שיחה:מלחמת צ'צ'ניה השנייה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 7 שנים מאת Gilgamesh בנושא הצעת הסרה מהמומלצים

העברה[עריכת קוד מקור]

אולי כדאי להעביר ל-"מלחמת צ'צ'ניה השנייה"? יש התנגדות? תודה, יניב - שיחה 20:18, 11 במאי 2008 (IDT)תגובה

הנקין עצמו מתייחס למלחמה הקודמת באזור בתור "מלחמת צ'צניה הראשונה" בספרו בנושא. מה עוד שלקרוא למלחמה זו בתור "המלחמה השנייה בצ'צ'ניה" זה על גבול הטעיית הציבור. זהר דרוקמן - I♥Wiki00:12, 12 במאי 2008 (IDT)תגובה
תודה על ההעברה. בברכת לילה טוב, יניב - שיחה 00:14, 12 במאי 2008 (IDT)תגובה

עדינות[עריכת קוד מקור]

"התקבלו דיווחים על שימוש בפצצות דלק אוויר נגד אוכלוסייה אזרחית והפרות אחרות של זכויות אדם" - האמנם "שימוש בפצצות דלק אוויר נגד אוכלוסייה אזרחית" הוא הפרה של זכויות האדם, ותו לא? האם המושג פשע מלחמה לא קיים באוצר המילים שלנו? דוד שי - שיחה 19:47, 7 ביולי 2008 (IDT)תגובה

הרחבה יולי 2008[עריכת קוד מקור]

הערך הורחב על בסיס הערך בוויקי האנגלית, עם השמטות רבות ותוספות רבות אלמוג*הצטרפו למיזם המדינות* 06:13, 16 ביולי 2008 (IDT)תגובה

המלחמה הראשונה[עריכת קוד מקור]

יש איזשהו בלבול מדוע אם השיא היה "בתבוסה רוסית משפילה בקרב על גרוזני" הם הגיעו ללוחמת גרילה הררית. למעשה, היו שלושה קרבות נפרדים על גרוזני, כאשר לראשון, אליו הכוונה המקורית, אני מניח, היו כמה שלבים. אני גם צריך לבדוק בספרו של הנקין אבל אני לא בטוח שניתן לתאר את השלב שלאחר קרב גרוזני הראשון כלוחמת גרילה גרידא. אם אני זוכר נכון, היו בו גם קרבות סדורים. הנקין גם הפריך, במידה מסויימת, את הפרסומים הרוסיים על אפליה נגד הרוסים האתנים. בספרו הוא מסביר שהרוסים האתנים, הצ'צ'נים והאינגושטים סבלו מאותן בעיות (בעיקר פשיעה ועוני), אבל בעוד שלשניים האחרונים היו את השבטים שלהם ששימשו כגורם תומך לא ממוסד - הרוסים האתנים עמדו לבד, בלי תמיכה מהממשלה הרוסית (הצ'צ'נית לא תמכה יותר מדי באף אחד). דבר שכזה איננו בדיוק אפליה. זהר דרוקמן - I♥Wiki13:52, 24 בספטמבר 2009 (IDT)תגובה

אני לא מכיר את הספר המדובר, אך אתייחס למלחמת גרילה. המונח "מלחמת גרילה" לא סותר קיומם של קרבות מסודרים בקנה מידה קטן. (כמה אלפי חיילים זה קרב קטן). גילגמש שיחה ביקרת כבר במיזם היובל? 05:25, 25 בספטמבר 2009 (IDT)תגובה
עדיין לא בדקתי (למרות שהוא כבר בטווח יד), אבל אם אני לא מתבלבל בתקופות במלחמה - הרי שהחל מהתנופה העיקרית הצ'צ'נית היה מדובר כמעט אך ורק בקרבות סדורים, לרבות קרבות שריון. זהר דרוקמן - I♥Wiki14:04, 25 בספטמבר 2009 (IDT)תגובה
לא, היו שם גם התקלויות עם קבוצות קטנות, לרבות שכירי חרב ומתנדבים מוסלמים פנאטים. גילגמש שיחה ביקרת כבר במיזם היובל? 11:51, 28 בספטמבר 2009 (IST)תגובה

תשובה[עריכת קוד מקור]

טוב, עשיתי שיעורי בית. זה קצת ארוך. כל הציטוטים נלקחו מספרו של יגיל הנקין, "ננצח או שניעלם, תולדות מלחמת צ'צ'ניה הראשונה 1996-1994" (ומתייחס רק לזאת) בהוצאת מערכות, שנת 2007.

  • לגבי אפליה צ'צ'נית כלפי הרוסים האתנים הנקין מביא טענות רוסיות לגבי מעשי רצח המוניים של רוסים, אך מציין שבפועל ניתנו תמיד שמות בודדים בלבד. באופן כללי הוא טוען שאכן הרוסים האתנים סבלו מפשיעה וירידה ברמת החיים - אך זה לא היה עקב גזענות ממוסדת או לא ממוסדת. אצטט אותו: "אין להגזים בחשיבות המתח בין רוסים וצ'צ'נים" (עמ' 89 - בהתייחס למצב שקדם למלחמה) ו"צ'צ'ניה היא אולי דווקא אחד מן המקרים היחידים בקווקז בהם הסכוסך לא התנהל כסכסוך אתני... ולא היה מאמץ מאורגן לגרום לרוסים לעזוב" (עמ' 189-190). לחיזוק טיעונים אלו הוא מביא כמה טענות, בן הוא גם מביא מדברי היסטוריונים אחרים ומרואיינים:
  1. "חלק ניכר מהעוינות הצ'צ'נית הופנה כלפי "רוסיה" ולא כלפי רוסים כפרטים" (עמ' 90, ציטוט של Gammer מ-92 - מתייחס לתקופה שקדמה ישירות למלחמה)
  2. מציין רמה גבוהה של נישואי תערובת (כלומר - רוסים-צ'צ'נים) במרכזי אוכלוסיה מעורבת (כלומר, במקומות בהם אכן היו ריכוזי אוכלוסיה צ'צ'נים ורוסים אתנים, קרי - בערים).
  3. בנוגע להגירה רוסית אתנית הוא מפנה להסברו של ג'ון דונלופ לדפוסי הגירה דומים ברפובליקות סובייטיות לשעבר אחרות עקב אובדן "יתרון תחרותי" של הרוסים מול האוכלוסייה האתנת המקומית" (עמ' 93). מציין מקרים של הגירת רוסים אתנים בחזרה לצ'צ'ניה עקב אפליה ברוסיה עצמה(!) (עמ' 188).
  4. מבחינה פורמלית - החוקה הצ'צ'נית נתנה שיוויון לכל הדתות והלאומים והבטיחה זכויות למיעוטים. עם זאת, הנקין מציין שהחוקה לא הצליחה לקיים הרבה ממה שהבטיחה באופן כללי.
  5. הנקין מביא מספר ציטוטים ממרואיינים, כאלו שראיין בעצמו או כאלו שרואיינו לספרים/מחקרים/כתבות עיתונאיות אחרים של רוסים אתנים שמסבירים שעיקר הבעיה הייתה חוסר תמיכה של ה"קלאנים" הצ'צ'נים. אביא ציטוט אחד כדוגמה, שמופיע בהערת שוליים לפרק י"ב (עמ' 211) ומיוחס לתושב רוסי אתני מגודרמס שבצ'צניה: "לא רק רוסים נרצחים. גם צ'צ'נים. כולם סובלים. לבנדיטים לא אכפת את מי הם הורגים [...] אבל הצ'צ'נים יכולים ללכת להרים, שם יש להם קרובים. ואנחנו הרוסים, לאן נלך?" ישנם מספר ציטוטים דומים בפרק ו' ובפרק י"ב של הספר.
  6. הנקין מעיר שמוסדות נוצריים רוסיים לא נפגעו בצ'צ'ניה בתקופת דודאייב. (עמ' 190)
  7. מסכם את הנושא: "שלטון דודאייב לא נקט צעדים לטובת הרוסים... אולם קשה להצביע על צעדים שנקט לטובת הצ'צ'נים" (עמ' 190). אגב, מאחורי שלוש הנקודות בהן השתמשתי לקצר את הציטוט הוא מתאר מקרה יוצא דופן של פוליטיקאי צ'צ'ני שנהג לחלק כסף לרוסים כמעין "רובין הוד".
  • לגבי לחימת גרילה: הנקין מגדיר את מחקרו לגבי המלחמה כנסיון לבדוק האם אכן מדובר במלחמת גרילה. הוא מגיע לבסוף למסקנה כי על אף שישנם מאפיינים של לוחמת גרילה, הרי שישנם גם מאפיינים סותרים וקרבות סדורים וארוכים רבים. הוא מכנה את המלחמה ככללותה כ"גרילה למחצה", אבל בסופו של דבר טוען כי המלחמה הצ'צנית הפכה להיות בשלב מסויים למלחמה סדורה לכל דבר. הוא מצטט את ג'ון אליס: "אפילו תנועת גרילה צריכה לבסוף להכיר בעובדה שמטרת המלחמה היא המשדת האויב... לבנות צבא סדיר משלה [של תנועת הגרילה]". הוא מצטט גם את מאו: "במהלך פעולות האיבה מתפתחים כוחות הגרילה ונעשים לכוחות קונבנציונליים, הפועלים בצירוף עם יחידות אחרות של הצבא הסדיר". (שני הציטוטים - בעמוד 525).
  1. "שכירי חרב ומתנדבים מוסלמים פנאטים", כדבריו של גלגמש, לא הופכת מלחמה למלחמת גרילה. אענה לדברים בכל זאת: ההערכה הרוסית היא 6000 שכירי חרב. מנגד טענו הצ'צ'נים 0 שכירי חרב ו-50 "מתנדבים ערבים" בלבד. הנקין מציין כי אף דיווח עיתונאי מהתקופה לא דיבר על גדודים איסלאמים מארצות חוץ (ציטוטים רלוונטים בעמוד 204 בספרו).
  2. הנקין מניח שהאמת היא באמצע - אבל קרובה יותר לעמדה הצ'צ'נית. יש לו סיבה טובה לכך: בתקופת המלחמה הרוסים טענו בפומבי שהסד"כ הצ'צ'ני הוא 50 אלף איש, לרבות אותם 6000 שכירי חרב (גם אם נכון - כבר חלק קטן יחסית), מתוכם 10-15 אלף לוחמים בגרוזני. אחרי המלחמה סטפאשין, שהיה ראש הביון הרוסי באותה תקופה, הודה שההערכה האמיתית לגבי גרוזני הייתה בין 5 ל-7 אלף (עמ' 228). לגבי האיסלאם - שלטונו של דודאייב לא היה מוסלמי דתי, וכך גם לא ההיערכות הצבאית הצ'צנית. יש להבדיל בין המלחמה הראשונה לשנייה - בה המרכיבים הפנאטים (ומרכיבי הגרילה) היו חזקים הרבה יותר.
  3. בקרב הראשון על גרוזני (תחילת המלחמה) מודה אף מסחאדוב, הרמטכ"ל הצ'צ'ני, שלא היה לו צבא סדיר (עמ' 228). אין ספק שגם היו פעולות גרילה, וכמובן טרור ממש, במהלך התקופה הראשונה של המלחמה. הטרור המשיך גם לאחר מכן (למשל, קיזילאר - גם אם במקור תוכנן נגד בסיס צבאי), אך התקשתי להצביע על אירועים כאלו שהיו מכריעים עבור הלחימה, או אפילו שהיו ברצף כלשהו. הנקין, בכל מקרה, לא מצביע על כאלו.
  4. גם בתקופת הנסיגה הצ'צ'נית טוענים ראשי הצבא הצ'צ'ני כי שמרו על קו הגנה מסודר, עם אזורים לנסיגה והיערכות מחדש של כוחות מאחורי עמדות הגנה מסודרות ובסיסים צבאיים. נזכיר כי זה היה קיים גם כשהיה מדובר בלוחמה הררית, בה היה יכול להיות יתרון משמעותי ללוחמת גרילה "רגילה" למול הכוחות הרוסים העדיפים. מסחאדוב ראה בזה כדבר עקרוני - "להוכיח" שהם יכולים.
  5. החל מאמצע 95 מתחילים סדרה של קרבות סדורים וממושכים, שלרוב מתנהלים בפורמט של כיבוש עמדה ואז הגנה ממושכת עליה, לרוב בת שבועות רבים עד להכרעה ברורה בקרב - הצ'צ'נים ניסו לכבוש שטח. מסחאדוב תיאר זאת כ"עמדה מול עמדה, צבא מול צבא" (עמ 284).
  6. הנקין מונה רשימה חלקית אך ארוכה של מספר קרבות מכריעים שהיו קרבות סדורים, להלן חלקם: הקרב על באמוט, הקרב על סרז'ן יורט במאי-יוני 95, גויסקיה באביב 96, גודרמס בדצמבר 95 וכמובן - הכיבוש מחדש של גרוזני בסוף המלחמה. קרבות אלו היו קרבות ארוכים, ממושכים, לעיתים תוך כדי הטלת מצור (לעיתים של הצ'צנים, לעיתים של הרוסים) ולעיתים תוך אי ניתוק קווי אספקה של הכוחות הרוסים, כפי שהיה ניתן לצפות מלוחמת גרילה.
  7. אין לטעות - היו גם מספר קרבות גרילה, אך אלו לאו דווקא היו מכריעים. לדוגמה - הפשיטה על גרוזני במרץ 96 עשתה שימוש בכנופיות "פגע וברח", כהגדרתו של הנקין (עמ 533) וקבוצות קטנות של לוחמים. ההגנות הרוסיות הצליחו להתמודד איתן והפשיטה נבלמה. כעבור כמה חודשים הצ'צנים שוב תקפו בגרוזני והפעם ניצחו וכבשו את העיר בעזרת כוחות סדורים, עימם הרוסים לא הצליחו להתמודד.
  8. בנספח ג' לספרו עורך הנקין השוואה בין מקורות שונים (רשמיים, עיתונאיים ומחקריים) לגבי כמות הנשק שהסובייטים השאירו לצ'צ'נים בעקבות נסיגת הצבא האדום. כל המקורות מדברים על עשרות טנקים ועשרות נגמ"שים. נסיון ההפיכה הכושל של האופוזציה הצ'צ'נית לפני תחילת המלחמה, שלווה במימון וחימוש רוסי, נתן לידי דודאייב עוד כמה טנקים ושריוניות. לאלו יש גם עדויות מצולמות בספר. האם באמת אפשר לבצע לוחמת גרילה עם גדוד שריון?
  9. הנקין מסכם: "במקביל לפעולות בלתי סדירות ובלתי מאורגנות, התנהלה בצ'צ'ניה גם לחימה סדורה מרובה. לחימה זו... הייתה רבת חשיבות יותר מלוחמת הגרילה."

לסיכום: הנקין מעלה עדויות של רוסים אתנים שלא הייתה אפליה או גזענות ממוסדת או מיוחדת כלשהי כלפי רוסים אתנים בצ'צניה לקראת ובמהלך המלחמה הראשונה. הלוחמה בשלב הראשון של המלחמה הייתה בעיקר גרילה, אך המימד הסדיר שלה הלך והתעצם עד לשיא בו רוב הקרבות, וכל הקרבות המשמעותיים, נערכו בלוחמה סדורה. זהר דרוקמן - I♥Wiki22:49, 3 באוקטובר 2009 (IST)תגובה

תיקנתי בהתאם. זהר דרוקמן - I♥Wiki14:15, 6 באוקטובר 2009 (IST)תגובה

דף עמוד ראשי[עריכת קוד מקור]

ותבניות של התנהגות אלימה אותם-taklada

בהנחה והבנתי על מה אתה מדבר - פורטל:ערכים מומלצים/ערכים/מלחמת צ'צ'ניה השנייה - אין תקלדה ב"...ותבניות של התנהגות אלימה אותם..." שכן המילה "אותם" מתייחסת גם לפריטים אחרים ברשימה ("מעשי טרור"). זהר דרוקמן - שלום עולמי16:31, 18 בנובמבר 2009 (IST)תגובה

ואילו האוכלוסיה הרוסית סובלת ממעשי טרור הקשורים ישירות במלחמה, ותבניות של התנהגות אלימה אותם סיגלו לעצמם וותיקי המלחמה המכונה "סינדרום צ'צ'ניה".Nachum - שיחה 16:46, 18 בנובמבר 2009 (IST)תגובה


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 15:58, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 15:58, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 3[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 15:59, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 4[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 15:59, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 5[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 15:59, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 6[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 15:59, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 7[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 15:59, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 8[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 16:00, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 9[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 16:00, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 10[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 14:45, 15 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 11[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 14:46, 15 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 12[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 14:46, 15 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 13[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 14:46, 15 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 14[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 13:28, 17 ביוני 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 15[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 13:28, 17 ביוני 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 16[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 13:28, 17 ביוני 2013 (IDT)תגובה

הצעת הסרה מהמומלצים[עריכת קוד מקור]

ערך זה מועמד להמלצה או להסרת המלצה. מומלץ להיעזר בקריטריונים כדי לבחון את הערך. הנכם מוזמנים להעיר ולהגיב בדיון זה ולבקר מועמדים נוספים.

דיון[עריכת קוד מקור]

ערך זה לא עומד בסטנדרטים שלנו לכתיבה על ערכי מלחמות. חסר מידע על שדה הקרב ותנאיו. אין פירוט מסודר על הצבאות שלקחו חלק במלחמה. אין פרק מסודר על ההנהגה הצבאית והפוליטית. אין פרק מסודר על הטקטיקה ועל האסטרטגיה. אין אזכור למלחמה זו בתרבות. פרק הקריאה הנוספת כוללת ספר אחד בלבד (ככל הנראה ביוגרפיה ולא ניתוח מעמיק של המלחמה). הערות השוליים חלשות - הפניות לעיתונות בלבד ללא שימוש בספרות מחקרית. גילגמש שיחה 06:54, 28 בינואר 2017 (IST)תגובה