שיחה:תקדים

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני שנה מאת La Nave Partirà בנושא מחקתי מהערך

הכותרת של בדרך לקודיפיקציה של המשפט לא מתאימה בכלל לערך זה. לשקול להוריד.
--Snopop 23:53, 27 באוגוסט 2006 (IDT)תגובה

ייתכן שהקשר נראה רופף, אך הכותרת עוסקת בהבחנה בין המשפט המקובל למשפט הקונטיננטלי, הבחנה אשר נוגעת לערך עצמו (חשיבותו של תקדים במשפט המקובל, לעומת העדרו בקונטיננטלי).Yaelandliron - שיחה

מחקתי מהערך[עריכת קוד מקור]

מחקתי מהערך טקסט שנראה כמחקר מקורי. כדי לא להטעות מחקתי אותו עד לביסוסו.

זה הטקסט:

”שיטת התקדים המחייב אשר הוכיחה את עצמה עוד מימי התלמוד והמשנה, כמו גם במשפט המקובל האנגלי, שנבנה על ידי איסוף בלתי פוסק של דוגמאות מן העבר (שיטה קזואיסטית), והדין שנפסק בהן כבסיס להשוואה עם מקרה חדש, הלכה ואיבדה מיעילותה ומתוקפה המעשי בשנים האחרונות. הסיבה האחת לתופעה הזו היא ריבוי המשפטים וההתדיינויות אשר גם איננו מאפשר לעקוב אחר כל התקדימים ביעילות וגם גורם להתרופפות הפיקוח על הערכאה הנמוכה על ידי ערכאת הערעור. גם ריבוי הערעורים כעובדה הניצבת בפני עצמה, גורמת לאותה תופעה בערכאת הערעור וכן לקושי ניכר בהתרכזות במהות המחלוקת השיפוטית ומעבר אל מאמץ נקודתי לפשר בין הצדדים ולגרום להם לקבל עליהם פשרה כל שהיא. רק מיעוט מבוטל של הערעורים מגיע להכרעה בפסק דין. עקב התרופפות שיטת התקדים המחייב התפתח גם אקטיביזם שיפוטי של מערכת המשפט שבמסגרתה קיבלו השופטים יותר ויותר סמכויות לנהל את הדיונים ניהול אקטיבי, הקובע את המהלכים, ונוטל מן המתדיינים הרבה מהיוזמה והתכנון של מהלך המשפט. ומכיוון שהשופט מעורב יותר בבירור אקטיבי של המשפט, היו שטענו שבסופו של דבר, את עיקר המשקל בהכרעה השיפוטית נוטלת עמדתו האישית הבלתי אמצעית, והלכת התקדים המחייב מאבדת את השפעתה ותקפותה המעשית.”

בנוסף מחקתי משפט לא ברור: "לעיתים מעדיף אחד הצדדים לסכסוך להגיע לפשרה, ובלבד שלא ייווצר תקדים שיאפשר לתובעים נוספים לזכות בקלות בתביעה נגדו."

La Nave - שיחה12:35, 28 בינואר 2023 (IST)תגובה