שיחה:תולדות התשבץ העברי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 8 שנים מאת אריה ענבר בנושא רשימת תשבצאים עבריים

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

בשורה השנייה של הערך נכתב כך: בן אליעזר הלך לעולמו בדצמבר 1922 והתשבץ העברי הראשון ראה אור רק ב-1924.

נדמה לי שכותב הערך התכוון לכתוב: בן יהודה הלך לעולמו וכו'.

מקור: דווח על ידי: ברכה 79.181.215.71 21:39, 4 בפברואר 2015 (IST)תגובה

תודה. ‏Uziel302שיחהאמצו ערך יתום! 00:07, 5 בפברואר 2015 (IST)תגובה


רשימת תשבצאים עבריים[עריכת קוד מקור]

תשבצים אינם צונחים משמים - תשבצים נכתבים על ידי בני אדם. לפיכך בערך העוסק בתולדות התשבץ העברי ראוי לציין תשבצאים עבריים בולטים, שכל אחד מהם פעל במשך עשרות שנים בפרסום תשבצים בכלי תקשורת עבריים נפוצים. הוספתי רשימה כזו לערך, אך ליש הסיר אותה, בנימוק "הורדת רשימה שרירותית המתמקדת במחברי תשבצי היגיון - לא כאן מקומה ובשביל זה יש קטגוריות". אין לקבל נימוק זה מהסיבות הבאות:

  • הרשימה כלל אינה שרירותית: ליד כל שם מוצג פועלו הנכבד בפרסום תשבצים במשך עשרות שנים בעיתונים ישראלים בולטים. אם חסר ברשימה מישהו, או יש מישהו שאין מקומו בה, ניתן לשנות, אבל אין שום הצדקה למחיקה גורפת.
  • מובן שקטגוריה לבדה לא תספק לקורא את המידע שיש ברשימה.
  • ברשימה מופיעים שבעה תשבצאים. מתוכם שניים עוסקים אך ורק בחיבור תשבצים רגילים, שניים עוסקים רק בחיבור תשבצי היגיון ועוד שלושה עוסקים בחיבור סוגים שונים של תשבצים, ובהם תשבצים רגילים ותשבצי היגיון. לפיכך הטענה שהרשימה "מתמקדת במחברי תשבצי היגיון" אינה נכונה עובדתית. שוב, אם חסר ברשימה מחבר של תשבצים רגילים שראוי להופיע בה, בזכות פועלו רב השנים בתחום זה, ניתן להוסיפו. דוד שי - שיחה 07:10, 30 במרץ 2016 (IDT)תגובה
זה ויכוח ממוחזר במידה רבה, ראו שיחה:תשבצאי. הרשימה היא שרירותית, כשדוד שי בחר את מרכיביה בצורה שרירותית והקריטריונים, שבחר לעצמו בהרכבת הרשימה, ללא התייעצות עם מי שמכיר את התחום, דומים למכרז תפור - קריטריונים אחרים היו מרכיבים רשימה שונה לחלוטין. רשימות בערכים לא מקובלות בוויקיפדיה ובעבר אני זוכר שדוד שי מחק בעצמו רשימות כאלה עם הטענה שלשם כך יש קטגוריות. לעצם העניין, הרשימה מגמתית ואינה משקפת את עולם התשבצים העברי, לכן אין להוסיפה לערך, כי היא פוגעת בניטרליות שלו. דרך אגב, ברשימה מופיעים תשבצאים העוסקים בחיבור תשבצים כ"תחביב" ותשבצאים מקצוענים לא מופיעים. ברשימה מופיע תשבצאי מסוימים ומי שלימד אותו ופתח לפניו את הדרך לא מופיע - כל אלה מצביעים על שרירותיות הרשימה וחוסר התמצאותו של מחברה בעולם התשבצים העברי. לסיום אזכיר שתחום תשבצי ההיגיון הוא חלק קטן מתחום התשבצים ומספר התשבצים המתפרסמים בעיתונים הוא חלק קטן מאוד מכלל התשבצים, שמרביתם מתפרסמים בחוברות המיועדות לכך. כעת אני יוצא לעבודה, לקדם מכירת תשבצים. בברכה. ליש - שיחה 07:35, 30 במרץ 2016 (IDT)תגובה
אתה חוזר על טענותיך ללא התייחסות לדברי. אני אתייחס לדבריך:
  • אתה שב וטוען שהרשימה שרירותית, בזמן שהבאתי קריטריון ברור: כל אחד מהם פעל במשך עשרות שנים בפרסום תשבצים בכלי תקשורת עבריים נפוצים.
  • מה זה "ללא התייעצות עם מי שמכיר את התחום"? אם יש לך מה לייעץ ביחס לתוכנו של ערך זה, אמור מה יש להוסיף או להסיר, אל תמחק הכל.
  • רשימות שיש בהן רק שמות אינן ראויות. ברשימה שלפנינו מוצגת גם תרומתו רבת השנים של כל אדם לעולם התשבצים העברי, ולכן היא רלוונטית מאוד לערך.
  • "ברשימה מופיע תשבצאי מסוימים ומי שלימד אותו ופתח לפניו את הדרך לא מופיע" - אם כך, הוסף אותו לרשימה. לא טענתי שזו רשימה סגורה שאין לגעת בה.
  • "תחום תשבצי ההיגיון הוא חלק קטן מתחום התשבצים" - כבר הראיתי שברשימה ניתן משקל שווה למחבריהם של תשבצי היגיון ולמחברי תשבצים רגילים. אם ראוי לציין מחברים נוספים של תשבצים רגילים, אתה מוזמן לעשות זאת.
  • התשבצים המתפרסמים בעיתונים מגיעים לידיעתו של כל ציבור קוראי העיתונים, ואילו חוברות התשבצים מגיעות לציבור מצומצם יותר. אין לי התנגדות לציון מחברים ומו"לים בולטים שפעילותם היא בתחום החוברות (ציינתי אחד מהם, טומי שמיר).
  • בהצלחה בקידום מכירת תשבצים. דוד שי - שיחה 07:59, 30 במרץ 2016 (IDT)תגובה
טוב, התשבצים נמכרו היטב, אז בוא נשוב לדיון.
  • התייחסתי לדבריך, אתה בחרת להתעלם מהתייחסותי. הרכבת הרשימה, לפי קריטריונים שנבחרו בצורה שרירותית על ידך, רק מחזקת את הטענה שמדובר ברשימה שרירותית - אני מערער על הקריטריונים ששימשו אותך בהרכבת הרשימה.
  • ראשית, אנ י מניח שקיימים עוד אנשים המכירים את התחום - התייעצת עם מישהו? שנית, אני כתבתי את הערך, אז מה שחשבתי שצריך להיות בו, כבר כתבתי בו - מחקתי רק את התוספת המיותרת, הרשימה המיותרת.
  • אני לא מבקש לשנות את הרשימה, אני מתנגד לה מכל וכל. רשימה כזאת אינה מוסיפה, היא רק תגרום צרות ותפגע באמינות הערך. גם אם אני ארכיב את הרשימה, יהיו ודאי ערעורים עליה, מדובר בצרה מיותרת.
  • כשתחום תשבצי ההיגיון אינו מהווה אפילו אחוז אחד מהתשבצים המתפרסמים בעברית ואתה מרכיב רשימה בה מחברי תשבצי ההיגיון מקבלים ייצוג שקול לכל יתר התשבצאים, אז זה נראה לך מאוזן?
  • התשבצים המתפרסמים בעיתונים נגישים, אבל הם מעטים ורובם מגיעים למיכל המחזור מבלי שאיש נגע בהם. חוברות התשבצים דומות לטיל המתביית על המטרה, הן מגיעות ישר לקהל היעד. פותר תשבצים לא מסתפק בתשבץ בשבוע או אפילו ביום, לכן הוא לא מקבל תשובה בעיתונים. מעבר לכך, בדרך כלל העיתון מציע רק מוצר בודד, של מחבר מסוים, בקיוסק יכול פותר התשבצים לבחור את החוברת של התשבצאי החביב עליו ובה סוגי התשבצים החביבים עליו (הם לא יהיו תשבצי היגיון, אותם מחבבים רק קבוצה קטנה של פותרים). כמובן שמאמרים בעיתון על תשבצאים נוטים להיות על תשבצאי הבית של העיתון, ממש מפתיע...
  • אכן יש מקום לכתוב על מוציאים לאור של חוברות תשבצים, אבל לא לי לעסוק בכך. המוציא לאור, שהזכרת קודם, נכנס למגפי חותנו והחותן, מקביל בחשיבותו ואולי יותר מהר שושנים, אפילו לא הוזכר.
  • יש מקום להזכיר בערך, בלי רשימה, תשבצאים שגרמו להתפתחויות ולשינויים, למשל חוברות תשבצים נושאות פרסים/משתתפות בהגרלה (כנראה שהראשון היה ברוך פרידמן, אבל לא הצלחתי לקבל ממנו פרטים) או ממציאי תשבצים מקוריים.
בברכה. ליש - שיחה 16:14, 30 במרץ 2016 (IDT)תגובה