שיחת משתמש:Pashute/מצדה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 10 חודשים מאת Pashute בנושא שאלות פתוחות

שאלות פתוחות[עריכת קוד מקור]

אני רושם לעצמי כאן את השאלות הפתוחות. בכוונתי לפנות לרשות הגנים במשרד במצדה, אולי הם ידעו לענות על חלק מהשאלות.

א. היכן נמצאים השלדים כיום, האם הועברו ממקום הקבורה למרכז החדש שלזכרם? ב. והאם באמת נותרו בכלל במקום קבורתם, או שהוצאו והועברו לבדיקה בסודיות? (על זה אני מניח שלא תרצו או תדעו לענות) ג. האם נעשה עליהם מחקר כלשהו מאז נקברו, כפי שנעשה בשלדי קומראן? ד. האם יש רישום ארכיאולוגי מפורט כלשהו לגבי המתים הללו, לטובת החוקרים בדורות הבאים (אנחנו) ואם כן, היכן הוא?

משעשע למדי לקרא את הדיון של שלמה לורנץ עם אורי אבנרי ושולמית אלוני (עמוד 14), ערב מלחמת ששת הימים, לפני שהכל השתנה. די מפתיע גם שבסופו של דבר השלדים נקברו למרות הכל. מקריאת הדיון הייתי מתאר לעצמי שמפא"י לא תתן ללחוץ על החוקרים. אך מסתבר שטעיתי.

לפי ג'ו זיאס, האס לא הספיק לכתוב מחקר מלא.

לפי ג'יימס תבור ([ וגם כאן]), ידין כנראה שכנע את הרב אונטרמן שהיו עצמות חזיר. תבור קרא את זה בכתבה מאוחרת של ידין בג'רוזלם פוסט שנים אחר כך. די ברור מהאופן בו התרברב על כך, שזו היתה טענת סרק. אבל...

לפי הסרט נראים רק שלושה שלדים שנקברו. האם זה נכון? או ש-24 הנוספים לאור הקריינות בטלוויזיה צודק ובעיתונות? האם יש מידע כלשהו נוסף לגבי השלדים?

לפי ג'יימס תבור וכן ג'ו זיאס מתקבלת התמונה הבאה:

  • הלוחם, לפי זיאס, היה ללא ספק נזיר שנקבר בבגד ירוק טיפוסי להם, והוא נמצא ליד המנזר והכנסיה.
  • קשקשי השריון מעולם לא שימשו כבגד, והיו חלקי חילוף שהושלכו מחוסר צורך מתישהו.
  • לגבי האשה - לפי זיאס נמצאו רק שערותיה הגזורות, ולא נמצאו שלד האשה או גולגולתה, בקרבת מקום.
    • משום מה זיאס החליט שאלה שערות מתוך טקס אשת-יפת-התואר המקראי, הנעשה לשבויה נכרית נשואה.
    • ידין פרסם בשנה בשנה הראשונה שנמצאה פיסת ראש, ובשנה השניה שנמצאה אישה. בספר הסביר שזה איש אשתו וילדם.

.

  • הילד - היה איש צעיר לפי הרישומים של האס בן 18-22
    • (אילו היה לפני גיל בגרות אי אפשר היה לזהות את מינו, אז. כיום אכן אפשר לזהות באמצעות בדיקות ביוכימיות)
  • המערה עם ערמות השלדים היתה מערת קבורה מסודרת, כפי שניכר מחלק מהממצאים המצולמים בספר של ידין.
    • בחלקי השלדים המושלכים ניכרים סימני שיני בעלי חיים (אולי תנים). - לדעתו סגנון הקבורה (עם מחצלת, לפי עדות צפריר) מתאים לאזרחים רומאים ולא ליהודים. כמה שלדים נמצאו? כמה גולגלות? ולמה לא שמחו עליהם כמו על שלושת השלדים?
  • לדעת גיא שטיבל, מציאת הגברים והנשים ובתי המגורים בסוגרים יחד עם הממצא של טקסטים מכת מדבר יהודה מוכיחים שהיתה קבוצת "בני אור" צדוקית או איסית שחיו שם תקופה. אבל ג'ו זיאס טוען שלפי התמונות וגם התיעוד של יורם צפריר (שנחשף "בהרצאה של כנס אופנהיימר" דצמבר 2009 ) נמצאו רק שבעה גולגלות! לפי זיאס נראים חמישה ומקסימום שישה גולגלות בלבד.

אפשרות שאיש לא מעז להעלות על דעתו היא שיוספוס לא היה ולא נברא, אלא הוא סופר ומלקט (אולי באותו שם), המספר את הסיפור מתוך אוסף מקורות כלשהם, שהרי חלק ניכר מהעלילה המוצגת בספריו מגיע ממקורות אחרים טרם זמנו של "יוסף בן עת החורבן", ולמה שלא נמשיך עם זה מעט הלאה, ונאמר שגם סיפור החורבן נלקח ממקורות מתועדים כלשהם. ואם כך, אולי סיפור ההתאבדות נלקח מעין גדי והועבר למצדה. ואילו סיפור הבקעת החומה של חז"ל (שבעה עשר בתמוז) נלקח מכאן...

-- משתמש:פשוט [משה]שו"ת • כ"ד בתמוז ה'תשפ"ג • 02:56, 13 ביולי 2023 (IDT)תגובה