נחל הדר

נחל הדר
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
שפך נחל הירקון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות באגן הניקוז ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
נחל הדר זורם לאחר גשמי סתיו, לרקע הר הזבל הישן, בדרום הוד השרון

נַחַל הָדָר הוא נחל אכזב (נחל עונתי) ואחד מיובלי נחל הירקון, ראשיתו של הנחל באזור מושב גבעת חן דרומית לרעננה, עיקרו בתחום הוד השרון והוא נשפך לירקון באזור תל קנה מול שפך נחל שילה, מקור השם נחל הדר הוא בפרדסים הרבים שהיו בסביבה.

עיריית הוד השרון מתכננת להזרים בנחל מי שפכים מטוהרים ומי בארות שיצאו משימוש ולהפכו לאתר פעילות פנאי ונופש[1].

מהלך הנחל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוד השרון ושדותיה הדרומיים ביום סתווי בסמוך לנחל הדר
גשר הברזל ליד טחנת פרוחיה שפוצצו העות'מאנים כאמצעי מנע לקראת קרב צליחת מעברות הירקון
נחל הדר חוזר לפני האדמה
נחל הדר באזור המיועד לפתוח

תחילתו של הנחל באזור גבעת חן שדרומית לרעננה, ומערבית להוד השרון, בקטע זה הוא אינו יותר מתעלת ניקוז פתוחה, הנחל עובר את כביש ארבע וממשיך באזור גני צבי והדר, מתחת לפארק ארבע העונות הוכנס הנחל לתעלה תת-קרקעית ובה הוא זורם מתחת לרמות הדר כשמעליו גינה, דרומית לרמות הדר יוצא הנחל מהמחתרת ומתחומה הבנוי של הוד השרון ועובר בשדותיה ליד הר הזבל, האחו הלח שבו ממוחזרים מי כפר סבא והוד השרון בשיטת האגנים הירוקים ותל קנה. עיריית הוד השרון מתכננת להפוך קטע זה לקטע שבו יזרמו מים כל השנה. הנחל נשפך לירקון מול שפך נחל שילה - פרדס 'בחר-יה' שנקנה על ידי אנשי היישוב העברי בהנהגת יצחק רוקח מאלפרד רוק ב-1904.

חי וצומח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר היה האזור שמצפון לירקון יער פארק של אלון התבור נראה שגם נחל הדר זרם בנוף זה, עדות מצויה במפת PEF שם קרוי אזור גני צבי שיח' בלוטה (בלוט הוא שמו הערבי של האלון) ועצי אלון תבור בודדים נמצאים עדיין בשכונותיה של הוד השרון.

כיום צומחים בחלקו העליון של הנחל עד לאזור הר הזבל בעיקר צמחי מעזבות ומאזור זה ועד לשפך הנחל לירקון צומחים באפיק הנחל שיחי עב קנה ולאורך גדותיו שתולים עצי אקליפטוס.

בעלי החיים הבולטים בנחל הם הציפורים החיות בקרבת מגורי אדם כגון מיינה מצויה, דררה מצויה, ודרור הבית וכן ציפורים החיות בנופים פתוחים כגון עפרוני מצויץ.

ארכאולוגיה ושרידי אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור נחל הדר בסוף המאה ה-19 מעובד ממפת ה PEF שבאתר עמוד ענן

בראשית המאה העשרים היה פרדס בחר-יה, בסמוך לשפך נחל הדר לירקון, לפרדס הגדול ביותר שהיה בבעלות יהודית בארץ, ולהבדיל ממיזמים חקלאיים אחרים הצליח כלכלית, שימש מקור פרנסה לעשרות פועלים וכן שימש כתחנת ניסיונות ואקלום זנים חדשים[2]. שריד מהפרדס עץ אגוז גדול[3].

תל קנה נמצא בקרבת שפך נחל הדר לירקון ובו וסביבו שרידי יישוב מתקופות הברונזה, הברזל, הפרסית וההלניסטית[4].

תחנת פרוחיה[5] נמצאת בירקון ממזרח לשפך נחל קנה לירקון, באתר היו טחנת קמח ובסמוך לו גשר ברזל, שני רק לגשר שרונה, שהעביר את דרך יפו-שכם מעל לירקון[6]. התחנה הופעלה על ידי תושבי הכפר פרוחיה עבדיו למחצה של שייח' אבו כישכ ששלט באזור עד לקום המדינה[7].

חשיבות אקולוגית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מי הגשמים העוברים בנחל מזינים את החלק המרכזי של הירקון ותורמים לטיהור האקולוגי שמתבצע על ידי שיטפונות החורף, בעתיד מתכננת עיריית הוד השרון להזרים בערוץ באופן קבוע שישמשו בית גידול לח לבעלי חיים וישפרו את איכות המים הזורמת בקטע המרכזי של הירקון.

קטע הנחל העובר בשכונת רמות השרון בין הרחובות דוכיפת וחוחית משמש כגן עירוני.

מסלולי טיול[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרך עפר עוברת לאורך מרבית חלקו התחתון של הנחל ומצטלבת עם דרך עפר המסומנת בכחול המגיעה מאזור הוד השרון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נחל הדר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]