שיחה:מדרון חלקלק

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני שנה מאת La Nave Partirà בנושא הפסקה "מקבילת האינדוקציה"

לערך זה יש קישורים מהערכים התאבדות ותיאוריית החלונות השבורים. אני משער שיוצר הקישורים התכוון ליותר מאשר ההגדרה המילונית שקיבלנו כאן, אבל אין לי מושג מעבר לכך. מי יכול להרחיב את הערך? דוד שי 18:53, 8 ינו' 2005 (UTC)

שם ראוי לקבוצת האירועים ב"מקבילת האינדוקציה"[עריכת קוד מקור]

אני שמח שלא היתה כאן התחכמות לגבי class, אלא החלטה מודעת שמשתמש:אורי_רדלר מסכים איתה. עם זאת, כיוון שמדובר כאן באינדוקציה, האירועים המצוינים פה באות א' הם בהחלט סדרה. לדעתי המינוח בויקי האנגלית שגוי גם כן, וצריך להיות series. אין לי מושג מה זו בכלל "כיתת אירועים". כיתות אני מכיר רק בבית-ספר ובצבא, לא בלוגיקה. class יש גם בתיכנות מונחה־עצמים, ושם קוראים לה מחלקה. אבל אולי זה רק אני.

בנושא אחר, אני חושש שזה מאוד מגוחך להשתמש באות ארמית לציון אינדקס. לא עושים את זה בשום מקום ב400 שנה האחרונות (אשמח לקבל הפרכה של טענה זו). אפילו בערבית, אשר בה נוסחה האלגברה לראשונה, זה לא נהוג בימינו מעבר לכיתות הנמוכות של בית הספר. אני, באופן אישי, הקדשתי כמה דקות כדי להבין מה פשר הביטוי "לכל ח". ולמה דווקא ח, מה גם שהיא דומה גרפית לn לטינית קטנה? 217.132.37.152 16:49, 30 אפר' 2005 (UTC)

א. מבחינתי השימוש ב-ח' (האות) לא מוצלח בגלל הדמיון ל-n. אפשר להמיר במשהו אחר.
ב. לגבי כיתה/מחלקה: אפשרי. זה יכול להיות סדרה, אתה צודק כאן.
ג. באופן אישי, כל הקטע הזה של האינדוקציה נראה לי קצת פלצני ואפשר להוריד אותו לגמרי. אורי 17:08, 30 אפר' 2005 (UTC)
אורי (או מאן דהוא), תוכל לומר לי היכן משתמשים באות עברית לציון אינדקס? אני עדיין חושב שזה מוזר מאוד. למרות הכבוד הרב שיש לי לעברית, ולמרות נטייתי לטהרנות, השימוש הזה נראה לי "מקורי" מדי. 217.132.37.152 18:56, 1 מאי 2005 (UTC)

כשל לוגי?[עריכת קוד מקור]

החלק על הכשל הלוגי נראה לי מוזר. אם א' גורר ב' ו-ב' אינו רצוי גם א' אינו רצוי. אם א' אינו גורר את ב' זה לא אומר שמדרון חלקלק הוא כשל לוגי פשוט שהסתמכנו על טיעון שאינו נכון (א' גורר ב'). היה אפשר לכתוב את אותו הטיעון בכל שיטת גזירה לוגית אחרת.רטיקוס - שיחה 17:16, 27 ביולי 2009 (IDT)תגובה

דיווח שאורכב ב-27 באוגוסט 2020[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

כתוב:"עם זאת, שיקול זה מוגבל על ידי הכלל ש"אין גוזרים גזירה לגזירה", האומר שאם פעולה א' היא הפעולה האסורה מהתורה, ההלכה אוסרת את פעולה ב' שתוביל לפעולה א', אך לא אוסרת על ביצוע פעולה ג' שתוביל לפעולה ב' שתוביל לפעולה א'".

אך מצינו בהלכה כמה פעמים שיש גזירה על גזירה וזה במקום שיש "מדרון חלקלק וודאי" אם א'= איסור. ב'= גזירה. ג'= פעולה שתביא בוודאות לב'. אז גם ג' הוא אסור ונכלל בתוך הגזירה.

הרמב"ם פירוש המשניות מסכת שבת (ד א) מביא את הכלל מהגמרא אך קובע שהוא לא תקף בכל מקרה. הוא מפרש שכאשר שתי ההרחקות נגזרו יחד משום שראו "שלא תתקיים גזירה זו אלא בגזירה אחרת" ניתן לגזור על גבי הגזירה. כלומר, הרמב"ם מפרש שגם כאשר שתי הגזירות אינן אותה גזירה אך הקיום של אחת הגזירות תלוי בקיום השניה.

השולחן ערוך יורה דעה צז א פוסק שאין לאפות פת חלבית שמא יבואו לאוכלה עם בשר, אלא אם כן הפת היא בצורה מיוחדת כך שניתן לזהות שהיא חלבית. הפרי מגדים מסביר שלמרות שמדובר בגזירה לגזירה, שהרי הגזירה תקפה גם לגבי בישול עוף בחלב שאסור רק מדרבנן, עדיין אסרו חכמים משום שנוהגים לאכול את הפת גם עם בשר וגם עם חלב ומדובר באיסור חמור שקל לטעות בו החמירו חכמים לעשות גזירה לגזירה.

מקרב האחרונים גם הגר"א אורח חיים רנב א פסק שלמרות שאין עושים גזירה לגזירה, "בכל דבר הקרוב לפשיעה גזרו בו". גם טעם זה מתאים לדברי רב שר שלום גאון, שלמרות שאין בית דין רוצים להעמיס גזירות על הציבור, במקרים הקרובים לפשיעה אין מנוס מאשר להחמיר.

(הטעם של הגר"א אולי לקוח מתוס' ביצה דף ג עמוד א ד"ה גזרה: עוד י"ל דדווקא בפירות וענבים שייך שמא יעלה ויתלוש ושמא יסחוט לפי שאדם מתאוה להם ובעודו בכפו יבלענו). אני גם זכרתי שיש ב' תרוצים, שנגזרו יחד באותו זמן/ שראו שלא יכול להתקיים בלי, מהלשון של הרמבם בפיהמ"ש שבת (ד,א) משמע שצריך את ב' התנאים

ערך בעייתי ביותר[עריכת קוד מקור]

לא מקבלים שום מושג על המושג "מדרון חלקלק", שהוא בשימוש רב אצל מקבלי החלטות ושיש לו הצדקה והוא קיים במציאות (שלא כמו כל הממבו-ג'מבו הלוגיים שמודגמים בערך ומהווים את רובו המוחלט). ב-2005 כתב משתמש:שן שש זעם ערך מצוין ומשתמש:דוד שי הוסיף. ואז בא משתמש:הייתשלהדוס והפך את הערך להשתעשעות לוגית מיותרת. אני בעד להחזיר את הערך למצבו העתיק.אודי - שיחה 10:12, 29 בנובמבר 2021 (IST)תגובה

חזרתי ל-2005 לראות מה הייתשלהדוס הוסיף. מדובר בנושא עמוק וחשוב בפילוסופיה והתוספות של הייתשלהדוס הן מצוינות.אבנר - שיחה 10:22, 29 בנובמבר 2021 (IST)תגובה

הפסקה "מקבילת האינדוקציה"[עריכת קוד מקור]

הפסקה מתארת את הדמיון בין כשל המדרון החלקלק (ליתר דיוק כשל הפנייה אל המוקצן) לבין הוכחה מתימטית באינדוקציה. זה נחמד אבל אין קשר בין הדברים, כי באינדוקציה המעבר מאיבר אחד לשני הוא מתחייב לוגית, ואילו בכשל המעבר מאיבר אחד לשני איננו מחויב, אם כבר המדרון החלקלק הוא שימוש שגוי באינדוקציה מתימטית. האם יש הכרח להשאיר את הפרק הזה? La Nave Partirà (תיקון תקלדות יתקבל בתודה)💚13:10, 2 באוקטובר 2022 (IDT)תגובה