תופעת הכרישים בחדרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שפך נחל חדרה, בו מתרכזים מבקרים רבים הבאים לצפות בכרישים
מרפסת התצפית שהוקמה על מנת לאפשר לקהל הרחב לצפות בכרישים המגיעים
כריש סנפירתן
כריש עפרורי
אברתן רחב שן

תופעת הכרישים בחדרה היא תופעה בה כל שנה בעונת החורף, מתקבצים כמה עשרות, לרוב 20–30, כרישים במים הרדודים שסביב תחנת הכוח אורות רבין שבחדרה. התופעה מתרחשת גם במים הרדודים סביב תחנות הכוח האחרות בארץ כמו באשקלון ובתל אביב, אך במספרים פחותים בהרבה, ולפעמים אף לא בכלל.

כמו כן, מיני הכרישים המגיעים לחופי ישראל במסגרת תופעה זו הם כריש עפרורי וכריש סנפירתן. בנוסף לכרישים אלו, ישנן תצפיות נוספות של צבי ים, תמנונים ובטאים, כדוגמת אברתן רחב שן, המגיעים במסגרת התופעה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2022, הגיעו אל אזור חוף הים של חדרה מאות פרטים של אברתן רחב שן. זוהי הפעם הראשונה שבה נצפה מין זה בחופי ישראל למשך מספר שבועות[1].

סכנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תקיפות כרישים

עקב תיעודים בהם נראים אזרחים מתקרבים באופן מסוכן לכרישים ושוחים לידם, הולך וגובר החשש שאזרחים המתקרבים בחוסר זהירות אל הכרישים, יותקפו על ידם[2][3]. עקב כך, החלה עיריית חדרה לקנוס את המתרחצים הנכנסים למים[4].

כרישים בזרם[עריכת קוד מקור | עריכה]

על מנת להגן על הכרישים ולמנוע פגיעה בהם חברו יחד רשות הטבע והגנים, עיריית חדרה, חברת "נחלים" לפיתוח תיירות חדרה, החברה להגנת הטבע, עמותת "אקואושן", תחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה, הרשות לצלילה ספורטיבית תחת משרד התרבות והספורט, ההתאחדות הישראלית לצלילה ועמותת "כרישים בישראל", לפרויקט המשותף, "כרישים בזרם". מטרת הפרויקט להסדיר את האתר לצפייה בכרישים מעל ומתחת למים באופן שימנע נזק אך יאפשר מפגש חשוב ונדיר בין הציבור לטבע הימי.

במסגרת הפרויקט, הוקמה תחנת הסברה מקצועית של רשות הטבע והגנים למבקרים, המוצבת בסמוך לתצפית על התקהלות הכרישים באזור תחנת הכוח[5].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]