שיחה:גזעי האדם

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תבנית בדיקה[עריכת קוד מקור]

בהתאם לתוצאות ההצבעה על הגדרת הגזע בערך הערך הנוכחי דורש שכתוב משמעותי. משום כך שמתי תבנית בבדיקה ובקרוב יערך תוכן הערך על פי ההצבעה. באותה ההזדמנות ארכבתי את דף השיחה שהגיע לגודל מפלצתי בשנית, שכן הדיון בו הסתיים בהצבעה. --אורי 04:00, 6 יולי 2006 (IDT)

הסברים להפנייה לגזע (אדם)[עריכת קוד מקור]

בעקבות ההצבעה שנערכה מצאתי לנכון להפוך את הערך הנוכחי להפנייה לערח חדש שנכתב והוא: גזע (אדם). נימוקים:

  • השם הנוכחי של הערך, "גזעי האדם" מלמד שיש גזעים כאלו באדם. הצעה ב' שנבחרה בהצבעה מבקשת לדון במושג "גזע" בצורה ביקורתית, להציג שימושים שלו בעבר ובהווה, ולא להכריע בסוגייה כבר בשם הערך.
  • בראציונאל זה תמכה הקהילה בהחלטתה לבחור את הגדרה ב'. אמנם, בני הפלוגתא הדגישו שוב ושוב שמדובר בהצבעה על ההגדרה בלבד, ופורמאלית זה אכן היה המצב. אולם לא ניתן להתעלם מכך שההגדרה של המונח מגדירה גם את נושא הערך ואת הדרך והרוח בו הוא יכתב.
  • דברים אלו עלו לפני תחילת ההצבעה כאן וזכו לתמיכה של מספר ויקיפדים.
  • הנושא עלה שנית בדיון בהצבעה עצמה, כאן ושוב העלו מספר ויקיפדים, שלא השתתפו בדיון עד לאותו זמן, את ההבנה כי להצבעה תהיינה השלכות על עיצוב הערך עצמו. כך, למשל, כתב עמנואל: "אין מה לעשות. להחלטה על הגדרה יש משמעות לגבי כתיבת הערך. אי אפשר להתעלם מזה, ולטעון שההצבעה היא רק על הפסקה הראשונה, כשאם היא תתקבל, תהיה לזה משמעות לגבי כל הערך, ואף ערכים אחרים (או שיהיה צריך לשנות, או שזה ייגרום לסתירה פנימית)."
  • אחד מבני הפלוגתה כתב באותו המקום כי: "ההצבעה היא על ההגדרה למונח "גזע" במין האנושי עבור הערך גזעי האדם. זה מה שכתוב בראש העמוד (אני יודע, כי אני פתחתי הצבעה זו ורשמתי זאת), אך הגדרה ב', עם כל ספיחיה היא ניסיון לשנות את נושא ההצבעה. לא נותר לי, אלא לקוות שתבונת המצביעים תנחה אותם נכונה" - כלומר אני מבין מזה שאם הצעה ב' התקבלה, גם ההשקפה שהיא מגלמת התקבלה.
  • לבסוף, אני ואחרים הבהרנו חזור והבהר בכמה מקומות בדיון האמור כי אמנם ההצבעה היא על הגדרת הגזע, אולם לכך יש משמעיות ולא ניתן להעלם מכך. מורט, למשל, כתב באותו הדיון בתשובה לשאלתו של עוזי בראש הדיון כי "לעוזי - ההצבעה היא על הגדרה ועל מהות הערך."
  • עם תחילת העבודה על שיבוץ הגדרה ב' בערך על "גזע" הסתבר לי עד מהרה שלא ניתן פשוט לשלב את ההגדרה בערך הקיים על "גזעי האדם". הפערים בין ההגדרה ותוכן הערך היו גדולים מדי ושיבוץ משפט ביקורת כאן ושם הביא את הערך למצב בלתי קריא, כמעט. מכיוון שכך נזקתי לכתיבת ערך מהתחלה. בעקבות זאת, אין עוד מקום לערך גזעי האדם, שכן נוצרה כפילות מיותרת (עליה עמדו גם ויקיפדים אחרים, למשל כאן). חלקים מהערך הנוכחי שובצו בערך החדש ובדף שיחתו כל זאת נעמר מפורשות על מנת להפנות קוראים להיסטוריית השינויים בערך זה.
  • לבסוף, אף על פי שהערך החדש עדיין בשלבי עריכה, הרי שבשלב זה אין הערך "גזעי האדם" מוסיף עליו מאומה כמעט. מכיוון שכך מצאתי לנכון להפוך את הערך הנוכחי להפנייה לערך החדש כבר עכשיו.

בברכה, --אורי 17:45, 23 יולי 2006 (IDT)