שיחה:לחם הפנים

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 6 חודשים מאת InternetArchiveBot בנושא בעיה בקישורי ארכיון בערך (נובמבר 2023)

משוב מ-17 במאי 2021[עריכת קוד מקור]

טעות בהערת שוליים 8- רשב"ם פרשת תרומה פרק כה פסוק ל "לחם פנים - לפי פשוטו לחם הראוי לפני שרים, לחם נאה..." 213.8.205.130 23:05, 17 במאי 2021 (IDT)תגובה

אפייה וסידור[עריכת קוד מקור]

Liadmalone‏, האפייה שתים שתים והסידור מופיעים גם במשנה. זה לא קצת מיותר להביא מיוסף? david7031שיחה • ג' באלול ה'תשפ"ב • 09:10, 30 באוגוסט 2022 (IDT)תגובה

נתקלתי בנושא הזה במאמר של מרדכי אביעם, "מקדש ירושלים בגליל", על אבן מעוטרת מבית הכנסת במגדל מן המאה ה-1. הוא טוען במאמר לגבי העיטור שנמצא במרכז המשטח העליון של האבן, שנראה כמו 12 עלים מסודרים בעיגול (ורדה - רוזטה, של 6 עלים וסביבם 6 נוספים "שוכבים"), שהללו מסמלים את 12 כיכרות לחם הפנים, וכי "כל המשטח העליון של האבן" מסמל למעשה "את שולחן לחם הפנים". כאן הוא מציין כי "המקום היחיד במקורות היהודיים שבו ניתן הסבר כלשהו למספרן של כיכרות לחם הקודש שעל שולחן לחם הפנים בבית המקדש, הוא אצל יוסף בן מתתיהו". נזהרתי מלציין את זה, במקרה שקיים במקורות הסבר מפורש, שפשוט לא מופיע בערך, אבל אם זה נכון, אז כדאי לציין. אביעם מקשר בין הסידור במעגל מושלם לבין גלגל המזלות ו"מעגל הזמן" של שנה.
ראיתי שהסידור מופיע בתורה (ויקרא), דווקא. איפה זה נאמר בקטעים המצוטטים מן המשנה? אגב, כל הפסקה הראשונה בפרק על הסידור, מופיעה כביכול ללא מקור. אם כולה מהמשנה, צריך להוסיף שם הערת שוליים. אביעם כותב: "חלוקת הכיכרות על השולחן אינה ברורה בוודאות אף שהגישה המקובלת בדרך כלל וזו שיש לה מרבית ההוכחות הכתובות היא של שתי ערֵמות של שש כיכרות זו מול זו". הוא מציין שמטבע מתתיהו אנטיגונוס "מציג שתי ערימות של שש כיכרות קעורות או שטוחות", "ברצפת הפסיפס של בית הכנסת השומרוני באל־ח'ירבה מוצגות ארבע כיכרות לחם הפנים", ואילו "בקבלה השתמרה מסורת של שש קבוצות בנות שתי כיכרות בכל קבוצה". לכן דבריו של יוסף עשויים להוות עדות בת הזמן (בהיותו עד ראייה לבית המקדש, בן למשפחת כהונה, משתייך לחוג החברתי של הכהונה, ומקורב אישית אף לכהנים גדולים). אבל אם אתה חושב שזה זניח, תסיר את זה.
כך הבנתי גם את הבחירה של אביעם לצטט דווקא את יוסף לגבי האפייה והסידור: "על־פי יוסף בן מתתיהו נאפו החלות שתיים שתיים והונחו על השולחן בקבוצות של שש". לא מצאתי בערך את דברי המשנה לגבי האפייה בזוגות. ייתכן שזה לא ברור לקורא ההדיוט. איפה זה נאמר?
Liadmalone - שיחה 12:07, 30 באוגוסט 2022 (IDT)תגובה
לגבי הטעם לכמות, אכן אני לא מכיר מקור בחז"ל או בפרשנות היהודית הקדומה שדן בה. (אני אישית הייתי מקשר דווקא למספר השבטים, כפי שניתן לראות למשל באבני השהם באפוד, או באבני החושן, אבל דעתי לא רלוונטית כאן).
אם יש את המאמר של אביעם באינטרנט אשמח שתשתפני. לדבריו, שמדובר בתרשים בלחם הפנים, מה משמעותו של התרשים? האם הוא מציע הבנה אחרת בסידור לחם הפנים?
לעניין האפייה, זה מופיע במשנה, מסכת מנחות, פרק י"א, משנה א'. לגבי החלוקה לשתי ערימות, זה מופיע כמעט במפורש במשנה, מסכת מנחות, פרק י"א, משנה ז'. ייתכן שיש להשלים זאת בערך, לצערי אין לי כרגע זמן לערוך את הערך בצורה סדורה., אבל באמת ייתכן שיש מקום לנסח מחדש את הפיסקא "סידור הלחם ואכילתו". david7031שיחה • ג' באלול ה'תשפ"ב • 12:19, 30 באוגוסט 2022 (IDT)תגובה
טוב, מצאתי את המאמר. אני רואה שהוא טוען שעיצוב האבן בא לרמז שהכיכרות הינן כנגד מעגל השנה. אני אל בטוח שאני מסכים איתו, אבל שווה לכתוב בהערה את השערתו, כמביאה מקור נוסף לדבריו של יוסף.david7031שיחה • ג' באלול ה'תשפ"ב • 12:22, 30 באוגוסט 2022 (IDT)תגובה

בעיה בקישורי ארכיון בערך (נובמבר 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום. בתהליך הארכוב, החזיר הארכיון שגיאות לאחד או יותר מהאתרים ששלחתי לארכיון. להלן קישורים שהחזירו שגיאה והשגיאה המתאימה.

בכל מקרה זו תהיה ההודעה היחידה לגבי קישורים אלו, ולא יעשה ניסיון נוסף לארכוב קישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 07:09, 2 בנובמבר 2023 (IST)תגובה