שיחה:התראה (הלכה)

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חידושים ממהלך השבת[עריכת קוד מקור]

הזיהוי, לפי חלק מהדעות, בין העדים על המעשה לבין המתרים, או לפחות הדרישה לנוכחות העדים בזמן ההתראה אינה מובנת; לכאורה יתכן כי יהיו שתי עדויות שונות: האחת על המעשה והאחרת על התראה. קושי נוסף הוא, שביד רמ"ה מובאת שיטה כי גם לפי אלה הסבורים כי המתרים יכולים להיות אחרים מהעדים על עצם המעשה, עדיין קיימת דרישה כי האנשים מתרים יהיו כשרים לעדות.

שתי קביעות אלה מוסברות על ידי הטענה כי הדרישה להתראה מהווה עדות על הזדון. כלומר, גם אם בית דין יודעים בסבירות גבוהה מאוד כי הייתה התראה - זה לא מספיק, אלא נדרשת עדות על זדונו של האדם.
לפי זה בעדות קיימים שני חלקים שונים: עדות על עצם עשיית המעשה, שכשלעצמה אינה מספיקה כי יתכן והאדם היה שוגג, ולכן קיים החלק האחר: עדות על הזדון שבמעשה.

הגדרה זו מסבירה היטב את הצורך בהתראה גם לגבי תלמידי חכמים, שסביר ביותר שאינם שוגגים. משום שעל אף שבית יודעים שהתלמיד-חכם ככל הנראה זוכר את האיסור, עדיין זה לא קביל בבית-דין שכן אין עדות פורמלית על הזדון של אותו תלמיד חכם.

הדבר מקביל להלכה הקובעת שאדם שנכנס למערה ויצא עם סכין נוטפת דם, אינו מורשע רק מחמת הסבירות הגבוהה שהוא הרוצח, מכיוון שאין לנו עדות על עצם המעשה. גוונא + שיחה + אין לנו פורטל הלכה! 13:23, 25 בנובמבר 2009 (IST)תגובה

פרט חסר[עריכת קוד מקור]

הערך חסר את הדין של התראת ספק אחזיה - שיחה 01:46, 9 בספטמבר 2015 (IDT)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אוקטובר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בהתראה (הלכה) שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 02:47, 6 באוקטובר 2022 (IDT)תגובה