תקיפת בית הכנסת תפארת ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תקיפת בית הכנסת תפארת ישראל
חלק ממבצע עופרת יצוקה והשפעותיו בעולם
בית הכנסת שהותקף
בית הכנסת שהותקף
תאריך 31 בינואר 2009
מקום קראקס, ונצואלה
מטרה בית הכנסת תפארת ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תקיפת בית הכנסת תפארת ישראל הייתה תקיפה בה חולל בית הכנסת "תפארת ישראל", בית הכנסת העתיק ביותר בקראקס שבוונצואלה. התקיפה אירעה בליל ה-31 בינואר 2009, במהלך יום שבת. התקיפה התרחשה מספר ימים לאחר תום מבצע עופרת יצוקה, אשר במהלכו גירשה ונצואלה את שגריר ישראל בוונצואלה שלמה כהן, ואת הצוות הישראלי שפעל בשגרירות מהמדינה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות תחילת מבצע עופרת יצוקה, ממשלת ונצואלה הביעה את אי הסכמתה לפעולות של ישראלים ברצועת עזה כנגד החמאס וארגוני הטרור אשר פעלו ברצועה באותו הזמן. ב-5 בינואר 2009, האשים נשיא ונצואלה, הוגו צ'אווס את ארצות הברית בהרעלת נשיא הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת כדי לערער את היציבות במזרח התיכון. יום לאחר מכן, צ'אווס טען כי ישראל מבצעת שואה בפלסטינים[1]. מספר ימים לאחר נאומים אלו, הכריז משרד החוץ של ונצואלה כי הוא רואה את פעולות ישראל ברצועת עזה כ"טרור ממלכתי" והכריז על גירוש שגריר ישראל בוונצואלה, שלמה כהן[2]. בעקבות גירוש השגריר הישראלי, התרחשו במדינה מספר תקריות אלימות נגד מוסדות יהודיים שונים. בהפגנה שהתרחשה מול מבנה השגרירות הישראלי, חבורת פורעים השליכו נעליים על מבנה השגרירות וריססו עליו גרפיטי. גם בית הכנסת "תפארת ישראל" הושחת ורוססו עליו גרפיטים, מאוחר יותר באותו החודש, בית הכנסת הותקף בשנית.

התקיפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליל 31 בינואר 2009, פרצה כנופיה חמושה שהורכבה מ-15 גברים לא מזוהים לבית הכנסת "תפארת ישראל" שבקראקס. בית הכנסת היה בית הכנסת הגדול והעתיק בבירה. הכנופיה השתלטה על הבניין למשך מספר שעות, ובמהלכן הרסה והשחיתה את המאגר בו אוחסנו ספרי הקודש. הם ריססו כתובות גרפיטי, שהכילו סיסמאות אנטישמיות ואנטי-ישראליות, ובהן היו קריאות לגירוש היהודים מהמדינה[3]. הכנופיה גם גנבה מאגרים של רישומים על יהודים החיים בוונצואלה[4].[5]

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ניקולאס מדורו, שהיה שר החוץ בפועל של ונצואלה באותה תקופה, גינה את המעשה ותיאר את התקיפה כ"מעשה פלילי של ונדליזם". גם השר ג'סי צ'אקון גינה את תקיפה אך הוא הכחיש שיש קשר כלשהו בין התוקפים לממשלה[6].
  • פוליטיקאים אמריקאים קראו לנשיא הוגו צ'אבס להגן על האוכלוסייה היהודית במדינה בעקבות האירוע. כ-16 דמוקרטים ורפובליקנים כתבו מכתב בדרישה "להפסיק את ההפחדה וההטרדה של הקהילה היהודית"[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רויטרס ורוני סופר, צ'אבס: המצב בעזה "שואה"; שגריר ישראל גורש, באתר ynet, 6 בינואר 2009
  2. ^ רועי מנדל, השגריר המגורש: "דלתו של צ'אבס סגורה", באתר ynet, 7 בינואר 2009
  3. ^ מאיה לקר, ונצואלה: כתובת "לא רוצים יהודים" בבית כנסת, באתר ynet, 31 בינואר 2009
  4. ^ BBC, 1 February 2009, Synagogue desecrated in Venezuela
  5. ^ "Bomb damages Caracas synagogue – JTA – Jewish & Israel News". אורכב מ-המקור ב-2 במרץ 2009. נבדק ב-27 במאי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ 1 2 US politicians call on Chávez to protect Venezuela's Jews The Guardian. 3 February 2009