שיחה:כוחות שמירת השלום של האומות המאוחדות

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 5 שנים מאת דב ט. בנושא מלחמת קוריאה

ביקורת עמיתים[עריכת קוד מקור]

הערך מעניין מאוד אבל מצאתי בו מספר חוסרים.

  • אין דיון על איכות החיילים וציודם המגיעים ממדינות שונות. היתי מצפה שחייל שמגיע ממדינה בעלת צבא עשיר ועתיר אמצעי לוחמה טכנולוגיים יהיה מצויד בצורה טובה יותר מאשר חייל שמגיע ממדינה שאין לה אפשרות לממן צבא כל כך יקר. מי משלים את הפערים? בערך מוזכרים כמה סכסוכים שהכוחות האו"מים שהוצבו בהם הורכבו מחיילים של עשרות מדינות. האם כולם באותה רמה?
  • אין פירוט על הסד"כ. יש ציון של מספר החיילים אבל לא ברור מה הרכבו של הכוח. כמה רגלים יש? כמה טנקים? כמה חיילי לוגיסטיקה ומי אחראי על הלוגיסטיקה? כל מדינה לחייליה או שיש מרכז שירות משותף?
  • איך מבוצעת המשימה בפועל? נניח שצריך להיכנס לעימות. מי מפקד בשטח על החייילים? כל חייל נשמע למפקדו הלאומי או שיש פיקוד משותף? מי בוחר את הפיקוד המשותף? מי המפקד העליון של כוחות האו"ם?
  • למה נוצרו כוחות האו"ם מלכתחילה. למה זה נחוץ בכלל ומי יזם את יצירת הכוח הזה? מה האתגרים שעמדו בפני היוזמים?
  • איך תפקדו הכוחות האלה בזמן המלחמה הקרה? האם היו סכסוכים בין חיילים משני הגושים היריבים? האם הם שירתו אי פעם ביחד? אם לא, האם זה היה מכוון או שיד המקרה כיוונה את הדבר?
  • אני חושב שאין פירוט מספיק על היעילות של כוחות האו"ם. אני רוצה להתמקד בדוגמה אחת: חברת שכירי חרב בשם en:Executive_Outcomes השתתפה באופן פעיל במלחמת האזרחים באנגולה (en:Angolan Civil War) הערך האנגלי מזכיר בחטף את השפעתם על תוצאות המלחמה, אבל אני רוצה לומר כאן שבמקום החברה הזאת הגיעו לאחר מכן חיילים של האו"ם. זאת אפשרות להשוות בין היכולות של חיילי האו"ם לעומת שכירי חרב. איזה כוח הוא יעיל יותר וזול יותר (השגת מטרה דומה בתקציב נמוך יותר הוא דוגמה לצבא יעיל יותר). גילגמש שיחה 08:42, 17 במאי 2016 (IDT)תגובה

עוד דבר שאני רוצה להוסיף הוא שמועה ששמעתי (לא זוכר איפה) שהאו"ם נלחם באמצעים משפטיים בחברות של שכירי חרב והייתה שם מחלוקת פוליטית גדולה. צריך לחפש מידע. יתכן שזה לא נכון. גילגמש שיחה 08:54, 17 במאי 2016 (IDT)תגובה

מלחמת קוריאה[עריכת קוד מקור]

"הפעולה החמושה הראשונה של כוחות האו"ם הייתה במלחמת קוריאה, לאחר שהאו"ם הכריז על קוריאה הצפונית כמדינה תוקפנית. כוחות האו"ם פעלו ב-1950 יחד עם צבא ארצות הברית ודחקו את כוחות קוריאה הצפונית מקוריאה הדרומית. "

לפי זכרוני הכוחות שלחמו בקוריאה קיבלו אישור של מועצת הביטחון ופעלו פורמלית בחסות באו"ם, אבל הם לא השתייכו למסגרת כלשהי של האו"ם אלא פעלו כקואליציה של צבאות, במסגרות הלאומיות שלהם - צבא בריטניה, צבא טורקיה וצבאות אחרים, נוסף על הצבא האמריקני. האם היו יחידות שפעלו תחת דגל האו"ם במלחמה זו? דב ט. - שיחה 15:16, 14 בינואר 2019 (IST)תגובה