פארק הוד השרון

פארק הוד השרון
הנוף מפסגת הר הקיימות בפארק הוד השרון
הנוף מפסגת הר הקיימות בפארק הוד השרון
הנוף מפסגת הר הקיימות בפארק הוד השרון
מידע כללי
תאריך הקמה 2018 עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים ומידות
שטח 1.4 קמ"ר
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
מיקום הוד השרון עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°07′57″N 34°53′19″E / 32.1325°N 34.888611111111°E / 32.1325; 34.888611111111
אתרים בפארק הר הקיימות, האגם האקולוגי, נחל הדר
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פארק הוד השרון (פארק נחל הדר) הוא פארק בדרום הוד השרון, ישראל. הפארק מכיל גבעה, אשר שימשה בעבר כמזבלה העירונית של הוד השרון, וכיום משמשת כאזור טיול ותצפית על הפארק. מפסגת ההר, המכונה גם "הר הקיימות" ניתן לראות גם את הוד השרון,ישובי מועצת דרום השרון, תל אביב, הרצליה והשומרון.

בסמוך לגבעה, הוקם האגם האקולוגי הגדול ביותר בישראל, ששטחו 27 דונמים. מי האגם הם מי קולחין מטוהרים שמקורם במכון טיהור שפכים כפר סבא-הוד השרון. מי האגם מוזרמים במורד ערוץ נחל הדר ודרכו הם מגיעים אל נחל הירקון. בשטח הפארק ניתן להבחין במגוון של עופות מים, אנפות, אווזים, ברווזים וציפורי שיר. בתוך המים נצפו צבי מים רכים, נוטריות ודגים מסוגים שונים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלב הראשון, פותחו "האגנים הירוקים" - פרויקט לטיהור מי קולחין באמצעים ביולוגיים, על ידי הזרמת מי הקולחין לאגנים ובהם שכבת חצץ ומעליה נשתלו צמחי מים שונים, המסננים את המים. המים המטוהרים מוזרמים (החל ממאי 2014) בערוץ נחל הדר לעבר הירקון. מים אלו אינם מיועדים לרחצה, אך משפרים את כמות ואיכות המים בירקון לעומת המצב שנמשך שנים ארוכות.

בצמוד ומדרום לאגנים הירוקים, היה בעבר שפך נחל הדר לנחל קנה. בשנות ה-50, הוסט נחל קנה מזרחה, כדי למנוע הצפה של שטחים חקלאיים במורד הנחל, והאפיק ההיסטורי של נחל קנה "סופח" לנחל הדר. במפגש ההיסטורי בין הנחלים צומחים בערוץ הנחל עצי ערבה מחודדת, שנוכחותם מצביעה על מי תהום גבוהים. מכיוון הירקון יש לאורך הנחל שדרת אקליפטוסים עבותה, וצמחיית עבקנה נדיר.

ממערב ל"אגנים הירוקים", נמצא תל קנה. זוהי גבעה נמוכה עליה צומחת חישת קנים, אך התל נקרא על שם נחל קַנַה הסמוך. שלט הסבר על תולדות התל נמצא בצד הדרומי של התל.

הגבעה הבולטת יותר בשטח, שימשה עד לאמצע שנות ה-90 כמזבלה העירונית של הוד השרון. לגבעה עולה דרך עפר מפותלת מכיוון מערב, העבירה לרכב שטח ולאופניים אך לא לרכב פרטי.

המישור הנרחב בין גבעת המזבלה ובין הירקון עובד בעבר על ידי חקלאים מפתח תקווה, שנטעו פרדס רחב-ידיים הנקרא פרדס בחר-יה (או בחריה), הפרדס העברי הראשון בין פתח תקווה לחדרה. הפרדס נעקר בסוף שנות ה-1990, ובשטח נותרו שני שרידים - בית הפרדס (מבנה דו-קומתי במרכז השטח המעובד, הכניסה אליו מסוכנת), וגשר בשפך נחל הדר לירקון. גשר זה הוקם בשנות ה-1930 (על ערוץ נחל קנה דאז) ושימש למעבר קרוניות עם ארגזי פרי. כיום עובר בגשר זה שביל ישראל.

מיקום גאוגרפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפארק שוכן בדרום הוד השרון, בקצה אזור תעשייה וסמוך להר זבל ותיק (שאינו עוד בשימוש), ועיקרו אגם אקולוגי שמשמש כגוף מים טבעי המשתרע על 27 דונם. כדי להעניק לו מראה טבעי, טיפלו בגדות והוסיפו צמחי מים ונחלים שאופייניים לאזור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פארק הוד השרון בוויקישיתוף