שאול יחזקאל גרינפלד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח הגיוגרפי, סיפורים לא אנציקלופדיים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח הגיוגרפי, סיפורים לא אנציקלופדיים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
שאול יחזקאל גרינפלד
לידה 1794
שאטוראליאויהיי, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה מרץ 1849 (בגיל 55 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ? – מרץ 1849 עריכת הנתון בוויקינתונים
רבותיו החתם סופר, משה טייטלבוים (ישמח משה) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מצבת הקבר של רבי שאול יחזקאל גרינפלד

רבי שאול יחזקאל גרינפלד (ה'תקנ"די"ד באדר ה'תר"ט) היה צדיק שהתגורר בעיר ליטשיק שבהונגריה, והתפרסם בעיקר בזכות ספרו מגן שאול.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאול יחזקאל נולד באיהל לרבי אברהם שלמה, שיכהן כראב"ד בעיר, ולשרה ליפשא בת רבי יהושע העשיל, נינו של רבי העשיל מקרקא.

בצעירותו הוא החל ללמוד בישיבתו של החתם סופר בפרשבורג. אך כאשר רבי משה טייטלבוים בעל ה'ישמח משה', עזב את עירו 'שיניאווה' והגיע להתיישב באיהל, הוא נבחר להצטרף לחבורת הלומדים בבית המדרש של הרבי, ונעשה לתלמידו חביבו.

בשנת ה'תקע"ג נישא למלכה בתו של רבי צבי הירש מזאוואדקא, מצאצאי רבי ישראל בעל שם טוב. סמוך ונראה לנישאיו (בג' בתמוז תקע"ג) כתב לו רבו ה'ישמח משה' מכתב סמיכה, שככל הידוע הוא כתב סמיכה היחידי שכתב. במכתב הוא מפליג בשבחו: "בכל ביתי נאמן הוא... על כן ראוי הוא לאותה איצטלא... לקרותו לכל דבר שבקדושה בשם מורינו רב ר' שאול... ויסמוך משה את ידו עליו, סמיכה בכל כוחו...

עוד בהיותו צעיר לימים נפטר אחיו רבי משה ששימש כסופרו של הישמח משה, ורבי שאול אימץ לביתו את בנו שהיה אך צעיר ממנו ב-15 שנה בלבד, וגידלו כבנו.[1]

במכתב משנת תקע"ט ששלח החתם סופר עבורו ועבור רב נוסף, הוא נמנע מלהשיב לשאלתם, מחמת שאינו רוצה לענות על שאלה מעיר אחרת בה יש רב שיכול לענות, ומוסיף שחושש מהקפדתו של רב העיר ה'ישמח משה'.

כשנעשתה פרנסתו דחוקה, הגיע לרבו הישמח משה בבקשה לקבל היתר לעסוק בשחיטה. הישמח משה נתן בידו מכתב חתום וביקשו לתתו לרבה של אונגוואר רבי צבי הירש הלר. רבי שאול עשה כציוויו, ונסע לאונגוואר, שם השתעשע איתו רבי צבי הלר ימים מספר בדברי תורה. באחד הימים הוא נקרא על ידו, כשהוא מציע לו לקנות אחוזה בעיירה ליטשיק. בעלי האחוזה התסכסו ביניהם, והוא הציע לפתור את הסכסוך על ידי שימכרו את המקום לרבי שאול. ואכן העסקה יצאה לפעול והוא עבר להתגורר בעיירה ליטשיק, שם פעל רבות על מנת לחזק את הדת ולהפיץ תורה.

בפורים שנת ה'תר"ט הוא נפטר, ונקבר בעיר מיהולביץ.

ספרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת תרל"א פרסם נכדו רבי משה חלק קטן מחידושיו בספר "מגן שאול", בשנת תרצ"ז נדפס ספרו "מגן שאול" עם תוספות של נכדו יצחק אייזיק גרינפלד, אך במהלך השנים הללו רוב החידושים שלו אבדו למרבה הצער.

בשנת תשס"ה יצא לאור הספר "מגן בית שאול", תולדות המגן שאול וילדיו, מאת רבי דוד לייב גרינפלד. חיבור זה יצא לאור בפעם נוספת בשנת תשע"ו בשם "קורות חיי המגן שאול".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דוד ליב גרינפלד, קורות חיי המגן שאול, באתר אוצר החכמה.