שיחה:הפרעת סומטיזציה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 15 שנים מאת Kulystab בנושא משפט לא ברור

האם המושג הזה זהה למחלה פסיכוסומטית ואם כן יש לאחדם. DGtal 01:23, 12 בנובמבר 2006 (IST)תגובה

לא, סומטיזציה אינה זהה למחלה פסיכוסומטית.[עריכת קוד מקור]

מחלה פסיכוסומטית היא מחלה המושפעת או מתעוררת עקב מצב נפשי, אך ניתן בבדיקה למצוא לה הוכחות או ממצאים רפואיים אמיתיים, כגון: אסטמה, כיב עיכולי, אקזמה וכו'. מחלות אלה עשויות להחמיר או להיות מושפעות ממצב נפשי, אך מדובר במחלות ממשיות ומאובחנות בעלות תסמינים מוגדרים שאינן נגרמות באופן בלעדי ע"י מצב נפשי וניתן למצוא להן הוכחות וממצאים בבדיקות רפואיות. לדוגמא: חולה אסטמה מאובחן במחלת האסטמה, ועשוי לסבול מהתקפים שלה ללא קשר למצבו הנפשי. אך מצבי דחק נפשי וחרדה עשויים לגרום להתקף אסטמה. אקזמה היא מחלה שיכולה להגרם גם ללא קשר למצב נפשי, אך מצב נפשי רעוע עשוי להחמיר אותה או לגרום להתפרצותה.

בתסמונת בריקט (ע"ע סומטיזציה), לעומת זאת, התחושות הפיזיות נובעות באופן בלעדי ממצב דחק נפשי, ולא ניתן למצוא להן הוכחה או ממצא בבדיקה רפואית. כמו כן מדובר בד"כ בתחושות כלליות יותר, ולא במחלות מוגדרות וממשיות- זאת אומרת, תסמינים ללא מחלה ממשית שגורמת להם, בעוד שמחלה פסיכוסומטית היא בעיה רפואית מוגדרת וממשית המושפעת בחומרתה או הטבתה ע"י מצבו הנפשי של החולה. לדוגמא: חולה סומטיזציה עלול לסבול מבחילות, הקאות, כאבי ראש, סחרחורות, בעיות בדרכי השתן, כאבי בטן וכו'- אך בבדיקה רפואית לא יימצאו שום ממצאים רפואיים או מחלות ממשיות הגורמות לתסמינים הנ"ל, או לפחות לא מסוגלות להסביר את חומרתם.

מחלות פסיכוסומטיות הן מחלות הקיימות בפני עצמן שעשויות להיות מושפעות ממצב נפשי, אך סומטיזציה הינה מחלה בפני עצמה, ובעוד מחלות פסיכוסומטיות הן מחלות גופניות לכל דבר ועניין, סומטיזציה הינה מחלה הנמצאת על הגבול שבין בריאות לחולי, היות ותחושות החולי של הלוקה בה הינן אמיתיות (ז"א לא "קיימות רק בדמיון שלו") וגורמות לו למצוקה אמיתית, אך הן אינן נגרמות משום מחלה פיזית מלבד הסומטיזציה, שהיא תסמונת השייכת בעיקרה לעולם הנפש. Grungebarbie (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה

משפט לא ברור[עריכת קוד מקור]

בחלק "גורמים, דרגות וגורמי סיכון" בפסקה השלישית מופיע משפט (צמד משפטים, ליתר דיוק) שאינו ברור לי: "היסטוריה ארוכת שנים של "חולניות" קיימת פעמים רבות. ובכל זאת, למרות שנערכת חקירה מקיפה, מעולם לא נמצא גורם רפואי נסתר המסביר את התסמינים."

אודה אם מישהו יוכל לפרש לי אותו. Kulystab - שיחה 23:43, 1 בדצמבר 2008 (IST)תגובה