שיחה:פילוסופיה של החינוך ביוון העתיקה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 7 חודשים מאת Ijon בנושא כמה הערות

כמה הערות[עריכת קוד מקור]

ראשית, ברצוני להודות למשתמש:Gilbuzaglo על כתיבה חשובה בנושאי יוון העתיקה.

כעת לכמה הערות:

1. לטעמי ההפרדה בין ״חינוך ביוון העתיקה״ ל״פילוסופיה של החינוך ביוון העתיקה״ היא מלאכותית ותקשה על הקורא. נכון, אמנם, שלא מדובר במונחים זהים, אך הנושא שלהם קרוב מאוד. הייתי מציע לאחד את העכים האלה לערך אחד בשם ״חינוך ביוון העתיקה״.

2. הן הערך הנוכחי והן הערך ״חינוך ביוון העתיקה״ נופל לבור ידוע בכתיבה אודות יוון העתיקה: מירב המידע שהגיעו אלינו עוסק באתונה וספרטה אך זאת לא יוון העתיקה. יוון העתיקה היא גדולה בהרבה משטחן של שתי הפולייס הנ״ל. לדעתי, יש למחוק כל זכר לאתונה ולספרטה בערך הכללי ״חינוך ביוון העתיקה״ (וגם בערך הנוכחי) ולהעביר את הטקסט לשני ערכים אחרים: ״חינוך באתונה העתיקה״ ו״חינוך בספרטה העתיקה״. את המקום שיתפנה לאחר מכן יש למלא בתוכן אחר שיעסוק בחינוך ביוון העתיקה באופן כללי בלי להדרש לדוגמאות ספציפיות מפוליס זה או אחר. בעיני זאת נקודה קריטית מאוד.

3. עוד רעה חולה שחוזרת על עצמה בכתיבה אודות פילוסופיה יוונית הוא האזכור האוטומטי של השילוש הקדוש: סוקרטס-אפלטון-אריסטו כאילו הם הפילופסיה היוונית העתיקה אבל זה לא כך. הם רק חלק ממשהו גדול משלושתם גם יחד. יש להסיר את הפרקים האלה. אפשר להזכיר אותם בהקשר המתאים אך אין להקדיש פרק שלם להגותו של מי מהם. את התוכן יש להעביר לערכים שמוקדשים להם. במקום, יש לכתוב טקסט כללי שעוסק בחינוך במבט רחב יותר, כוללני יותר.

4. הקפדה על תעתיק נכון. אפבוס (נער) הוא יחיד. אין דבר כזה ״אפבי״. הרבים זה ככל הנראה ״אפבוי״. אם יש קושי לתעתק בצורה נכונה אפשר לפנות לייעוץ לשוני. חשוב להקפיד על כך. כמו כן, חשוב לזכור שאמנם כל פוליס הוא עיר מדינה אך לא כל עיר מדינה היא פוליס. אני חושב שעדיף להשתמש במילה ״פוליס״ בהקשר ליוון.

5. ציטוט מקורות. נכון, אמנם, שלא חייבים לחזור על השם המלא של המקור אך חשוב להזכיר אותו במקום כלשהו. עדיף לייחד לכך פרק ״לקריאה נוספת״, במיוחד אם המקור מוזכר פעמים רבות. חשוב לצטט מקורות עתיקה בצורה מדויקת. כל למשל מקור 17 בערך הנוכחי (מצטט): ״ Plutarch The Training of Children, c. 110 CE (Ancient History Sourcebook), 5-6.״ - יש לכתוב את השם המלא של הספר, מספר הספר, מספר הפרק ומספר הפסקה (לפעמים נקרא סעיף). אין להפנות את הקורא לעמוד ספציפי כי העימוד משתנה ממהדורה למהדורה וקשה לבדוק את המקורות שמוצגים בצורה כזאת. אם אפשר, כדאי לתת קישור לטקסט מקוון. במקרה של פלוטארכוס בוודאי ניתן למצוא.

בסך הכל כתיבה טובה אך עדיין נדרשת עבודה להבאת הערכים לשלמות. גילגמש שיחה 11:35, 10 ביולי 2023 (IDT)תגובה

רק הערה לגבי אפבוי. אכן התייעצנו בייעוץ הלשוני. Geagea - שיחה 11:48, 10 ביולי 2023 (IDT)תגובה
למה לא שאלתם את אסף? אני לא רואה שהוא הגיב שם. גילגמש שיחה 16:31, 10 ביולי 2023 (IDT)תגובה
אמנם לא הבחנתי בשאלה, אבל איני היחיד המסוגל לעזור. אכן, אפבוס ביחיד ואפבוי ברבים, או אפבים, על דרך העברית, כפי שמופיע כבר במקורות קדומים. Ijon - שיחה 17:32, 27 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה
אני חושב שאתה קצת נחרץ מדי, כהרגלך.
נכון בהחלט שאתונה וספרטה אינן יוון העתיקה כולה; לא נכון לדרוש שלא תוזכרנה כלל בערך הכללי. Ijon - שיחה 17:33, 27 בספטמבר 2023 (IDT)תגובה