שיחה:אמיר אביבי

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 11 חודשים מאת דוד שי בנושא להגן על עצמה בכוחות עצמה

להגן על עצמה בכוחות עצמה[עריכת קוד מקור]

לא ברור מה משמעות המשפט הזה . קיומה של מדינת ישראל תלוי לכל הפחות ביכולת ליבא או לייצר מספיק אנרגיה, לגידל או ליבא מזון, ולייבא או לייצר נשק מתקדם.

  • ככל שישראל גדולה יותר היא תלויה יותר ביבוא מזון, למיטב ידעתי ישראל מיבאת היום כ 90% מהדגנים שלה. טביעת הרגל המימית של ישראל היא כ-8 מילארד קוב - 2 מיליארד ממשק המים המקומי , 4 מיליארד דרך יבוא מזון, 2 מיליארד דרך יבוא מוצרי תעשייה. אני לא מכיר מומחה אחד שטוען שכיום ישראל מסוגלת לגדל את כל המזון בעצמה . ככל שיהיו בה יותר תושבים כך הביקוש למזון עולה והיכולת הזו יורדת. ישראל תלויה לכן ביבוא מזון (וכנראה גם ביבוא דלק).
  • כלכלת ישראל תלויה בעשורים האחרונים בתעשיות שירותים במיוחד היטק ופיננסים. אין כאן חקלאות ענפה או תעשייה בקנה מידה משמעותי. לא סביר נניח שישראל תוכל לייצר מפעלי פלדה או אלומניום וכך גם לא מפעלי מטוסים כך גם לא מטוסי קרב וכו'. ישראל תלויה לכן גם ביכולת לשמור על יחסים עם מדינות אחרות -במיוחד מדינות מערביות שהן היבואניות העיקריות של המשק הישראלי.
  • מדינת ישראל תלויה מאז הקמתה ועד היום בנשק ותחמושת ממדינות אחרות - צרפת ובריטניה ואחר כך ארצות הברית. מטוסי קרב, מערכות מכ"מ, תותחים, מערכות נ"מ, ספינות קרב , רובים ועוד - מסופקים על ידי ארצות הברית או מעצמות תעשייה צבאית אחרות - כמו גרמניה המספקת צוללות. האם לפי אביבי ישראל אמורה לייצר את כל אלה בכוחות עצמה? כך גם הספקת תחמושת לצבא גם תלויה ביכולות תעשייה שלא קימות כלל בישראל ותלויה גם במשאבים טבעיים שאיני חושב שקיימים כאן (לדוגמה כריית גופרית). אם מסתכלים על מגמות מאז שנות ה-50 רואים שיש התכנסות ביכולת לייצר מטוסי קרב (בעבר מדינות כמו בריטניה, צרפת, איטליה יצרו מטוסי קרב היום , אבל הדבר דורש משאבים רבים מידי ומדינות אלה שהן גדולות יותר מישראל ובעלות תעשייה גדולה בהרבה ויתרו על הנושא)
  • למיטב הבנתי הצבאית לישראל אין יכולת לנהל מערכה ממושכת במדינה מרוחקת כמו עיראק וודאי לא מדינה כמו איראן. הדבר דורש תשתיות כמו נושאות מטוסים ויכולת להעביר כמות גדולה של כוחות כמו גם בסיס של מדינה קרובה. ספק רב אם לישראל גם יכולת אווירית לפגוע בצורה נרחבת בתשתיות הגרעין של איראן בגלל פיזורם הרב והגנה נרחבת.
  • מכל הכתוב למעלה המסקנה שלי היא שאמריתו של אביבי על היכולת להגן על עצמנו בכוחות עצמנו היא מעין "וישפול טינקינג" שמסתירה את זה שישראל תלויה במידה רבה לצורך הגנתה במדינות מערבית אחרות ובמיוחד בארצות הברית. הדבר מתחבר לאמירות של אנשים רבים מרקע צבאי \ אידאולוגיה ימנית שמסתכלים בעיקר על כוחה הצבאי של ישראל ומתעלמים מגורמי עוצמה אחרים - היותה דמוקרטיה בעלת זכויות אדם (שהשטחים דווקא פוגעים בה), חברה בעלת לכידות חברתית (הון חברתי) , היכולות הכלכליות והיחסים עם מדינות אחרות . כדאי אם כן להרחיב מדוע אביבי חושב ככה.
  • מילא זה - הרי מותר לאביבי לחשוב ולהגיד מה שירצה - הבעיה היא בעמימות הטענה - היכולת להגן על עצמנו בכוחות עצמנו דורשת דברים שונים מאד , בהתאם לרמת העצאמות שנרצה (האם ישראל צריכה לקיים משק אותרקי? האם היא צריכה לייצר את מטוסי הקרב שלה בעצמה? לייצר גם חימוש למטוסים? מה הדבר כולל?)

האזרח דרור - שיחה 10:05, 20 במאי 2023 (IDT)תגובה

למרבה הפלא (ואולי לא כל כך למרבה הפלא) המקור שהובא למשפט זה אינו מבסס אותו אפילו ברמז. כיוון שכך, הסרתי את המשפט הזה. ניתן יהיה להחזירו אם יובא מקור אמין, שמאפשר להבין מה מסתתר מאחורי המשפט. דוד שי - שיחה 11:19, 20 במאי 2023 (IDT)תגובה