שיחה:ספקנות

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אני חולק על השורה האחרונה במאמר, "רבים מהמאמינים בפסאודו מדע מתקיפים את הספקנים ואת הספקנות בגלל התנגדותם לתאוריות שלהם, ומתעלמים מכך שתאוריות אלו אינן מבוססות ושהממסד המדעי אינו מקבל אותן". לי נראה שהגישה המקובלת בפסואודו מדע דווקא יותר קרובה לספקנות קיצונית, הגורסת ששום ידע וודאי לא יכול להיות קיים, לכן מחקר אמפירי הוא חסר משמעות, וכל תפיסה היא טובה באותה מידה כמו רעותה, גם אם אין לה בסיס מוצק (כמובן, הגישה הזו לא מבוטאת לרוב בכזו מידה של קיצוניות אבל זו רוח הדברים הכללית). האם מישהו רוצה להציע שינוי לנוסח המופיע במאמר? טיפש ט"ו בשבט 13:56, 21 פברואר 2006 (UTC)

מהיכרותי את המאמינים בפסאודו מדע, אין המדובר בספקנות קיצונית אלא בהיפוכה הגמור - הרצון להאמין בכל דבר הבל, יהא אשר יהא, ובלבד שהבל זה יקל על הבעיות הבסיסיות של המצב האנושי, שהספקנות אינה יכולה לסייע בהן. כמובן שישנו את הזרם האנטי מדעי מבית מדרשם הפוסט מודרניסטי של פוקו, המביע את הצורה הקיצונית של הספקנות שתיארת, אבל אנשים אלו הם שוליים ביותר באוכלוסיית הנוטים אחר הפסאודו מדע. אני עצמי מתקשה לראות את פוקו מסתובב עם חוט אדום מסביב ליד, הולך לקורס ברייקי, או מספר לפסיכולוג שלו (ז'אק לאקאן?) שבעיותיו בחיים נובעות מחטיפה על ידי חייזרים. אלמוג 03:48, 23 פברואר 2006 (UTC)

תוכן חסר בערך[עריכת קוד מקור]

לצערי אין בערך כלל התייחסות לתורת הספקנות היוונית, ולכתביו של סקסטוס אמפיריקוס, בן המאה השלישית לספירה. אין התייחסות לפירון מאליס, מייסד אסכולת הספקנות בפילוסופיה היוונית. אין גם התייחסות למונטיין ויום. --י.-- 22:36, 13 מרץ 2006 (UTC)

כשמגלים חוסרים כאלו בויקיפדיה הכלל הוא "אם אין אני לי, מי לי, וכשאני לעצמי, מה אני, ואם לא עכשיו, אימתי?" אלמוג 05:02, 14 מרץ 2006 (UTC)

הפרדה לשני ערכים[עריכת קוד מקור]

כדאי להפריד את הערך לספקנות מדעית וספקנות פילוסופית. --י.-- 23:00, 13 מרץ 2006 (UTC)

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור]

במאמר נכון להיום (22.04.2013) כתוב "את האסכולה הספקנית בפילוסופיה היוונית ייסד פירון מאליס בעיר סקפסיס, על שם העיר קרויה ספקנות בלועזית סקפטיות". נתקלתי בטענה הזאת לראשונה בנאום הבכורה של ח"כ עדי קול בכנסת, והייתי ספקן לגביה. קריאה זריזה בוויקיפדיה בשפות אחרות נוטה לאשש את הספקות. אמנם יש עיר בשם סקפסיס באסיה הקטנה, אבל לא נמצאה שום איזכור שפירון ביקר בה, קל וחומר הקים בה אסכולה. יתר על כן, כפי שניתן לקרוא גם בוויקיפדיה בעברית מקים האסכולה הפירוניסטית היה תלמידו, אנסידמוס. גם אנסידמוס, עד כמה שהצלחתי להבין מוויקיפדיה בשפות השונות, מעולם לא ביקר בעיר סקפסיס. גם זה וגם זה, עד כמה שהצלחתי להבין, לא השתמשו בשם הפועל σκέπτομαι בשביל לתאר את עצמם. המילונים השונים מספרים ששם הפועל הזה, שמשמעותו "לחקור, לבחון", התגלגל לשימוש בלטינית מאוחרת בסוף המאה ה-16. אבל מה אני יודע, אני ספקן, יכול להיות שאני טועה לגבי כל זה ומי שכתב את הערך בוויקיפדיה העברית יודע יותר טוב משאר הוויקיפדיות ומילונאים בשפות אחרות.

שני מובנים שונים של ספקנות[עריכת קוד מקור]

הערך משקף שני פירושים שונים של המונח ״ספקנות״. האחד, הגישה לפיה האמת בתחום מסוים אינה ניתנת לידיעה (או לחילופין, שכל הטענות המוסבות על תחום מסוים שקולות זו לזו מבחינה נורמטיבית). זה בא לידי ביטוי (למשל) בהגדרה של הספקנות המוסרית ובזהות של הפילוסופים שמאוזכרים בערך שהתאפיינו בספקנות במובן האמור. הפירוש השני הוא פשוט ביקורתיות או היפוכה של דוגמטיות (כפי שנאמר במפורש בכמה מקומות בערך). להבנתי, הפירוש השני אינו תופס כיאות את משמעותה של ספקנות, לפחות לא בשיח הפילוסופי. ההתנדנדות בין שני המובנים הופכת את הערך למבולגן, ומקשה על התייחסות מעמיקה לנושא. לדעתי כדאי לשכתב את כל הערך ולהתייחס לספקנות רק במובן הראשון שהזכרתי לעיל. אגב, גם הערך באנגלית סובל מאותה הבעייתיות, בעוד ש(למשל) הערך על ספקנות באינציקלופדיית סטנפורד לפילוסופיה מתייחס אך ורק למובן הראשון.

דיווח על תוכן חסר ולא על טעות[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

אין מושאי הרוח

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

לדעתי, כדאי שבקישורים חיצוניים יופיע ספר בעברית יחסית חדש: ידע, ספקנות והונאה עצמית. דווח על ידי: רפאל 193.169.70.109 12:48, 29 ביולי 2020 (IDT)תגובה



נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (פברואר 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בספקנות שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 09:28, 9 בפברואר 2023 (IST)תגובה