שיחה:ירדנה כהן

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ציטוטים[עריכת קוד מקור]

אלמוני הוסיף ביוגרפיה מפורטת שחלקה הוכנסה לערך. הציטוטים הבאים שלא הוכנסו לערך המשוכתב:

ניתן לראות, אם כן, כי ירדנה תרמה רבות להתפתחות המחול הישראלי ביצירת מחול ייחודי המחובר לשורשיות היהודית והארצישראלית. עם זאת תרומה לה גם בזירה הבינלאומית. ירדנה כהן היא מחלוצת "המחול המחלים", אותו היא נוהגת לכנות "המחול המשלים אותנו, או בשמו האקדמאי "DANCE- THERAPY". ירדנה פתחה בארבעת העשורים האחרונים שיטת ריפוי נפש הנעזרת במחול. פיתוחה שלה תרם רבות להתפתחות השיטה בעולם כולו, והיא הייתה בין הראשונים בעולם שעסקו בכך. דרך ריפוי זו כיום מקובלת על ידי טרפיסטים בעולם כולו, וירדנה עצמה הייתה החברה הראשונה בארגון הארט- טרפיסטים הישראלי. בשעוריה עוסקת ירדנה בריפוי צעירים ומבוגרים כאחד, תוך שימוש, כיאה לה, באלמנטים תנ"כיים, והתחברות לשורשיות באדמה כמו גם לשורשים בנפשנו שלנו, ובכך לעתים מצליחה לרפא מקרים שגם הרפואה עצמה עמדה חסרת אונים מולם.

מתוך שיחה שהוקלטה בביתה של ירדנה: "אני חיה שנים בעבודה של נפש האדם עם התנועה, ואצלי אין הבדל בין גיל 4 לגיל 40, 50, 60, 70. זה קשה עכשיו להסביר, אבל היכולת שיש בתוך נפש הילד... וילד כשאני אומרת ילד זה כל הגילאים, עד גיל 1000. באיזה מקום זהו מטה קסמים של תן וקח, קבל והחזר בלי להרגיש... הם נותנים לי יותר משאני נותנת להם, כי מתגלים עולמות ואני מחזירה את זה למודעות שלהם. יש קשר בין המילים מחולות, מחלות, חלומות..."3 "...ניסיתי לתת שיעור שמה (בבית החולים לחולי נפש "כפר שאול") לחולים. בבתי חולים כאלה יש מכל העדות, כורדים, ספרדים, תימנים, אשכנזים, יידישים, כל המינים. לכל עם ולכל דמות בפולקלור יש מטפחת שונה... את זה אני ניצלתי לריפוי. החזרתי לחולים האלה שכבר לא זכרו כלום את זכרונותנעוריהם על ידי מטפחות של אבות אבותיהם, שהיו על הראש שלהם. ועם המטפחות האלה רקדנו, וכל מטפחת היה בתוכה משהו מזכרונות העבר... רציתי לראות את המחלקה הסגורה. אמרו שיש שם נערה שרקדה ואני רציתי לראות אותה. אמרו לי: "את לא יכולה להיכנס לבד", אמרתי: "אני נכנסת לבד"... באה לקראתי דמות מאוד מרתקת, בלונדינית עם עיניים כחולות, הסתכלה בי. פשטה את החולצה שלה. הסתכלתי בה, לקחתי את החולצה שלי והורדתי. היא הורידה את החזייה, הורדתי גם כן. היא הורידה את החצאית, נשארנו שתינו בלי בגדים... ואז היא הסתכלה בי, ואני פתחתי את הזרועות, והיא נפלה לי לזרועות, וני אמרתי לה: "את רוקדת נפלא, זה הכל יהיה בסדר, וגוף האדם זה דבר יפה. טוב שהתפשטנו שתינו". זאת אחת מהדרכים שלי, להזדהות עם כל מצב, אפילו גניבה... מי שלא חש על גופו את הרטט ואת העווית ואת הכאב ואת הצעקה ואת הבכי בתנועה... אז אי אפשר לדובב בלי לחוש את השני."4

בין תלמידותיה של ירדנה בתחום המחול המחלים עומדות צופית נהרין, אימו ומורתו של אוהד נהרין, דרורה אלון ושושנה הירש, שמלמדת בסמינר "בית הכרם", כמו כן גם מייסדת "להקת המחול הקיבוצית", יהודית ארנון,שמספרת שכאשר הגיעה לארץ לאחר השואה הייתה ירדנה כהן אחת הדמויות שריפאו את נפשה בעזרת שיטת המחול המיוחדת שפיתחה. "ירדנה כהן חיפשה את התנועה הטבעית, האורגנית. היא ביקשה שנשים את הידיים על הסרעפת ורק ננשום, תוך הקשבה לתוף המלווה. כי גם הנשימה היא תנועה. היה בזה הרבה מן האמת. מובן שאחר כך התנועה פרצה החוצה והועברה למרחב"5, מספרת ארנון. רינה ירושלמי מספרת על ירדנה כי היא "מביאה אדם לרקוד מתוך הנפש אל הגוף. היא פתחה לנו את המחול מתוך נוף נפשנו".6 ירדנה בהחלט עזרה והשפיעה על אנשים רבים במהלך התקופה בה היא עוסקת בריפוי הנפש דרך המחול. על נסיונותיה האישיים מספרת ירדנה: "כוחו של המחול התגלה לי בכל עוצמתו כאשר התעוורתי פעם באורח זמני... הבהלה הייתה גדולה. הפסקתי לרקוד כי הרופאים אסרו עליי להתנועע... שכבתי שבועות רבים במיטה... אך יום אחד פעם קצב המחול שוב בחוזקה בדמי... ואני רצתי לרופא והודעתי לו, שאני הולכת לרקוד. הסתכל בי אותו רופא עיניים נבון ואמר: "אם את מאמינה- ריקדי!" ורקדתי. עליתי לאולפן שלי וברגליים יחפות החילותי לנוע, לרחף ולחולל. ואז החל הנס והפלא הגדול, צבעים שונים ועזים כמו ברקים סינוורו את העין. יום יום נעשו הצבעים יותר ברורים, ויום אחד גיליתי מחדש את עוצמת הצבע הכחול- ירוק של הים ואת עוצמת הצהוב זהוב של השמש. המחול החזיר לי את הראייה, המחול חולל את הנס ופקח את עיניי."

אבירם - שיחה 09:43, 10 במאי 2010 (IDT)תגובה

מקסים[עריכת קוד מקור]

ואו! ירדנה הייתה דמות חשובה שעיצבה את האומנות בישראל. כל הכבוד על לקח המידע עליה! 212.179.46.161 12:45, 26 בינואר 2012 (IST)תגובה


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 11:15, 4 במאי 2013 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בירדנה כהן שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 07:31, 16 בנובמבר 2022 (IST)תגובה

תוקן TheSpoongirlשיחה 11:50, 21 בפברואר 2024 (IST)תגובה