שיחה:פרס נובל לפיזיקה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני שנתיים מאת Bambiker בנושא איות שם הזוכה בשנת 2021

אני מציע להעביר את הערך הנוכחי למקום אחר, למשל לרשימת מקבלי פרס נובל בפיזיקה ובערך הזה לכתוב על ההיסטוריה של פרס נובל בפיזיקה (אם היא שונה מהיסטוריה של פרסי נובל אחרים) לספר על מקבלי פרסי נובל מפורסמים כמו איינשטיין ולתת כמה דוגמאות לתגליות שזיכו את מגליהן בפרס. גילגמש שיחה 10:17, 26 יולי 2005 (UTC)

הרעיון לא נראה לי כלל וכלל. קודם כל הוא "באויר". התוכן שאתה מציע בשבילו להגלות את מה שכבר יש טרם קיים וגם אם הוא יהיה קיים אני לא חושב שיש סיבה להפריד אותו ממה שיש פה. מה שיש פה זה לא רק רשימה של המקבלים, אלא על מה כל אחד קיבל את הפרס. גם אם אתה רוצה להרחיב, מה שכבר יש תמיד צריך להיות עיקר התוכן של הערך. eman 10:27, 26 יולי 2005 (UTC)
למה להגלות? אני הרי לא מציע למחוק את הרשימה. אני בסך הכל מציע להעבירה למקום אחר, בולט לא פחות. כמדומני, אם מישהו יחפש ערך על פרס נובל בפיזיקה, יעניין אותו יותר התוכן שאני הצעתי מאשר רשימת הזוכים. כמובן שצריך לתת הפנייה בולטת גם לרשימה. גילגמש שיחה 10:29, 26 יולי 2005 (UTC)
אני מסכים עם eman. דוד שי 10:41, 26 יולי 2005 (UTC)
טוב, שישאר כמו שזה. גילגמש שיחה 10:41, 26 יולי 2005 (UTC)

שחזור שבוצע...[עריכת קוד מקור]

הוספתי קישור לכל אחד מהזוכים בפרס, וEMAN מחק את כולם בטענה: "ביטול התוספת ההמונית של הקישורים האדומים - רובם אין שום סיכוי או סיבה שיכחילו" בויקי האנגלית לכל אחד מהזוכים יש ערך, ונכון אנחנו לא ויקי האנגלית, אבל אם זוכי פרס נובל לא זכאים לערך אז מי כן? --איש המרק 06:36, 3 מרץ 2006 (UTC)

חבל שעמנואל הוריד אותם. אני הרבה יותר אופטימי מענואל ובטוח שהקישורים יכחילו ביום מן הימים. גילגמש שיחה 06:37, 3 מרץ 2006 (UTC)
מכיוון שאני הכנתי את הרשימה הזו, ועברתי על נימוקי הפרס של כל זוכה וזוכה, אני יודע טוב מאוד על מה אני מדבר.
על רוב האנשים האלה פשוט אין שום דבר לכתוב חוץ מאשר שהם זכו בפרס נובל. בזמנו חשבתי טוב טוב מי להכניס, וכל מי שחשבתי שיהיה סיכוי שאי פעם יהיה עליו ערך שיהיה בו משהו מעבר לזה, הוספתי אותו. אם יש מישהו שבאופן פרטני, על סמך הכרותו עם הביוגרפיה שלו, או תרומתו למדע, אתה חושב שראוי לערך - אתה מוזמן להוסיף. בהחלט ייתכן שיש מישהו שלמרות שהוא כן חשוב בתחומו, לא נתקלתי בשמו. אבל אלו יהיו יחידים.
באופן כללי, לא כל מי שזכה בפרס נובל ראוי לערך. emanשיחה 07:43, 3 מרץ 2006 (UTC)
אני חשבתי שכל מי שזכה בפרס נובל כנראה ש"חשוב בתחומו", וכנראה שעשה משהו שלפחות בזמנו נחשב חשוב\פורץ דרך\יוצא דופן וכו'. וגם אם מישהו "רק" זכה בפרס הרי שיש מקום לספר על מה זכה ולמה. אבל, אני לא מכיר את רובם המוחלט של "הלא מסומנים" ואם אתה לאחר בדיקה סבור שאין מה לכתוב עליהם, אני מקבל את דעתך.--איש המרק 10:28, 3 מרץ 2006 (UTC)
תלוי באיזה רזולוציה מסתכלים על התחומים.
מי שזכה בפרס עשה תרומה שיכולה להיות חשובה לתחום מאוד מצומצם, שגם אם הוא חשוב, הוא לא מעניין את הציבור הרחב, ואפילו לא את ציבור הפיזיקאים ככלל.
וזה עוד בלי להזכיר אנשים שהתגליות שלהם נראו חשובות, ובפרספקטיבה הן לא כאלה חשובות כיום, או אנשים שעשו איזשהו ניסוי שנתן תוצאות מאוד חשובות, למרות שלכשעצמם הם לא ממש אנשים מרכזיים, ואולי אפילו אף פעם לא ממש הבינו לעומק את מלוא המשמעות של תגליתם. emanשיחה 23:40, 5 מרץ 2006 (UTC)

תוספת הדגלים[עריכת קוד מקור]

בזמנו, כשבניתי את הרשימה הזו (מהרשימה החלקית מאוד שהיתה קודם), אפילו לא שמתי את שמות המדינות, כי זה באמת לא רלוונטי. מה שמשנה זה על מה קיבלו את הפרס, ומי קיבל. למרות זאת כל עוד המדינות הופיעו רק בכתב זה עוד היה עוד סביר.

אבל התוספת של הדגלים מושכת את כל תשומת הלב מהעיקר לתפל, ויוצרת קקפוניה ויזואלית. לכן אני מציע לבטל את זה גם פה, וגם בערך היחידי הנוסף בו יש את הדגלים. זה מקנה לערך מראה לא מכובד.

emanשיחה 15:31, 10 באוקטובר 2007 (IST)תגובה

ריכוז בטבלה אחת[עריכת קוד מקור]

כרגע הפרסים מפוצלים בהרבה טבלאות לפי שנים. היתרון שזה יותר קריא. החסרון שאי אפשר למיין לפי שמות ומדינות. למשל לפי מדינות, אם רוצים לראות למשל איך הפרס מתפלג לפי מדינות. פתרון אפשרי שהוא לא כל כך אלגנטי, הוא ריכוז הכל בטבלה אחת גדולה, עם שורות רווח לפי תקופות, שיחליפו את כותרות המשנה של התקופות. --אפי ב. • התחברו לרגשותיכם15:04, 3 בנובמבר 2008 (IST)תגובה

נובל ב, לא ל[עריכת קוד מקור]

על פי אתר פרס נובל, פרס נובל הוא ב ולא ל. יש לשנות, לא רק כאן אלא בכל המופעים - אולי באמצעות בוט. אדם נבושיחה 10:17, 5 במאי 2010 (IDT)תגובה

תוספת תמונות הזוכים[עריכת קוד מקור]

לכל המעוניינים, הוספתי תמונות לניסיון, לדעתי משדרג את הטבלה, אם אין התנגדות אמשיך --שרעטל - שיחה 11:29, 7 באוקטובר 2016 (IDT)תגובה

האמת שאני ממש לא מתלהב.
זה מקשה על הקריאה, ומסיט את העיניין מהעיקר למשוה שהוא די תפל.
התמונות של רוב הזוכים ממש לא מוכרות. גם לא לאנשי פיזיקה.
אני מציע במקום זה לעשות קולאז' של איזה 6-8 מהזוכים הבולטים שגם תמונתם עשויה להיות מוכרת(למשל וילהלם רנטגן, מארי קירי, אלברט איינשטיין, נילס בוהר, לב לנדאו וריצ'רד פיינמן) ולשים אותו בראש הערך במקום רק התמונה של ראשון הזוכים, רנטגן).
הורדתי בינתיים את התמונות. כך נראית הגרסה עם התמונות. אפשר לראות גם איך זה נראה בפרס נובל לכימיה, שם יש תמונות. נראה לי צריך לקבל החלטה כוללת, לפחות לארבעת הערכים על פרסי מובל המדעיים. emanשיחה 15:38, 7 באוקטובר 2016 (IDT)תגובה
בעד להוסיף את כל התמונות שיש. יגאל (בקשת עזרה, IKhitron ושיחה) 17:58, 7 באוקטובר 2016 (IDT)תגובה
למה? מה זה נותן? את הרוב המוחלט של האנשים גם פיזיקאי לא יזהה מהתמונות. emanשיחה 18:03, 7 באוקטובר 2016 (IDT)תגובה
אני בעד להוסיף את התמונות, כפי שנמצא בפרס נובל לכימיה - מייפה את הערך ומוסיף מידע. לא רואה כל פגם. ‏Ovedcשיחהאמצו ערך יתום! 09:00, 9 באוקטובר 2016 (IDT)תגובה
בעד נעם דובב - שיחה 17:47, 9 באוקטובר 2016 (IDT)תגובה
Ovedc - איזה מידע התמונות האלה מוסיפות לך? אתה יכול לומר מי האנשים בהן "בלי להציץ"?
אפילו אני הייתי מזהה פה אחד, מקסימום שניים. ואלה עוד האנשים ששמם באמת מוכר אפילו לרבים בציבור הרחב. רוב הזוכים אפילו לי השם שלהם לא אומר שום. בוודאי לא התמונות. אז להציף עכשיו את הערך ביותר ממאה תמונות (וגם זה לא יהיה אחד, כי אין לנו את התמונות של כולם) זה נראה לי מוגזם לחלוטין. זה לא מוסיף מידע, זה מקשה על קריאת המידע הקיים והחשוב (בעיקר מה הנושאים עליהם זכו).
יותר יפה? עיניין של טעם וריח. במיוחד כשיש לנו "חורים" של זוכים שאין לנו תמונות שלהם.
כאמור אני מציע לעשות את זה באופן סלקטיבי. אפשרות אחת היא כמו שהצעתי לשים רק 6-8 מהזוכים בראש הערך.
אפשרות נוספת שאני יכול לחשוב עליה, זה מכיוון שיש לנו חלוקה לעשורים, לשים 3-5 זוכים בולטים מכל עשור בראש הטבלה שלהם בגלריה כמו ששמתי פה. זה גם יפתור את הבעיה שאין לנו תמונות של כולם. emanשיחה 18:26, 9 באוקטובר 2016 (IDT)תגובה
הרעיון שהעלתי תוך כדי כתיבה (ותך כדי שראיתי את הגלריה שהעלתי פה) לשים עד 6 מונות מעל לטבלה של כל עשור, מתחיל למצוא חן בעיני. ככה זה נראה עבור שלושת העשורים הראשונים. מה דעתכם? שרעטל? emanשיחה 19:00, 9 באוקטובר 2016 (IDT)תגובה
נראה יפה דוד א. - שיחה 19:45, 9 באוקטובר 2016 (IDT)תגובה
בעד להוסיף תמונות בטבלה.
לעניות דעתי טבלה כזאת לא משמשת על פי רוב לקריאה מרוכזת כך שהארגומנט שהתמונות מסיחות את הדעת לא משכנע (לפחות אותי). לדעתי טבלה כזאת משמשת בעיקר ל"הצצת ברור", ועיקר חשיבותה בהיותה "טריגר" לקישורים, במיוחד בנושאי הזכיה, להרחבת הדעת, ועבור עורכים גם "טריגר הכחלה". מטבע הדברים מצבור אינפורמציה טבלאית הוא מונוטוני ומשעמם ותמונות משפרות את מראהו ומזמינות התעניינות (כמובן עניין של טעם). ועוד, העובדה שרובנו לא מזהים פיזיקאים משמעותיים ואחרים על פי מראם אינה סיבה לא להציג את תמונותיהם, כנראה להפך, אנציקלופדיה הרי נועדה לאלה שלא יודעים,לא?
לא מתלהבת מהגלריה בין העשורים, בדוגמה עבור העשורים הראשונים, בגודל המסך והפונט שלי זה פרוש על שורה ורבע ונראה די בלגן, ועוד, מי יחליט איזה פיזיקאים בחוץ ואילו בגלריה, וכמה אנרגיה תושקע בוויכוח על כך :) ? למה לא לשלב את כולם, ליד שמם, גם כאלה שבדיעבד לא הפכו לנכס צאן ברזל (מי יודע, כבר ראינו תהפוכות גם במישור הזה). גמר חתימה טובה --שרעטל - שיחה 22:56, 10 באוקטובר 2016 (IDT)תגובה
אני מסכים עם שרעטל. שמזן#שיחהערכי בראבו14:36, 11 באוקטובר 2016 (IDT)תגובה
אני מסכים איתך לגבי המטרות של הטבלה. ובדיוק בגלל זה אני חושש. זה מפריקה לרפרוף מהיר של העין בנושאים השונים. ולדעתי דווקא ההצעה שלי לשים מספר מצומצם של תמונות בכל עשור יותר ממקדת. אנשים רואים שמות מוכרים,מחפשים אותם בטבלה עצמה, ומשם ממשיכים לקישורים.
מי יקבע?עברתי על הרשימה,ולדעתי כל בוגר פיזיקה יגיע לתוצאות דומות. יש שמות כמו ורנר הייזנברג, אנריקו פרמי, לב לנדאו, סטיבן ויינברג פיטר היגס ששמם יצלצל מוכר לכל פיזיקאי ואולי אפילו לכל מי שמתעניין בפיזיקה. לפי דף המשתמש שלך אולי את תוכלי לדעת באופן דומה לגבי זוכי פרס נובל בכימיה.
אנחנו אנציקלופדיה. חלק מהתפקיד שלנו זה למיין מידע! יותר ויותר אנחנו מתחמקים מהתפקיד הזה, ו"שופכים" מידע בשביל להתחמק ממלכאת המיון. אז בערכים עם נגיעה פוליטית אולי אין ברירה, כי הויכוחים באמת יהיו אינסופיים. אבל לא נראה לי שבנושא כזה עלולה להיות בעיה.
לגבי צורת ההצגה צריך באמת לדאוג שהיא תראה טוב בכל צורה. כמה תמונות נכנסות לך בכל שורה כזו של גלריה?emanשיחה 15:26, 11 באוקטובר 2016 (IDT)תגובה


איות שם הזוכה בשנת 2021[עריכת קוד מקור]

אני רואה שהיו שינויים בשם זוכה פרס הנובל, סוקי, בתור מישהו שעבד איתו באותו מחלקה בפרינסטון (הוא היה פנסיונר כשאני עשיתי פוסט דוקטורט, אבל עדיין הגיע כל כמה ימים) אני יכול להעיד שכולם קראו לו סוקי ולא שוקי ובאותו פורמט גם היה השם הרישמי שלו. שיניתי את הערך בהתאם. bambikerשיחה • י"ד בחשוון ה'תשפ"ב • 15:42, 20 באוקטובר 2021 (IDT)תגובה