שיחה:השפעת העקמומיות של כדור הארץ

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 12 שנים מאת איתן בנושא איחוד

יש לי תמיהות בנוגע לנוסחה שבדף הערך. אם מציבים מרחק של 10 ק"מ, מקבלים שהגובה אליו יש לעלות הוא קרוב ל-8 מטרים. נניח (בחופשיות יתרה) שגובהו של צופה במשקפת הוא 2 מטרים... אז איך מגשרים על הפער? אלי לא תרגמתי נכון את הכיתוב לנוסחה?! --Nibb1er 03:44, 15 אפריל 2006 (UTC)

תרגמת את הנוסחה היטב, הנוסחה הזאת מתיחסת רק למצב שבו אחד מהאנשים (לא משנה איזה מהם) צריך לעלות 7.849 מטרים כדי שיוכל לראות את חברו דרך המשקפת (כשהמרחק ביניהם הוא 10 קילומטרים).

את נוסחה אפשר לתרגם ל-3 מצבים:

  • המצב הראשון שאחד מהאנשים עולה לגובה מסוים לא משנה מי.
  • המצב השני מצב שבו שני בני אדם צריכים לעלות לאותו הגובה בדיוק ואז במקום להציב 10 בפרמטר D יש להציב 5.
  • המצב השלישי ששני בני אדם נמצאים בגבהים שונים ואז מציבים בפרמטר D את שני הגבהים בנפרד כאשר היחס בין הגבהים צריך להיות זהה ליחס בין המרחקים.
  • כמו כן יש להכפיל את התוצאה הסופית במקדם r שהוא נקרא מקדם הרפרקציה והערך שלו הוא בין 0-1 על פני כדור הארץ על מנת להגיע לרמת דיוק גדולה יותר.--Filter 10:16, 15 אפריל 2006 (UTC)
> אוקיי, תודה על ההבהרה. כדאי לשקול הוספתה לערך (או לפחות חלק ממנה). --Nibb1er 16:25, 15 אפריל 2006 (UTC)

דרוש שיפור[עריכת קוד מקור]

דרוש שיפור רב בערך:

  • הערך כרגע מפורט יתר על המידה לגבי אופן השימוש בנוסחה, אך אינו מפרט כלל כיצד מגיעים לנוסחה, וזו הרי גאומטריה בסיסית למדי שכדאי לכלול פה.
  • צריך להמנע מניסוחים לא בהירים כגון "כדור הארץ נחשב למשטח ישר עד למרחק של כ-10 קילומטרים".
  • נושא "מקדם ההשתברות" אף הוא אינו מוצג בפירוט מספיק. מקדם רפרקציה הוא בעברית מקדם שבירה, לא השתברות, אך מובן שהפרמטר המדובר אינו מקדם שבירה אלא "מקדם תיקון בגלל שבירה אטמוספרית" או משהו בדומה לכך.
  • שם הערך אף הוא אינו אופטימלי. את המידע הכלול פה נכון יותר לכלול בערך מרחק אל האופק או משהו דומה. odedee שיחה‏ 04:08, 17 אפריל 2006 (UTC)
לגבי שם הערך, אני לא המצאתי אותו כך הוא מכונה בספרות המיקצועית.לגבי ההסבר לנוסחה אולי אפשר להוסיף שירטוט שימחיש את הנוסחה, שירטוט של קשת וקו ישר שמשיק לקשת כאשר על הקו הישר קיימת נקודת השקה והחישוב של הנוסחה הוא של קו ישר שמייצג את הגובה שעל אחד האנשים לעלות מנקודה על הקשת עד לקו הישר שמשיק לקשת, .לבקשר למונח רפרקציה, אני לא יודע בדיוק מה הוא מייצג או מה התרגום העברי שלו, אבל אני יודע שהוא קיים.אני יעשה חיפוש ברשת ולמצוא פרטים נוספים--Filter 14:34, 17 אפריל 2006 (UTC)
אינני יודע באיזה ספרות מקצועית עיינת, אבל ההקשר אומר הרבה כשהנושא מוצג בפסקה א של פרק ג. באנציקלופדיה הערך צריך לעמוד בפני עצמו, ובמקרה הזה השם לא מתאים - "השפעת העקמומיות" יכול לתאר גם את האלסטיות של כדור טניס, את עוצמתה של עדשה, פיזור קרינה ממקור לא קוי וכדומה. אכן שרטוט כזה ימחיש היטב לא רק את הנוסחה אלא בכלל את המתאר שנדון כאן - כדאי מאוד להוסיף אחד. כנ"ל לגבי רפרקציה - להוסיף שרטוט שמתאר את המתרחש כשיש שבירה באטמוספרה. המונח שהצעתי קודם, "מקדם תיקון בגלל שבירה אטמוספרית", הוא המתאים. odedee שיחה‏ 16:02, 17 אפריל 2006 (UTC)
שם הערך המדויק יותר אם אתה מתעקש הוא: השפעת העקמומיות של כדור הארץ,אני יתן לך פה שתי דוגמאות ואם לא תשתכנע אני יביא עוד 10 דוגמאות.
יפה - זה בדיוק מראה את חשיבות ההקשר שציינתי קודם - המשמעות של השפעת העקמומיות ברורה יותר כשהיא מוזכרת בערך אוורסט, או בסילבוס של קורס. אבל שם הערך הוא נטול הקשר ועליו להיות ברור. אכן "עקמומיות כדור הארץ והשפעתה על קווי הראייה" מבהיר את נושא הערך בצורה מצויינת, אבל הוא ארוך מדי. צריך למצוא את שביל הזהב כך שהשם יהיה מספיק ברור אך גם מספיק קצר :-) odedee שיחה‏ 17:29, 17 אפריל 2006 (UTC)
לפי דעתי שם הערך המתאים הוא: השפעת העקמומיות של כדור הארץ, בתור מפעיל מערכת ופיזיקאי אני מטיל עליך את האחריות לבחירת שם מתאים יותר לערך, מה שתבחר מקובל עלי :-)--Filter 20:28, 17 אפריל 2006 (UTC)
  • אולי אפשר, בפתרון ביניים, לסייג את הערך למשהו כמו: השפעת העקמומיות (תכנון ובנייה) או אולי: השפעת העקמומיות (גאודזיה), או במקום הקודם: השפעת העקמומיות (גאוגרפיה), מאחר ואין קטגוריה "גאודזיה". --Nibb1er 04:47, 18 אפריל 2006 (IDT)

תקפות הנוחה באיזורים מרוחקים מאוד[עריכת קוד מקור]

הנוסחאה נכונה לטווחים קרובים בלבד: אם מישהו עומד בצד השני של הכדור אפילו מגדל אינסופי לא יעזור ?!? ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה

נראה ששייך להוסיף את המרחקים במיילים בנוסף לקילומטרים.[עריכת קוד מקור]

אינני ויקיפד ותיק, האם ישנה איזו מוסכמה בנושא בוויקיפדיה?

למה? האם הקורא העברי רגיל להשתמש בשיטה שאינה מטרית? מה גם שזו השיטה הסטנדרטית. שנילישיחה 21:40, 21 ביוני 2010 (IDT)תגובה

הנוסחה לא נכונה[עריכת קוד מקור]

על פי החישוב שלי, המרחק בין מכה לירושלים הוא 1234 ק"מ. תיאורטית אם אני אהיה בגובה 119 מטר מעל פני הים בירושלים אוכל לראות את מכה, כמובן שדבר זה הוא בהחלט לא נכון. הנה החישוב שלי בכל אופן:

התשובה נתונה בק"מ, לא במטר. דניאל ב. תרמו ערך 19:43, 26 ביולי 2011 (IDT)תגובה

איחוד[עריכת קוד מקור]

ערך תמוה. מציע לאחד עם אופק. ראו גם horizon, שמתייחס לנקודות האלה.--גמדקנאי - שיחה 04:07, 28 ביולי 2011 (IDT)תגובה

אני בעד, עם הפניות נאותות מערכים מתאימים (כמו כדור הארץ ועקמומיות). עוזי ו. - שיחה 10:42, 28 ביולי 2011 (IDT)תגובה
בתנאי שהערך השפעת העקמומיות של כדור הארץ יוכנס לתוך אופק בקיצוצים משמעותיים. הוא לא כתוב בצורה נאותה. איתן - שיחה 08:56, 5 באוגוסט 2011 (IDT)תגובה

סתירה עם הדף של האופק[עריכת קוד מקור]

כאשר הצבתי את הנתונים בשני הערכים (זה ו-אופק) קיבלתי סתירה, מישהו יכול להסביר לי למה זה? Exx8 - שיחה