידי יוצרים אפריקאים, ואשר הופקו בעיקר באפריקה. FESPACO נערך במהלך שבועיים בחודש מרץ. ערב הפתיחה של הפסטיבל נערך ב- Stade du 4-Août, האצטדיון הלאומי.

הפסטיבל מציע לקולנוענים אפריקאים את ההזדמנות ליצור קשרי עבודה, להחליף רעיונות, ולקדם את עבודותיהם. המטרה המוצהרת של FESPACO היא "לתרום להרחבה ופיתוח של הקולנוע האפריקאי כאמצעי ביטוי, חינוך והעלאת מודעות". הפסטיבל גם פועל לפיתוח שוק לסרטים אפריקאים, ולאנשי מקצוע בתעשייה. הפסטיבל מושך אליו משתתפים מכל רחבי היבשת ומעבר לה.[1]

ייסוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטה FESPACO בוואגאדוגו

הפסטיבל נוסד בשנת 1969, ונקרא תחילה "פסטיבל הטלוויזיה והקולנוע הפאן-אפריקאי בוואגאדוגו". הוא התפתח מאז לפסטיבל בינלאומי מוכר. בין מייסדי הפסטיבל היה אלימטה סלמברה, שר התרבות של ממשלת בורקינה פאסו משנת 1987 ועד 1991. מאז השנה השלישית של הפסטיבל, בשנת 1972, הוא מוכר בשם FESPACO, ראשי התיבות של השם המלא הרשמי, שהוא בצרפתית, Festival pan-Africain du cinema et de la television de Ouagadougou. ב-7 בינואר 1972, FESPACO הוכר רשמית כמוסד על ידי צו ממשלתי. מטה הארגון וטקס הפרסים של FESPACO ממוקמים בוואגאדוגו, בירת בורקינה פאסו.

בשנת 1972 הזוכה הראשון בפרס הסרט הטוב ביותר היה Le Wazzou Polygame של אומארו גאנדה מניז'ר. מאז, פרס הסרט הטוב ביותר הוענק לבמאים מקמרון, מרוקו, מאלי, חוף השנהב, אלג'יריה, בורקינה פאסו, גאנה והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

התפתחות הפסטיבל משנת 1969 עד 2017[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשנוסד הפסטיבל בשנת 1969, היה בו ייצוג מחמש מדינות אפריקאיות: וולטה העליונה (בורקינה פאסו), קמרון, חוף השנהב, ניז'ר וסנגל, ושתי מדינות אירופאיות: צרפת והולנד. הוקרנו בסך הכל 23 סרטים. בשנה השנייה, השתתפו תשע מדינות אפריקאיות, כשהצטרפו אלג'יריה, תוניסיה, גינאה, מאלי, וגאנה, והוקרנו סך של 40 סרטים. בשנת 1983, כלל הפסטיבל את MICA (le Marche International du Cinema et de la television Africaine), סוכנות בינלאומית לשיווק קולנוע אפריקאי.

מ-1985 ואילך, הפסטיבל אימץ נושאים מרכזיים לכל אירוע, החל מ"קולנוע, בני אדם, ושחרור", וב-2007 "השחקן שביצירה וקידום סרטים אפריקאים" .[2]

ככל שהפסטיבל יצר לעצמו שם, כך גם הצטרפו חוסים וגדלו התקציבים. בין המדינות שתומכות בפסטיבל: בורקינה פאסו, דנמרק, פינלנד, צרפת, גרמניה, הולנד, שוודיה, הרפובליקה העממית של סין. ארגונים תורמים כוללים את AIF (ACCT), PNUD, אונסק"ו, יוניצ"ף, האיחוד האירופי ו-Africalia. בשל ההכרה הבינלאומית לה הוא זוכה, FESPACO מאפשר ליוצרים אפריקאים לקדם את עבודותיהם ולשווק אותם בשוק הבינלאומי, וכן גם לתרום לפיתוח מוצרים וחברות בתעשייה האפריקאית.[3][4]

מזכ"לי FESPACO מאז 1972 הם לואיס טומביאנו, מ-1972 עד 1982; אלימטה סלמברה, משנת 1982 ל-1984; פיליפ סבאדוגו, מ-1984 עד 1996, באבא האמה, בין השנים 1996 ל-2008, מישל ואדראוגו, מ-2008 עד 2014, וארדיומה סומה, מאז 2014.

יוזמות עיקריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פיתוח השוק לסרטים ובעלי מקצועות הקולנוע באפריקה, בין היתר באמצעות יצירת מפגשים ביניהם; הרחבה ופיתוח של הקולנוע האפריקאי כאמצעי ביטוי, חינוך והעלאת מודעות.
  • קידום של קולנוע ותרבות אפריקאים: FESPACO מפרסמת קטלוגים, חדשות, עלון, ומנהל ספריית סרטים אפריקאים, הכולל ארכיונים ומאגר נתונים. בנוסף, הוא תומך בקולנוע נודד המגיע לאזורים ללא גישה לסרטי קולנוע.
  • הקרנות חינמיות באזורים כפריים: FESPACO גם מקדמת הקרנות סרטים אפריקאים באזורים כפריים, בשיתוף פעולה עם ארגונים לא-ממשלתיים או עמותות, בבתי ספר ומוסדות ציבוריים ופרטיים אחרים.[5]
  • קידום קולנוע אפריקאי בפסטיבלים בינלאומיים אחרים: FESPACO מארגן אירועי קולנוע שונים, כגון שבוע סרטים והקרנות בכורה, ומקדם השתתפות סרטים אפריקאים בפסטיבלים בינלאומיים אחרים ברחבי העולם.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרס היוקרתי ביותר של הפסטיבל הוא "Étalon deYennenga", הסוס של יננגה, הנסיכה המיתולוגית, אם  ומייסדת האימפריה של העם המוסי של בורקינה פאסו.[6] הפרס מוענק לסרט האפריקאי המציג באופן הטוב ביותר את"המציאות האפריקאית".

פרסים מיוחדים נוספים כוללים את פרס ואמארו גאנדה, עבור סרט הביכורים הטוב ביותר, ופרס פול רובסון לסרט הטוב ביותר של במאי בתפוצה האפריקאית - על שם השחקן, זמר, ופעיל זכויות אזרח האפריקאי-אמריקאי מהמאה ה-20).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא FESPACO בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Fiche Technique du FESPACO (2003).
  2. ^ Arte > FESPACO > Bala Hama.
  3. ^ Arte > FESPACO > Introduction.
  4. ^ Arte > Fespaco > Palmares et bilan. (2003).
  5. ^ Evolution du Fespaco depuis sa naissace: Interview de Alimata Salambere. (04/03/2005).
  6. ^ Sheldon, Kathleen E. (2005). Historical Dictionary of Women in Sub-Saharan Africa. Scarecrow Press. p. 272. ISBN 0-8108-5331-0.