שיחה:מש"ק דת

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום.

להלן התייחסות על הנאמר:

1. שם הערך: צריך להיות רכז מסורת ורוח, עם הפנייה משם מש"ק דת. בתקופת הרב רונצקי, הרבנות הצבאית (להלן: רב"צ) החליטה להעניק לחייל שלהם סמכויות נוספות הרלוונטיות לא רק לחובשי הכיפות - חיזוק והטמעת ערכי היהדות, ע"י ארגון הרצאות, סיורים, פעילויות וכד' (כמובן, לא כפעילויות חובה, אלא כרשות) וכל זה על מנת לחזק את רוח הלחימה של החייל. עם השינוי, בא שינוי השם למש"ק מו"ר - מסורת ורוח. שבהמשך שונה לרכז מסורת ורוח- שהרי אינו מפקד שאינו קצין, אלא מרכז את הנושא ביחידה.

2. "בדומה לרוב התפקידים ברבנות הצבאית, כלל מש"קי הדת הם חיילים דתיים או חרדיים. על אף שאין מניעה מכך שחיילות ישרתו בתפקיד זה, בפועל כלל מש"קי הדת הם גברים. " - הדבר לא מגיע מסיבות של שוביניזם או הדרת נשים- רוב המתגייסים שמיטב מפנים לרבנות הם גברים- שהרי רוב הצריכים לתמיכה וסיוע דתי הם גברים. אני מאמין שהרבנות תשמח לקבל פי שתים חיילים- ולתת סיוע דתי ויהודי גם לחיילות הדתיות והמסורתיות המעוניינות בקשר עם "רכזת מסורת ורוח".

3. הבעת דעה ועמדה בתיאור תפקיד רכז מו"ר ללא הבאת סימוכים מספיקים. אצטט: "בפועל, תפקידו הרשמי של מש"ק הדת מצטמצם לפעולות ספורות: דאגה לניקיון בית הכנסת בבסיס שבו הוא מוצב, אספקת סידורים ותשמישי קדושה שונים (נר, בשמים ויין להבדלה, ארבעת המינים וכו') וביקורת אחת למספר חודשים שהעירוב בבסיסו כשר. עקב כך, התפקיד הפך לשם נרדף לתפקיד לא משמעותי‏[2]‏[3]. לאורך השנים ניסתה הרבנות הצבאית למתג מחדש את התפקיד, תחת השמות "מש"ק יהדות"‏[4] ו"רכז מסורת ורוח"‏[5], אך ניסיונות אלו לא צלחו‏[3]."

רבים רכזי המו"ר שאני מכיר שארגנו פעילויות רבות יותר ממשקי"ת החינוך ביחידה, חיזקו את המורשת היהודית ביחידה שלהם ועל ידי כך העצימו את רוח הלחימה ביחידח. בנוסף לכך ליוו את החיילים הדתיים והחרדיים רבות,והעניקו להם את הכתף שהם צריכים.

הבעת עמדה זו הינה פסולה בעיניי. ולענ"ד לכותב יש אג'נדה - והוא בצד הפוליטי של אלו המנסים להתנגח ולהקטין את השפעתה של הרבנות הצבאית. לכן לענ"ד יש למחוק את הערך.

אריאל.

מצטרף להצעה למחוק את הערך. אם כי אני מגיע למסקנה הזו דווקא מהכיוון ההפוךMichael Shefa - שיחה 17:38, 16 בפברואר 2016 (IST)תגובה
בוודאי אין למחוק את הערך. אני מקווה שיוצר הערך יתייחס להערות שהועלו כאן. דוד שי - שיחה 20:19, 16 בפברואר 2016 (IST)תגובה
  1. .השם הידוע בציבור הוא מש"ק דת, ובו קוראים לחיילים המשרתים בתפקיד זה (כשם שהאקר הוא גם השם בציבור ל"כובע שחור"). ייתכן שיש מקום להזכיר עוד בפתיחת הערך את השם הרשמי ("מש"ק דת, או בשמו הרשמי רכז מסורת ורוח, הוא...").
  2. .זוהי הבעת עובדה. לא כתבתי שהרבנות עושה זאת כי מדירה נשים אלא פשוט כי ככה זה. אם תציע ניסוח שיציג את העובדות אך לא יראה על הדרת נשים לכאורה אשמח ("חיילות דתיות יכולות להתקבל לתפקיד אם יחפצו בכך, אך נכון ל-2016 לא נרשמה התעניינות מצידם של החיילות המתאימות לתפקיד"?).
  3. .הסתכל שוב בסימוכים, תפקיד מש"ק הדת מוצג שם כהנגדה לתפקידים משמעותיים. לטעמי זו הסמכה ברורה לאיך שהתפקיד נתפס בתודעה הציבורית. ההשוואה למש"קי החינוך אינה מעלה או מורידה. ההשוואה צריכה להיות מול כלל התפקידים: קשר, רפואה, אג"ם וכו', ושם ברור מי יותר חשוב. אתה צודק בכך שצריך להוסיף לתיאור "ארגון פעילויות "תודעה יהודית".
  4. . למרות שאני לא מחויב לענות על טענות האד הומינם נגדי, תמיד טוב להפריך בקלילות פסיכולוגיה בשקל. אני לומד בישיבת הסדר, שירתי במחלקת בייניש ושניים מחברי לשיעור שירתו כמש"קי דת. חשוב לי להבהיר שאני לא מזלזל בחשיבות המעשה - מישהו צריך לעשות את זה. יחד עם זאת, תוצאה מחויבת של כל מדרג חשיבות היא שיהיו חשובים יותר וחשובים פחות. לכן, מש"ק הדת יקבל דירוג נמוך יותר מאשר תפקידים חשובים יותר כמו טייס, לוחם בסיירת מטכ"ל וכו'. מעבר לזה, במהלך השירות הצבאי שלי ראיתי מש"קי דת גרועים וטובים. גרועים - שעשו את מה שנדרש מהם רשמית ולא מעבר, וטובים - ש"הגדילו ראש" ועשו הרבה מעבר לדרישות התפקיד. ‏HoboXHobot14:41, 19 בפברואר 2016 (IST)תגובה

3. אני חושב שהכתבה של יגיל לוי (המקושרת כקישור מספר [3]) איננה מדברת על המצב בפועל של רכזי המו"ר, אלא רק על איך המש"ק דת נתפס בציבור. לפיכך, אינני מבין איך ניתן להסיק ממנה ש: לאורך השנים ניסתה הרבנות הצבאית למתג מחדש את התפקיד, תחת השמות "מש"ק יהדות"‏[4] ו"רכז מסורת ורוח"‏[5], אך ניסיונות אלו לא צלחו‏[3]." לפיכך, ובהסתמך על הראיון ב-NRG (המקושרת כקישור מספר [4]) המתאר דווקא מציאות קיימת, אני משנה את הניסוח לניסוח יותר 'עגול'. מתנאלפה - שיחה 22:10, 29 בפברואר 2016 (IST)תגובה

פזמון[עריכת קוד מקור]

האם רק אני זוכר את הפזמון

מש"ק הדת
ביום שבת
שכב עם בת
על המרבד.

האם זהו שיר עממי, או שמחברו ידוע? האם יש לו בתים נוספים? דוד שי - שיחה 15:18, 19 בפברואר 2016 (IST)תגובה

"עקב כך, התפקיד הפך לשם נרדף לתפקיד לא משמעותי"[עריכת קוד מקור]

לדעתי זו קביעה של הבל, שאין לה מקום בערך. זה לא שאני חושב שהתפקיד משמעותי ובו תלוי גורל הצבא, אבל בצבא יש עוד תפקידים לא מסעירים, מש"ק דת אינו הבולט שבהם, ובוודאי לא הפך "לשם נרדף לתפקיד לא משמעותי". מעבר לכך, את מאמר חז"ל "גדולה מלאכה, שמכבדת את בעליה" ראוי לומר על כל תפקיד בצה"ל. רס"ר (בדימוס) דוד שי - שיחה 11:44, 27 ביוני 2022 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אפריל 2024)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר במש"ק דת שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 00:41, 8 באפריל 2024 (IDT)תגובה