שוברטיאדה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שוברטיאדה (גרמנית: Schubertiade) היא אירוע מוזיקלי המתרכז במוזיקה קאמרית, בעיקר ביצירותיו של המלחין פרנץ שוברט (1797–1828). ראשיתה של מסורת ה"שוברטיאדות" עוד בימיו של שוברט, במסיבות רעים בסלונים וינאיים שבהן שרו את שיריו וניגנו את יצירותיו של שוברט וברובן שוברט עצמו ניגן בפסנתר. שנת 2020 היא שנת ה-200 להיווסדן של השוברטיאדות

בווינה. בשנת 1820, שוברט, אז בן 23, זוכה להכרה. המוזיקה הקאמרית שלו פופולרית, משפחות של ידידיו פותחות את בתיהן להתכנסויות, מסיבות של שירים וריקודים שהמוזיקה שמושמעת בהן היא כולה של שוברט, הוולסים, הלנדלרים, המוזיקה הקאמרית והשירים.[1]

מפגשים ביתיים היו פתרון למצב הפוליטי בעיר. קלמנס ונצל פון מטרניך שהיה בין מנסחי הבריתות שסלקו את נפוליון מן הזירה הפוליטית השאירו בידיו את הכוח לשלוט בעיר בעזרתה של משטרה חשאית שהכתיבה את אורח החיים בעיר שכלל בין היתר איסור התכנסויות. חבריו של שוברט המודעים לכישרונו של הצעיר העומד ביחס הפוך ליכולתו להתפרנס – מתגייסים לסייע לו. הם מנסים למכור את התווים לבתי הוצאה מוכרים וזוכים בהצלחה חלקית. השוברטיאדות היו גם מעין במות חשיפה למוזיקאים לא מוכרים וליצירות חדשות. אף על פי ששוברט לא היה חלוץ בתחום חיבור הליד (השיר האמנותי גרמני; ברבים: "לידר"), הרי שהוא נחשב לגדול יוצריו. איכותו המופתית של ה"ליד" השוברטי מתבטאת בכך שתפקיד הקול ותפקיד הפסנתר מהווים יחידה אמנותית אחת ולא כפי שמקובל שלפסנתר תפקיד מלווה בלבד. התאריך 19 באוקטובר 1814 שהוא יום ההוצאה לאור של שירו של שוברט "גרטכן ליד הכישור" (למילים מתוך המחזה פאוסט של גתה) נחשב ליום הולדתו של השיר האמנותי הגרמני. פיליפ הייל, מבקר מוזיקה וחוקר אמריקני (1854–1934) היטיב לנסח את תכונותיו של שוברט מלחין השירים: "התכונות הבולטות ביותר של שוברט הן ספונטניות, לחנים מקסימים, שליטה מוחלטת במודולציות, יכולת או מזל למצוא את המשפט המוזיקלי האופטימלי לרגש שבמרכז השיר. שיריו הטובים ביותר ספוגים באווירה שאי אפשר להתעלם ממנה, שאי אפשר שלא להבינה."

השוברטיאדה הישראלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם המותג "שוברטיאדה" מתפקד כשם של פסטיבלים או של מרתונים מוזיקליים במקומות שונים בעולם במתכונת משתנה או קבועה, שבהם שרים ומנגנים מוזיקה קאמרית בעיקר מיצירות של שוברט. את ה"שוברטיאדה הישראלית" ייסדו ב-2007: רז כהן, דניאל גורטלר, יוסי שיפמן ומירי שמיר. ארבעת המייסדים שותפים עד היום בשוברטיאדות: רז כהן – צ'לן ומנהל מוזיקלי, דניאל גורטלר – פסנתרן ושותף לתכנים, שניהם משתתפים בנגינה; יוסי שיפמן – מנחה השוברטיאדות בתל אביב ומירי שמיר – מפיקה.

השוברטיאדה הישראלית כללה במופע הייסוד קונצרט מרתוני אחד שבו השתתפו אחד עשר מוזיקאים ישראלים. הקונצרט התקיים ב"מרכז ענב לתרבות" בתל אביב. הצלחת האירוע הראשון הובילה בתוך זמן קצר להוספת קונצרטים של "השוברטיאדה הישראלית" בין היתר בחיפה, בירושלים, בקיסריה, בבית גבריאל על שפת הכנרת, ראשון לציון, ב"קשת אילון" ובקיבוץ שדה בוקר. לשוברטיאדה הישראלית נוכחות קבועה בסצנת העשייה התרבותית בישראל.[1]

אירועי השוברטיאדה מתקיימים תמיד ביום הולדתו של שוברט: 31 בינואר או בסמוך לו. הצלחתה של "השוברטיאדה הישראלית" זכתה להכרה ולתמיכה של משרד התרבות והספורט, עיריית תל אביב-יפו, משרד התרבות, "מרכז פליציה בלומנטל למוזיקה" ותורמים ישראלים פרטיים, וכן להכרה בינלאומית שהתבטאה בין היתר בתמיכה של "פורום התרבות האוסטרי" (Austrian Cultural Forum).

תוכניות השוברטיאדה הישראלית כוללות כמתבקש יצירות מאת שוברט, אליהן נוספו יצירות שאינן פרי עטו. ב-2018 תוכנית השוברטיאדה[2] הוקדשה כולה לעיבודים ליצירותיו של שוברט וליצירות שנכתבו בהשראת המוזיקה שלו. תוכנית זו, חסרת תקדים במהותה, כללה יצירות מאת פרנץ ליסט, פרוצ'ו בוזוני, אריברט ריימן, יורג וידמן, לאופולד גודובסקי, קארל צ'רני והישראלים גילעד הוכמן, משה זורמן, ואורי ברנר. חלק מהיצירות הישראליות הוזמנו על ידי השוברטיאדה הישראלית.

בשוברטיאדות הוינאיות בזמנו של שוברט השתתפו הרכבים מוזיקליים אד-הוק ומוזיקאים עצמאיים. בשוברטיאדה הישראלית מופיעים לאורך השנים גם הרכבים קבועים, חלקם ישראלים, כמו רביעיות כלי הקשת "אביב" "כרמל" ו"ראשונים", חלקם הרכבים אורחים בהם שלישיית הפסנתר במברג (גרמניה) ורביעיית כלי הקשת הדורית (בריטניה), דואו כינור ופסנתר חגי שחם ארנון ארז, וצמד הפסנתרנים טל-גרויטהויזן (גרמניה). הפסנתרן והחוקר הבריטי הנודע גראהם ג'ונסון התארח שלוש פעמים בשוברטיאדה הישראלית. בין הפסנתרנים שהשתתפו בשוברטיאדות: דניאל גורטלר, אודליה סבר, עמיאל בושקביץ, ויקטור סטניסלבסקי, מיכאל זרצקל וישי שאער.

השתתפו גם הכנרים הישראלים סרגיי אוסטרובסקי ואיתמר זורמן, הצ'לן האוסטרי אריך הוטר והצ'לן האנגלי רפאל וולפיש ונגני הגיטרה: עודד שוב וירון חסון.

בשוברטיאדה הישראלית השתתפו זמרים רבים, ובהם: שרון רוסטורף-זמיר, סיוון רותם, הילה בג'יו, קלייר מגנג'י, יעל לויטה, טליה אור, אנה הנטלי, יניב ד'אור, דניאל יוהנסן, בנג'מין אפל, טים פאלון ותהילה ניני גולדשטיין.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]