שיחת ויקיפדיה:קטגוריות/ארכיון 1

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

בסיס נתונים אחד ולתמיד

אני מנצל את הדף הזה,(במקור שיחה:אירועים בלוח השנה) כדי להביע את מחאתי, על זה שאת אותם נתונים אנחנו מעתיקים ומנהלים בכל מיני חתכים. מה היה קורה אם היינו מן גליון אקסל ובו רושמים את הנתונים הבאים (רשימה חלקית): שם פרטי, שם משפחה, תאריך לידה, אךץ לידה, תאריך המוות, ארץ הקבורה, לאום, עיסוקים מדיניים/ מדעיים .....
ואז ניתן היה לגזור ממנו כל מיני רשימות כמו אלה שאנחנו מנסים לנהל ידנית ואף פעם לא נגמור: כימאים מפורסמים, פילוסופים יהודיים, שחקני קולנוע אמריקאיים.
או בחתך של תאריכים: מי נולד בתאריך מסוים, מי מת באותו תאריך, אירוע היסטורי שהתחיל בתאריך,
מה שמדאיג אותי שידידנו ב-EN לא עושים זאת - ואת הסיבה לזה אני אנסה לברר עם אנשים בוויקי:EN.
^^ דוד1 20:47, 22 אוק' 2003 (UTC)

רשימות זה דבר נפלא (למרות שחיפוש בויקי באמצעות גוגל ייצר אותן אוטומטית, ולמרות שלא קל לעדכן אותן), וידידינו בויקי EN מרבים לעשות זאת, בקרוב אוסיף קישורים לרשימות שלהם. דוד שי 20:49, 22 אוק' 2003 (UTC)
דוד אתה תמיד מפתיע אותי (לטובה). אבל אני חושב שהם מתחזקים שם הכל ידנית.
אני מתכוון לבסיס נתונים אחד, ממנו גוזרים איזה רשימה שרוצים.
את מה שיש בגוגל ב"רשימות" אני לא מכיר, אשמח לקבל הפניה וללמוד. ^^ דוד1 20:54, 22 אוק' 2003 (UTC)
מובן מאליו שאם תמצא דרך ליצור רשימות יפות באופן אוטומטי זה עדיף. עד שזה יקרה, טוב שיהיו רשימות ידניות.
ל"גוגל" אין רשימות, אבל אם תחפש בויקי, באמצעות גוגל, את המלה "כימאי", תקבל את רשימת כל הכימאים בויקי. הצרה היא שתקבל גם את כל מי שאבא שלו כימאי, וגם כל ערך אחר שבו מוזכרת המלה כימאי.דוד שי

מיכון הרשימות - רעיון, אולי לא מעשי

הנחה א) לא ניתן לשנות את מבנה מסד הנתונים.
הנחה ב), והיא זו הבעייתית יותר - יש גישת קריאה למסד הנתונים עצמו, ישירות.
ולרעיון: בכל ערך שצריך להופיע ברשימה כלשהי, תמצא שורה נסתרת בזו המתכונת (היכנסו לעריכת הדף, כי השורה, כאמור, נסתרת)
הטאג שהוסף כאן, יסמן מנהסתם, את שייכותו של הדף הנ"ל לרשימות "מזנון" ו"פולמוסים". השלב השני, והוא הבעייתי יותר, הוא יצירת סקריפט שיבצע את השאילתה כדלהלן:
select name from BigTableOfDatabase where content like '%רשימה(&שם_רשימה&)%' 
ותיצור דף המכיל קישורים לכל הערכים שנמצאו ברשימה...
לדעתי, אפשר אולי גם להוסיף פרמטרים רלבנטיים כמו קיטלוג פנימי בתוך הרשימה וכו'.
היות ואין לנו גישה ישירה למסד הנתונים, הפתרון הפשוט ביותר הוא להוריד את המסד למחשב של מי שינהל את הרשימות, ויסנכרן את המסד לפני יצוא רשימות תקופתי.
מצד שני, אולי ניהול ידני באמת יהיה הפשוט ביותר...

הס Category

הכותרת של כל אחד מדפי הקטגויות נראית כך: "Category: בלה בלה". לדעתי יותר כדאי שיהיה "קטגוריה: בלה בלה". האם אפשרי? אולי בהזדמנות זו במקום המילה Category, כשמשייכים ערך לקטגוריה אפשר לכתוב בעברית (בין הסוגריים המרובעים)? יותר נוח לכתוב את המילה קטגוריה בעברית מאשר לעבור שפה פעמיים. גימפל תם 12:09, 17 אוג' 2004 (UTC)

מצרף את קולי לבקשה. אייתלאדאר
לא בטוח שזה אפשרי. אני מניח שאם זה היה אפשרי היו עושים. להזכירכם, הקטגוריות אינן קישור רגיל, אלא קישור שמוסיף את הערך בצור אוטומטית לדף החדש.--[[משתמש:Roybb95|רועי | (שיחה) |]] 13:46, 17 אוג' 2004 (UTC)
בדקתי - לא עובד. אני מניח שזה יצריך פנייה למפתחים לקראת הגרסה שבאה של ויקיפדיה. בכל אופן, תארו לכם מה זה לשנות בכל הערכים את המילה category ל קטגוריה... יש לנו למעלה מ-9000 ערכים...:(--[[משתמש:Roybb95|רועי | (שיחה) |]] 13:49, 17 אוג' 2004 (UTC)
קטן עלינו גימפל תם 19:45, 17 אוג' 2004 (UTC)

בויקיפדיה יש מתחמים: למשל כל דף שמתחיל "שיחה:" הוא דף שיחה על ערך. אותו הדבר גם Catagory. כדי לשנות את שם המתחם יש לעדכן קובץ בשם LanguageHe.php שלא נמצא כאן, אלא באתר CVS (משום מה הקישור שהכנתי לעצמי לשם לא עובד כרגע). בכל מקרה יש העתק של הדף הזה גם במטהויקי (אם אני לא טועה העתק מעט ישן): http://meta.wikimedia.org/wiki/LanguageHe.php

די בתחילת הקובץ רשום

NS_CATEGORY         => 'קטגוריה',
       NS_CATEGORY_TALK    => 'שיחת_קטגוריה',

זה אמור לגרום לכך שמתחם "Catagory" יקרא "קטגוריה". אבל הבעיה היא שהקובץ הזה הוא העתק, והקובץ המקורי שנמצא בCVS לא תורגם בחלקו. הדרך הפשוטה ביותר לדעתי לשנות את זה או להתייעץ בנושא היא לפנות באמצעות הIRC לאחד המפתחים ולשאול אותם איך מתרגמים את זה. כבר היה לי ניסיון לא מוצלח שכזה בסוף מאי (ראו שיחת משתמש:Naftalip#עידכון הLanguageHe.PHP).

ערן 14:25, 17 אוג' 2004 (UTC)

את כל הדברים האלה אשאיר לך :-) הבנתי בערך חצי מזה, ככה ש... בכל אופן, יש לי רק שאלה אחת, שנוגעת לכדאיות: האם זה אומר שאח"כ נהיה צריכים לשנות את הקישורים בכל המאמרים?--[[משתמש:Roybb95|רועי | (שיחה) |]] 16:25, 17 אוג' 2004 (UTC)

נראה לי. ערן 16:30, 17 אוג' 2004 (UTC)

אז אני חושב שכדאי לרדת מכל העניין... עם כי מי שתרגם את העניין הזה מלכתחילה היה יכול להשקיע קצת יותר מחשבה לפני זה, אם לומר את האמת...--[[משתמש:Roybb95|רועי | (שיחה) |]] 16:33, 17 אוג' 2004 (UTC)

העניין של קטגוריות זה מאז השידרוג האחרון, ומי שתרגם את זה לא תרגם את זה בזמן שהיו קטגוריות. אבל אולי אפשר להריץ סקריפט שיעשה את השינויים האלו, כמו הסקריפט שהחליף msg:stub לstub. ערן 16:36, 17 אוג' 2004 (UTC)

יבוא הרעיון

במקרה, נתקלתי בויקיפדיה האנגלית בדף: Category:Electromagnetism נראה כי כתובת דומה בעברית לא הראתה דבר. האם גם בויקפדיה העברית הפיצ'ר הנ"ל קיים, ואם כן, כיצד מתפעלים אותו ? -רונן

אלו הקטגוריות שקיימות: [1]. אינני יודע מדוע הן לא בשימוש נפוץ יותר.
לרשימת הקטגוריות ניתן להגיע גם דרך דפים מיוחדים או בלינק ישיר מיוחד:Categories. נפתלי
קיטלגתי גם כמה דברים בפיזיקה (נושאים, מונחים ופיזיקאים) זו בהחלט שיטה יעילה בהרבה לנהל רשימות...
בהחלט דרך מעניינת, עברתי על מפתח הרשימות והכנתי קטגוריות עבור ממציאים ומתמטיקאים. אגב, יש צורך לתרגם את המילה Subcategories למשל בקטגוריה מתמטיקה:Category:מתמטיקה. המממ 08:07, 1 יולי 2004 (UTC)
תירגמתי. באמת כדאי שנתחיל להטמיע את השיטה, במקום ערכי "מונחים ב..." שהיו נהוגים עד כה. צריך להתחיל להתרגל לשייך כל ערך לפחות לקטגוריה אחת.
אגב, מי בעד להחליף את הביטויים "קטגוריה", "קטגוריות" ו"קטגוריות משנה" ב-"נושא", "נושאים" ו"נושאי משנה"? אם יש תמיכה, אתרגם את כל ההודעות הרלוונטיות בהתאם.
נפתלי 13:08, 1 יולי 2004 (UTC)
אני בעד התרגום, היות ומדובר בויקי עברית
יש יתרון אחד לשימוש ברשימות בסגנון "מונחים ב..." שם אפשר לכתוב כותרות לערכים ריקים שיושלמו על ידי ויקיפדים אחרים. למרות זאת תרגום המילה קטגוריה ל"נושא" נראה לי מתאים ואם אפשר לתרגם גם את המילה Category שבקישור לעברית ולהוסיף את [[Category:שם קטגוריה]] או המקבילה העברית שלו לרשימת התבניות הנגללת זה יהיה נהדר המממ 15:04, 1 יולי 2004 (UTC)
בקשה טכנית נוספת: האם אפשר לגרום לויקיפדיה ליצור דף קטגוריה עם תוכן באופן אוטומטי ? כרגע המערכת יוצרת דף עריכה ריק למרות שבדרך כלל אין הרבה מה לכתוב לפני הערכים שבקטגוריה. המממ 15:07, 1 יולי 2004 (UTC)
זה מה שקורה ממילא. ראה את [[Category:זוכי פרס נובל לספרות]]. השמות שם נוספו אוטומטית (לאחר שכתבנו את הקטגוריה המתאימה בערך) ^^ דּוֹד1 17:55, 1 יולי 2004 (UTC)
זה לא בדיוק מה שקורה. כשמכניסים לערך קטגוריה חדשה שעדיין אין בה ערכים מקבלים קישור אדום לדף העריכה של הקטגוריה המשמש לעריכת הטקסט שמעל הרשימה (למשל בקטגוריה "ראשי ממשלת בריטניה"). בקשתי היא שבכל מקרה הקישור יוביל לדף הקטגוריה שאותו ניתן יהיה לערוך אחר כך ולהוסיף טקסט אם יהיה בו צורך המממ 21:58, 1 יולי 2004 (UTC)
יש לפנות למפתחים לשם כך, אבל זו בהחלט בקשה הגיונית (אם כי הגיוני לא פחות להוסיף תיאור-של-משפט על כל קטגוריה) -רונן
המממ ידידי. זה עובד בדיוק כמו כל ערך חדש בויקיפדיה (ואם אתה לא אוהב את זה זה עניין אחר). בכל מקרה בארגז החול שלי פתחתי כאילו קטגוריה של "זוכי פרס נובל לניסיון" ולאחר שמירה קיבלתי קישור אדום אל הקטגוריה שאיננה קיימת. לחיצה על הלינק תוביל אותך לשם ואז תוכל לערוך את הקגוריה עצמה (אם כי ממה שראיתי בד"כ לא כותבים בה הרבה אם בכלל). ואם זה עדיין לא מסביר עלה מולי ב-ICQ 13288162 ^^ דּוֹד1 17:49, 2 יולי 2004 (UTC)
תודה על ההסבר, הבנתי שזו ההתנהגות הנורמלית של ערכים בויקיפדיה. והיא אכן לא מוצאת חן בעיני כשמדובר בקטגוריות משום שמשתמש רגיל עלול למצוא את עצמו מול דף עריכה למרות שיש מידע בדף (רשימת המאמרים מופיעה בכל מקרה מעל לתיבת העריכה) אולי באמת כדאי לפנות למפתחים, איך אני עושה זאת ? המממ 21:42, 3 יולי 2004 (UTC)
אני נגד תרגום קטגוריה ב"נושא", מכיוון שקטגוריה היא מילה שהשתרשה כבר בעברית, ו"נושא" זה לא תרגום מדויק של "קטגוריה". בכל מקרה, לדעתי יש להשאיר את "קטגוריה". אחרי הכל, אפילו לאקדמיה ללשון עברית קוראים "אקדמיה" כי זו כבר מילה שהשתרשה בשפה. אותו דבר לגבי "קטגוריה".
אני בעד עברית. אבל לא נראה לי "מונחים" ( כי כבר עשינו שימוש אחר במונחונים). גם "נושא" לא נשמע לי תרגום מתאים - אז בלית ברירה: "קטגוריה" ^^ דּוֹד1 17:58, 1 יולי 2004 (UTC)
קטגוריה היא מילה בעברית. המקור שלה בלעז, אך זה ממש לא משנה. מה עם "קבוצה" או "רשימה"?


עקרונות קיטלוג

לדעתי, יש לנסח קווים מנחים בקטלוג. לדוגמה, האם על וקטור להיות ב"אלגברה", "אלגברה לינארית" או "מתמטיקה" (או, אם להפריז, בכלל ב"מדעים מדויקים"? בנתיים, מיקמתי אותו באלגברה, אבל לטעמי יש לנסח קווים מנחים לקטלוג, ואני קטונתי מלעשות כן. כמו כן, יש להחליט מאיפה יהיו לינקים לקטגוריה (האם פיסיקה תשתייך לקטגוריה "פיסיקה" או רק ל-"מדעי הטבע"? ואם לא, באיזה חלק בערך יופיע לינק לרשימת הקטגרריות?) -רונן

יצרתי ערך ויקיפדיה:קטגוריה, ואתם מוזמנים להרחיבו. דוד שי 18:40, 2 יולי 2004 (UTC)
אני חושב שבקשר לשיקול דעת אפשר להעזר תמיד בוויקי באנגלית, אם כי שם יש קטגוריות ספציפיות מתוקף ערכים רבים. כיוון שאצלנו במרבית הקטגוריות האלה יהיו ערך אחד או שניים כדאי להפעיל שיקול דעת מיוחד ולשים קטגוריה גדולה ו"עסיסית" יותר בערכים. GNU 21:48, 3 יולי 2004 (UTC)
לדעתי אנחנו צריכים לחתור לחיבור בין מערכת הקטגוריות ובין מפתח הנושאים. הדפים שאליהם מפנה המפתח צריכים להיות כולם דפי קטגוריה, שמלבד התוכן הכללי שבהם יפנו לקטגוריות משנה, ואלו הלאה, כך שיווצר מעין עץ, ששורשו במפתח וכל הערכים הם הענפים והעלים שלו.
למשל, הקטגוריה "מתמטיקה" במפתח תכלול הפניה לקטגוריית משנה "אלגברה", משם ניתן יהיה להגיע לקטגורית משנה נוספת "אלגברה לינארית", ושם יופיע הקישור לערך "וקטור". כך ניתן יהיה למצוא בקלות כל ערך לפי הנושאים שאליהם הוא קשור (יחסי "בן" ו"נכד"), וגם למצוא את הנושאים הקשורים ("אחים" ו"בני דודים") לכל נושא.
אגב, אני עדיין משוכנע ש"קטגוריה" היא לא ההגדרה הנכונה לדפים המכונים בשם זה בויקיפדיה. הבעיה שלי איננה בתרגום אלא במינוח עצמו, כלומר, גם באנגלית המושג איננו מדוייק, ואין סיבה שנחקה את הכינוי, מה גם שבעברית זה נשמע עוד פחות טוב.
נפתלי 20:19, 5 יולי 2004 (UTC)

שאלה: אם מחר בבוקר נתרגם את שם המתחם Category ל"קטגוריה", האם כל הקטגוריות ששמן קרוי היום Category:משהו יעברו באופן אוטומטי ל"קטגוריה:משהו"? ערן 20:32, 5 יולי 2004 (UTC)

  1. שמות הדפים כן, קישורים לא. למשל הדף קטגוריה:פרחים מאוחסן בתוכנת האתר כדף ש- (א) שמו "פרחים" (ב) הוא נמצא במתחם-שם מס' 14 (מתחם הקטגוריות). אם נשנה את שם המתחם, שם הדף ישתנה אוטומטית. מצד שני כל הדפים שבהם כתבנו [[Category:פרחים]] יכילו מעתה קישור לעמוד ששמו "Category:פרחים" במתחם הרגיל. בקיצור, לא יהיה צורך להעביר דפים, אבל יהיה צורך לשנות את כל הקישורים הקיימים. ניתן לעשות זאת, כמובן, באמצעות בוט.
  2. שיניתי מזמן את שם המתחם ל"קטגוריה" ב-LanguageHe.php שב-Meta (יחד עם שינויים רבים נוספים), והעליתי בקשה לעדכן את הקובץ שבשרת, אבל בינתיים כלום לא נעשה.

נפתלי 22:52, 5 יולי 2004 (UTC)

באג בקטגוריות?

יצרתי עכשיו את הקטגוריה "חגי ישראל". כשאני מעיין בעמוד אני רואה שהאות יו"ד מופיעה פעמיים, כמו גם האות פ"א. נראה לי כמו באג. לדעתי הבאג הזה מופיע רק מעל מספר מסוים של ערכים (כלומר, לא הופיע כאשר היו למשל שמונה ערכים בקטגוריה הזו). Eranb 17:59, 4 יולי 2004 (UTC)

המ... עכשיו כשהלימון העצל הוסיף את ט"ו באב הבאג נעלם. יש כאן משהו חשוד מאד. Eranb 18:01, 4 יולי 2004 (UTC)
אני דווקא רואה את זה כטבעי מאד. כשמחלקים את זה למספר עמודות, הרי שאם אותיות "מתחלקות" לכמה עמודות, למה שלא יהיה מציין לכל אחד מהם? GNU
אז זהו, שאני לא רואה כאן התנהגות אחידה. לא ברור לי האלגוריתם על פיו עמודי הקטגוריות מתנהגים. Eranb 14:05, 5 יולי 2004 (UTC)
צריך לבדוק אם יש התנהגות דומה גם בויקיפדיות האחרות, או שכרגיל הבעיה רק אצלנו. GNU 12:11, 6 יולי 2004 (UTC)

באג חדש: בערכים השייכים למספר קטגוריות, כמו למשל עמנואל לוטם, טווח הרגישות של הסמן לקטגוריה השנייה קטן מאד - רק בתחילת המילה. ייתכן שזה קורה רק כאשר הקטגוריה הראשונה היא Stub. (אגב, אני חושב שהערך הספציפי הזה צריך להשתנות, ייתכן ומי שירצה לדבג את זה יצטרך לגשת לגירסה הנכונה לעכשיו - שימו לב למועד להלן.) --אייתלאדאר 17:09, 19 יולי 2004 (UTC)

בהחלט, גם אני שמתי לב לבעיה הזו והתייחסתי אליה במזנון. מסתבר שהכל עובד היטב במוזילה פיירפוקס אבל לא באינטרנט אקספלורר (לא בדקתי דפדפנים אחרים).

לפי הבדיקה שלי, הבעיה קיימת רק במקרה של stub, ולא בכל ערך השייך לשתי קטגוריות. יובל מדר 17:51, 19 יולי 2004 (UTC)

קיטלוג דף בקטגוריה

בדף המידע אודות קטגוריות אליו קושר מהמזנון, כתוב איך לקבוע את המילה לפיה יקוטלג דף בקטגוריות,

התחביר הוא די פשוט [ [Category:CatPage