שיחת קטגוריה:ראשי עיריות בישראל

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני שנה מאת PurpleBuffalo בנושא שם הקטגוריה שונה

השם אינו נכון[עריכת קוד מקור]

שם הקטגוריה אינו נכון לדעתי. יש לשנות לראשי עיריות ומועצות בישראל. בברכה, אבינעם 10:14, 28 נובמבר 2005 (UTC)

או "ראשי ערים ומועצות מקומיות בישראל", או "ראשי עיריות ומועצות מקומיות בישראל"... יש עוד הצעות? Yonidebest Ω Talk 12:21, 5 דצמבר 2005 (UTC)

בס"ד

מסכימה עם מה שכתב הכותב מעליי.

ליאת.שיחה מישהי שאיכפת לה 12:24, 5 דצמבר 2005 (UTC)

מה בדיוק הבעייה - יש מישהו ברשימה שאינו נושא בתואר ראש עיר? ממבט חטוף, היחיד בקטגוריה שאינו באמת ראש עיר הוא מיודענו עוזי כהן, אבל אף אחת מההצעות האחרות אינה משפרת את המצב מבחינתו. אם הכוונה היא להרחיב את הקטגוריה כך שתוכל לכלול גם ראשי מועצות מקומיות, אז מה עם ראשי מועצות אזוריות? נשאלת גם השאלה אם ערכים על נושאי תפקידים כאלה הם בכלל רלוונטיים, ואם כן (אני כלל לא בטוח) אז שם הקטגויה צריך להיות "ראשי שלטון מקומי בישראל". מגיסטר 13:45, 5 דצמבר 2005 (UTC)
הבעייה היא שאף אחד מהם אינו ראש עיר. כולם ראשי עירייה. זהו התואר הרשמי שלהם. לגבי ראשי מועצות, זהו קיצור של ראשי מועצות מקומיות וראשי מועצות אזוריות. בברכה, אבינעם 13:50, 5 דצמבר 2005 (UTC)
אם כך, אני תומך בשינוי לשם שהצעת. Yonidebest Ω Talk 13:57, 5 דצמבר 2005 (UTC)
מבדיקה שערכתי באתרי האינטרנט של העיריות הרלוונטיות, מתברר שבירושלים ובתל אביב משתמשים בתואר ראש העירייה, ולעומת זאת בחיפה ובבאר שבע בתואר ראש העיר. לא בדקתי עיריות נוספות. מגיסטר 15:34, 5 דצמבר 2005 (UTC)

מילון אבן שושן (מהדורת 2003) מכיר בתואר "ראש העירייה". מורפיקס מתרגם mayor ל"ראש עיר".

במכתב שכותב כאן סגן גזבר עיריית ירושלים הוא טוען (בתחתית הדף, באות ריש) כי יש לכתוב "ראש העיר (ולא: ראש העירייה)", אולם אני בספק אם זהו המצב על-פי החוק, או גחמה של ראש העירייה. אבינעם 19:38, 5 דצמבר 2005 (UTC)
אומר רוביק רוזנטל כאן:
גילת שואלת: יונה יהב הוא ראש העיר חיפה או ראש עיריית חיפה? גם וגם. ראש עירייה הוא השם הרשמי. ראש עיר הוא שם מטאפורי המופיע כבר בתלמוד.
נראה לי כי עלינו להשתמש בשם הרשמי. אבינעם 19:47, 5 דצמבר 2005 (UTC)

בפקודת העיריות, המופיעה בויקיטקסט [1] ההתיחסות היא תמיד לראש העיריה, ולא לראש העיר. אבינעם 22:23, 9 דצמבר 2005 (UTC)

תשובתו של רוביק רוזנטל נראית לי כממצה את הנושא. יש עדיפות פורמלית למושג "ראש עירייה", אך "ראש עיר" אינו פסול, והוא זוכה לשימוש נרחב. בהתאם לכך, איני רואה בעייה בכך ששתי הצורות יופיעו בוויקיפדיה, ובוודאי שלא אטרח על שינוי שם הקטגוריה.
כעת לפקודת העיריות: לטרמינולוגיה המופיעה בחקיקה יש להתייחס בהסתייגות. מובן שיש להשתמש בה כאשר מתייחסים לחקיקה, ובהקשר שלנו: במקום העוסק בסמכויות שמקנה פקודת העיריות לראש העירייה, ראוי להשתמש בביטוי המופיע בחוק. בהקשרים אחרים אין סיבה להיצמד לשפה, המשונה לעתים, של המחוקק. בפקודת מס הכנסה, למשל, מופיע הביטוי "רדיו טלפון נייד" כשם המכשיר ששמו העממי הוא "פלאפון" ושמו המקובל בציבור הוא טלפון סלולרי. הביטוי "רדיו טלפון נייד" הוא כל כך חריג, שאפילו הפניה ממנו לטלפון סלולרי נראית מיותרת. זהירות מיוחדת יש לנקוט ביחס לחוקים ישנים, המשתמשים במונחים שאבד עליהם הכלח בשפה המדוברת, אך מובן שאיש לא ישנה את החוק עקב התפתחות השפה. בחוק שעות עבודה ומנוחה, למשל, שנחקק ב-1951, מופיע עד היום המושג "הסכם קולקטיבי", אף שבחוקים מאוחרים יותר זנח המחוקק עצמו את הצורה הזו, ועבר להשתמש במושגים "הסכם קיבוצי" ו"הסדר קיבוצי". דוד שי 04:09, 10 דצמבר 2005 (UTC)

זכור לי שטדי קולק הקפיד (מטעמי צניעות מפאיניקית) להשתמש בביטוי "ראש עירייה" ולא "ראש עיר", ואף לתקן את מי שהיה קורא לו "ראש עיר". אני בעד ללכת בדרכו בעיניין זה. emanשיחה 14:51, 10 דצמבר 2005 (UTC)

אם אין התנגדות, ויש עדיפות מסויימת לראש עירייה, אני מעדיף לטרוח ולשנות את שם הקטגוריה. האם זה מקובל? בתודה, אבינעם 20:50, 11 דצמבר 2005 (UTC)

איני רואה כל עדיפות ל"ראש עירייה" המצדיקה את השינוי. ראש עיר בשימוש שגור בהרבה (גם גוגל מאשר זאת), כאשר ל"ראש עירייה" עדיפות רק כשמדובר בסמיכות: "ראש עיריית X". מגיסטר 11:24, 30 דצמבר 2005 (UTC)
אני משתמש רבות במבחן גוגל, אולם יש לשים לב שהמבחן אינו נותן את הביטוי הנכון, אלא את הביטוי השגור. לדוגמה עדו נתניהו מפסיד במבחן גוגל לעידו (עם יוד), אבל האיש רושם את שמו "עדו". דוגמה נוספת: מטריצה חיובית לחלוטין מפסידה בנוק-אאוט לביטוי השגוי "מטריצה מוגדרת חיובית", אולם בכל זאת הערך קיבל את שמו הנכון. לגבי העניין הנוכחי, הביטוי ראש עיר שגור רבות במקומותינו, ואינו פסול לשימוש, אולם הביטוי הרשמי (ועל כך אין חילוקי דעות), והמתאר טוב יותר את תפקידו הוא ראש עירייה, כפי שראש הממשלה עומד בראש הממשלה, ולא בראש המדינה, ראש העירייה עומד בראשות העירייה ולא בראשות העיר. בברכה, אבינעם 23:18, 30 דצמבר 2005 (UTC)
לא אמרתי שגוגל מוכיח מי נכון יותר, ציינתי אותו בבירור כאינדיקציה לשגור יותר. לגבי נכון, כבר קבע המילון ששניהם נכונים. כשיש שני ביטויים חליפיים ששניהם נכונים, הדעת נותנת שעדיף ללכת לפי השגור יותר. לא שיש לי משהו נגד המונח ראש עירייה, פשוט איני רואה די נימוקים משכנעים לביצוע השינוי (בבחינת "אם זה לא שבור, אל תתקן אותו"). מגיסטר 23:33, 30 דצמבר 2005 (UTC)

רק עכשיו ראיתי את השיחה הזאת ואני חושב שיש הבדל מהותי בין "ראש עיר" ובין "ראש עיריה". תפקידו של ראש העיריה הוא לעמוד בראש המנגנון העירוני והוא ישאר כזה גם אם בני עירו יבוזו לו או יחשבו שהוא חדל אישים. "ראש עיר" הוא מעין תואר כבוד שמתאים לאדם הנחשב לראש וראשון בעירו. יכול ראש עיריה מסוים, שמוערך מאוד (כמו שהיו אבא חושי ותדי קולק), להיות גם ראש עיר, אך זה לא הכרחי. בעוד שלתפקיד "ראש העיריה" נבחרים או מתמנים בדרך שנקבעה בחוק את תואר ראש העיר מקבלים רק אם יש הסכמה כללית על איכותו ועליונותו של האיש. ליש 15:32, 18 ינואר 2006 (UTC)

בחיפה ובבאר שבע התואר הוא "ראש עיר". מה לעשות גם רוזנטל טועה לפעמים. לגבי שם הקטגוריה - זה צריך להיות על פי המקובל בשפת הדיבור - וצריך לבדוק מה קובע מבחן גוגל - "ראש העיר" או "ראש העירייה". דרור - שיחה 19:32, 26 באוקטובר 2010 (IST)תגובה

מי צריך להיות בקטגוריה זו[עריכת קוד מקור]

בקטגוריה זו צריכים להיות רק ראשי הערים הידועים - אלה ששמם ידוע גם מחוץ לעירם (דיזנגוף, קולק, חושי וכו') - כל השאר צריכים להיכנס לקטגוריות משנה. דרור 10:54, 6 ינואר 2006 (UTC)

זו הפרדה בעייתית, שאם נקבל אותה נצטרך ליישמה בכל קטגוריה אחרת, למשל הפרדה בין פיזיקאים ידועים (איינשטיין) ללא ידועים (כל השאר?) - מוטב שלא להיכנס לביצה זו.
הפרדה אחרת שיש לשקול היא הפרדה בין ראשי ערים לראשי מועצות מקומיות - יש הבדל מסוים בין השניים, ושיוך ראש מועצה מקומית לקטגוריה זו עלול להטעות מעט. דוד שי 06:39, 25 אפריל 2006 (IDT)
ומה לגבי ראשי מועצות איזוריות? זה מחזיר אותי הרבה אחורה, להצעתי (שנדחתה על-ידי רוב הציבור...) לשנות את שם הקטגוריה ל"ראשי עיריות ומועצות בישראל". אבינעם 09:04, 25 אפריל 2006 (IDT)
ובמקום זה יש לציין שלפי החלטת משרד הפנים (או אולי היה זה אף חוק בכנסת?) בקרוב לא יהיו עוד מועצות מקומיות אלא כולם יהנו מהתואר "עיר". האם זה באמת כל כך משנה? זהר דרוקמן 21:06, 15 יולי 2006 (IDT)
לדעתי צריך לייצור קטגוריות משנה לפי ערים "קטגוריה:ראשי עירית חיפה", קטגוריה:ראשי עירית ראשון לציון" וכדומה. בברכה. ליש 21:39, 15 יולי 2006 (IDT)

תבנית:פיצול קטגוריה[עריכת קוד מקור]

אולי הגיעה הזמן לשים אותה כאן? הידרו 22:05, 19 במאי 2007 (IDT)תגובה

תבנית מדינאי מוניציפלי[עריכת קוד מקור]

לידיעתכם, הוגדרה תבנית:מדינאי מוניציפלי. מקווה שהיא תשפר את הערכים בקטגוריה זו.. עִדוֹ (Eddau) - שיחה 04:45, 5 בדצמבר 2008 (IST)תגובה

שם התבנית שונה לתבנית:פוליטיקאי מוניציפלי. דוד שי - שיחה 06:37, 5 בדצמבר 2008 (IST)תגובה

שם הקטגוריה שונה[עריכת קוד מקור]

שם הקטגוריה תוקן לאחר דיון במזנון. תאו הארגמן - שיחה 08:15, 19 בינואר 2023 (IST)תגובה