שיחה:ש"י

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שאלות:

  • בערך מופיע "מטכ"ל ההגנה", כשלמיטב ידיעתי להגנה היה מטה ארצי ולא מטה כללי.
  • האמנם היה "קול ישראל" תחנת שידור של ההגנה ולא תחנת שידור ממשלתית?
  • בפסקה על דוד שאלתיאל בסוף הערך יש בעיה של סדר כרונולוגי. דוד שי 18:10, 16 פבר' 2005 (UTC)

בינתיים תשובה לשאלה השניה: תחנת השידור של ההגנה נקראה "קול ישראל". ראה: ספר תולדות ההגנה, כרך שלישי, חלק ראשון, בעמוד 140.אדר 18:42, 16 פבר' 2005 (UTC)

תשובה נוספת: לשאלה השניה - בכפיפות למטה הארצי היה להגנה מטכ"ל, שהוקם בשנת 1939. יעקב דורי היה רמטכ"ל ההגנה ושמר על התואר רמטכ"ל בשנת 1948 כשהפך לרמטכ"ל צה"ל. ראה הערך יעקב דורי, בעמוד 131 בלקסיקון לבטחון ישראל מאת זאב שיף ואיתן הבר. אדר 18:58, 16 פבר' 2005 (UTC)

הצעת הסרה מהמומלצים[עריכת קוד מקור]

ערך זה מועמד להמלצה או להסרת המלצה. מומלץ להיעזר בקריטריונים כדי לבחון את הערך. הנכם מוזמנים להעיר ולהגיב בדיון זה ולבקר מועמדים נוספים.

דיון[עריכת קוד מקור]

ערך ותיק שנכתב לפני כעשר שנים על ידי משתמש:אברהם אמיר, מטובי הכותבים שלנו. לצערי, הערך לא עומד יותר בסטנדרטים המקובלים כיום. הערך סוקר בקצרה את תולדות שירות המודיעין של היישוב לפני מיסוד השי, מציין את תולדות השי בתקופת המאבק בערבים בשנות ה-40 ופרטים נוספים, אך לא מתעמק בכל הפרטים האלה, כמצופה מערך מומלץ כיום. בנוסף, אציין את מיעוט הערות השוליים, העדר התמונות וסידור לא מקובל של רשימת מפקדים. כיום מקובל לסדר רשימות כאלה בטבלה ויש לערוך את הפרק בהתאם. גילגמש שיחה 09:53, 8 בנובמבר 2014 (IST)תגובה

גילגמש, הוספתי לערך מעט תמונות, וייתכן שיש עוד תמונות שאפשר לשלב מc:Category:British Mandate of Palestine ומc:Category:Haganah. כמו כן סידרתי את רשימת המפקדים בטבלה כנהוג. כדאי להסביר באילו פרטים או אזורים בערך נראה לך שכדאי להעמיק מעבר לכתוב. אני מסכים בעניין הערות השוליים שכדאי לשלב יותר מהן בערך כדי שיהיה ברור יותר מה המקורות ששימשו בכל חלק. ערן - שיחה 00:03, 31 במרץ 2015 (IDT)תגובה
בפרק "טרום שי" מתוארות פעולות שונות לאיסוף מודיעין, אבל לא נאמר מה נעשה עם המידע הזה. כתוב רק "שאפו מנהיגי "היישוב" להשיג מידע מודיעיני כדי שיוכלו לסכל את גזירות השלטון הטורקי נגד היישוב." כדאי לפרט ולהסביר כיצד השתמשו בידיעות שנאספו בשטח כדי לקדם את המטרה.
פרק "הרן" הוא קצר מאוד ולא ברור כלל כיצד בוצעה פעולת המודיעין. כתוב רק שהארגון עסק בבילוש, אבל זה לגמרי לא מספיק. צריך לפרט באילו שיטות השתמשו (כמו שנעשה בפרק הקודם) וכיצד השתמשו במידע. מי לקח חלק בפעולות האלה?
פרק הבא "השי" מציין שאני הש"י השתתפו בסזון. מדובר בתקופה אלימה שפילגה את היישוב היהודי. כיצד הדבר השפיע על השי? האם זה גרם לבעיות פנימיות לארגון? כמו כן, למה הוחלט להקים את השי? הדבר החשוב הזה כתוב בצורה מעורפלת: "בקיץ 1940 הגיע שאול אביגור למסקנה כי הגיעה העת לייסד שירות ידיעות כלל ארצי" - טוב ויפה, אבל למה? ולמה דווקא עכשיו? קרה משהו מיוחד בשנת 1940?
בפרק הבא "בשנות המאבק" מצוינות רק שתי פעולות. זה כל מה שהם הצליחו לעשות? אני מניח שהיו דברים נוספים. כמו כן, פרטים חשובים הושמטו מהפרק. כיצד הושגה תכנית הגשרים הבריטית? גם פה בגד אחד הקצינים הבריטים בשלטונות המנדט ומסר מידע?
הפרק הגדול הבא "השי בפלמ"ח" מתאר באופן שטחי וכללי את הפעולות המודיעיניות של הפלמח. אם יחידת המודיעין של הפלמח הייתה חלק מהש"י, צריך להרחיב. אם זה ארגון עצמאי, מה הפרק עושה פה מלכתחילה? כמו כן, כתוב למשל על צילומי אוויר. איך עשו אותם? קנו מטוס? הבריטים חילקו רשיונות טיס לכל מי שחפץ בכך? כל מי שרוצה יכול להעלות מטוס לאוויר ולהתחיל לצלם? אין מגדלי פיקוח, תחנות מכ"ם? הפרט הזה לא ברור.
שני הפרקים הבאים "לקראת הכרזת עצמאות" ו"עם הקמת המדינה" קצרים ביותר וכוללים פסקה אחת בלבד, מה שמצדיק, אולי, את איחוד הפרקים האלה. גם פה לא מוסבר כיצד פעל הש"י. כתוב רק שהארגון הצליח להשיג מידע, לא כתוב איזה מידע בדיוק, מה עשו איתו ואיך השיגו אותו.
מעבר לעניינים אלה שדורשים הרחבה בערך קביעות לא טריוויאליות רבות שדורשות מראי מקום חזקים. יש מקומות רבים שבהם נדרשים מראי מקום אבל הינה כמה דוגמאות בולטות במיוחד:
"יפו הערבית שהייתה המרכז המדיני והצבאי החשוב ביותר של הערבים" זאת טענה כבדת משקל וצריך לספק לה מקור חזק.
"לרשות המחלקה הבריטית עמדו מאות שוטרים ופקידי ממשל יהודים, שנאמנותם הראשונה הייתה לארגון ההגנה, והם השיגו עבור הש"י מידע רב ערך"
"מחלקה הפנימית (שקודם לכן נקראה המחלקה היהודית), שעסקה בפיקוח על הארגונים היהודים מימין ומשמאל (האצ"ל והלח"י מחד, והקומוניסטים מאידך) שלא קיבלו על עצמם את מרות ההנהגה הנבחרת של היישוב." גילגמש שיחה 05:39, 31 במרץ 2015 (IDT)תגובה


נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (יוני 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בש"י שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 23:50, 17 ביוני 2023 (IDT)תגובה