שיחה:דן בן יוסף אשכנזי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 3 חודשים מאת דוגדוגוש בנושא מעברו מארץ אשכנז לספרד

לא הצלחתי להכניס הערות שוליים מסיבה שאיננה ברורה לי צבי פשד - שיחה 16:01, 22 ביולי 2012 (IDT)תגובה

ראה עזרה:הערת שוליים. חנה Hanayשיחהמיזם אוניברסיטת חיפה יצא לדרך 16:12, 22 ביולי 2012 (IDT)תגובה

רבו - מהר"ם מרוטנבורג?[עריכת קוד מקור]

בן עדריאל, לילה טוב ומבורך.

לגבי ראשונים שהחזרת - אני לא אתווכח איתך כיוון שגם לי היה ספק אם הוא ראוי לטייטל זה. וראוי לציין שהרשב"א לעתים מלגלג על דברי הרב דן (כגון "וזה כמעט חמורות, לא טעות" - סי' תתכט), או זועם עליהם (כגון ח"א סי' תקכט "דברים בטלים, דברים של הבלים" וכו' - לגבי היתרו לאכול משחיטת גוי שישראל רואהו ומוודא ששחט כראוי). אמנם לעתים הוא מכבדו - וכן הר"ן והריטב"א (כל זה מובא בחיד"א וכן, המבדיל בין קודש לחול, בדברי פרופ' תא שמע). פשוט חשבתי שעצם זה שבעוה"ר לא הכרתיו עד הלום - למרות שזכיתי ללמוד שנים רבות בישיבה - אומר שהוא לא התקבל בעם ישראל כ'ראשון'.

לגבי מהר"ם - כמדומני שהמקור היחיד בו מוזכר קשר למהר"מ מרוטנבורג הוא תא שמע, וגם שם כתוב רק "מחוגו הפנימי" או "מרואי פניו". תלמידו - לא כתוב שם. למשל בשם הגדולים לחיד"א אין זכר לזה, וכמעט-חזקה שאם זה היה נכון, זה היה מופיע שם. אגב, אין כלל ערך אודותיו שם; הוא מוזכר בדרך אגב בפיסקא בערך על הריטב"א. אם אין הוכחה, אפשר להציב תבנית מקור למשך זמן מה, ואז למחוק אם לא יובא מקור.

בברכה, דוגדוגוש - שיחה 01:28, 17 בינואר 2024 (IST)תגובה

מעברו מארץ אשכנז לספרד[עריכת קוד מקור]

שלום וברכה. שימו לב שהערך מנוסח כפי דעתו של פרופ' תא שמע באופן מוחלט, כבר מתחילתו; אע"פ שיש שחלוקים עליו לגמרי בתיאור תולדותיו של ר' יוסף אשכנזי. כפי שת"ש מזכיר במאמרו, יש חולקים וטוענים שר' דן זה מעולם לא היה באשכנז, ולפי זה ר' דן הנזכר בסביבת מהר"ם מרוטנבורג הינו אחר. גם בשם הגדולים לרב חיד"א (בפיסקת־אגב בתוך הערך על הריטב"א) לא נקט כדבר ברור את זיהוי השניים כאחד.

יש לציין גם שמדברי מהר"ם אודותיו נשמע קצת שהוא בן דורו - ואילו בר"ן, בריטב"א וברבנו בחיי, שהיו 2 דורות אח"כ (הרשב"א, אחד מרבותיהם, היה חברו של הרא"ש, תלמיד מהר"ם מרוטנבורג), משמע לכאורה אחרת. אמנם כמובן שאין זה מוכרח. ת"ש תירץ זאת וכתב "שהאריך ימים". אם קבלה נקבל, ואם לדין יש תשובה.

כמדומני שראוי לשקף זאת במבנה ותוכן הערך. האם מישהו יוכל לעשות זאת. דוגדוגוש - שיחה 11:41, 17 בינואר 2024 (IST)תגובה

כיון שלא קיבלתי תגובה על תמיהותיי, ועקב כך שאין לי בימים אלה יכולת ריכוז מספקת כדי לערוך ערך זה באופן יסודי, אבקש בכך את עזרת הקהילה. דוגדוגוש - שיחה 02:24, 1 בפברואר 2024 (IST)תגובה