שיחה:פונקציונליזם סטרוקטורלי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני שנתיים מאת Pashute בנושא ובעברית שורשית

שם הערך[עריכת קוד מקור]

נראה לי ששם נכון יותר הוא פונקציונליזם סטרוקטורלי, אבל כיוון שכבר למדתי שבסוציולוגיה חשיבות רבה למקף, אשמח לשמוע דעות נוספות. ‏odedee שיחה 11:21, 10 ביולי 2010 (IDT)תגובה

כלומר, האם המקף הוא פונקציונלי בסטרוקטורה של שם הערך? עידושיחה 11:30, 10 ביולי 2010 (IDT)תגובה

ובעברית שורשית[עריכת קוד מקור]

גישת התפקוד המבני (פונקציונליזם סטרוקטורלי) היא גישה לחקר תרבות האדם העוקבת אחר תבניות של שימור החברה, אחדות חברתית, וגיבוש חברתי, בהתנהגות האנושית ובמוסדות החברה האנושית.

גישה זו שייכת למגמת גישות המוסכמה החברתית (הקונצנזואלית), ששורשיהן בהגותו של אוגוסט קונט כבר ממחצית המאה ה-19, אשר ייחס חשיבות רבה למוסכמה החברתית (הקונצנזוס), ובהגותו של הרברט ספנסר, שבחן את תפקידיהם (הפונקציות) של חלקי החברה ורכיביה.

המנסח הראשון והעיקרי של התפקוד המבני הוא חוקר החברה היהודי-צרפתי החילוני פורץ הדרך אמיל דורקהיים, שסבר שבחינות של לאומיות ודת הן עניין חברתי. בספרו חלוקת העבודה בחברה (De la division du travail social) משנת 1893 כתב על רכיבי החברה ותפקידיהם, הפועלים ליצירת זהות דרך הסכמה חברתית בעזרת מוסכמות של מוסר ויעוד.

בשנות ה-30 של המאה ה-20, בהשפעת דורקהיים, אלפרד רדקליף-בראון העביר והרחיב את גישת התפקוד המבני גם לתחום חקר האדם ותרבותו (אנתרופולוגיה).

הערה: רק אומר, אם יש מי שרוצה לדעת ולהבין את מה שכתוב בתוך הערך באותיות עבריות ומלים לועזיות...

ובלע"ז: הפונקצינליות הסטרוקטוראלית היא פרדיגמה סוציולוגית ואנתרופולוגית צנטרליסטית השמה דגש על אספקטים שונים באינסטיטוציות סוציאליות ובביהביור ההומאני. אספקטים אלו עוסקים בפעילות אינטגרטיבית לשימור וקונסרביטיזם של הריאליה, ובפיתוח סולידריות באינסטיטוציות הסוציאליות. הפונקציונליות הסטרוקטורלית היא קונצנזואלית ששורשיה כבר במחצית המאה ה-19 אצל אוגוסט קונט, שהתייחס לחשיבות המרכזית של הקונצנזוס, ואצל הרברט ספנסר שהתייחס לפונקציונליות של חלקי הסוציאליה.

-- (משתמש:פשוט [משה]שיחה) • כ' בחשוון ה'תשפ"ב • 01:27, 26 באוקטובר 2021 (IDT)תגובה