רצח אליזבת אולטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

רצח אליזבת אולטן הייתה פרשיית רצח בה אליזבת אולטן (15 בדצמבר 199921 באוקטובר 2009) בת ה-9 נרצחה על ידי שכנתה בת ה-15, אליסה בוסטמנטה (נולדה ב-28 בינואר 1994) בעיר סיינט מרטינס שבמדינת מיזורי ב-21 באוקטובר 2009[1].

בוסטמנטה הובילה את אולטן ליער, שם היא חנקה ודקרה אותה למוות. הסיבות לרצח היו נטיות אלימות מהן הרוצחת סבלה וכן רצונה לרצוח על מנת לחוות תחושת ריגוש מהמעשה. בוסטמנטה נעצרה, נמצאה אשמה בבית המשפט ברצח מדרגה שנייה וכן רצח באמצעות כלי נשק[2]. על בוסטמנטה נגזר מאסר עולם עם אפשרות לשחרור על-תנאי בשנת 2024. למרות זאת, בעקבות סעיף אחזקת הנשק, בוסטמנטה תיאלץ לבלות 30 שנה עוקבות במאסר. היא תוכל להשתחרר מבית הסוהר רק בשנת 2054, כאשר היא תגיע לגיל 60.

הרצח[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליזבת אולטן בת ה-9 התגוררה במרחק של ארבעה בתים מביתה של הרוצחת, אליסה בוסטמנטה. ב-21 באוקטובר 2009, אליסה שכנעה את אחותה הצעירה להציע לאליזבת לבלות איתה באחד היערות הסמוכים. בהגיען ליער, אליסה חנקה את אליזבת, שיספה את גרונה ודקרה אותה שמונה דקירות בחזה. לאחר המעשה, אליסה קברה את אליזבת בקבר אותו היא חפרה כחמישה ימים קודם לכן ולאחר מכן כיסתה אותו בעלים[3].

הרוצחת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוריה של אליסה דיילין בוסטמנטה הביאו לעולם את אליסה ואחיה (אמה ונתניאל)[4] עוד כשהיו בגיל ההתבגרות[5]. בשנת 2002, אמם של הילדים הייתה מכורה לסמים ואלכוהול ואביהם ריצה עונש מאסר באשמת תקיפה[6]. בעקבות זאת, המשמורת על הילדים ניתנה לסבה וסבתה של אליסה, גרי וקרן ברוק[7]. בסביבות שנת 2007, אליסה אושפזה בבית חולים פסיכיאטרי לאחר ניסיון התאבדות שנכשל. בהמשך, חבריה סיפרו שהיא הייתה מראה להם צלקות שנוצרו בעקבות ניסיונות התאבדות חוזרים[5]. בפרופיל שלה באתר Youtube, היא כתבה את המילה "cutting" (חיתוך) תחת הסעיף "תחביבים"[8]. בנוסף, היא פרסמה תמונה של עצמה ברשתות החברתיות בה היא מצמידה את ידה לראשה ועושה "מחוות אקדח".

לאחר הרצח, אליסה תיעדה את תחושותיה ביומנה האישי (למרות שבהמשך ניסתה למחוק את המלל):[9]

"אני הרגע הרגתי מישהו. אני חנקתי אותם ושיספתי את גרונם ודקרתי אותם ועכשיו הם מתים. אני לא יודעת איך אני אמורה להרגיש כרגע. זה היה מדהים. ברגע שמתגברים על תחושת ה-"אלוהים אדירים, אני לא יכולה לעשות את זה", זה די מהנה. אני קצת לחוצה ורועדת כרגע. אוקי, אני צריכה ללכת לכנסייה עכשיו חחח"

המקור באנגלית
I just fucking killed someone. I strangled them and slit their throat and stabbed them now they’re dead. I don’t know how to feel atm (at the moment). It was amazing. As soon as you get over the “oh my god, I can’t do this” feeling, it’s pretty enjoyable. I’m kinda nervous and shaky though right now. Kay (ok), I gotta go to church now lol (laugh out loud).

לאחר מכן, אליסה הלכה לנשף ריקודים אותו ארגנה הכנסייה (אליסה פקדה כנסייה מקומית בשם "כנסיית המושיע") בזמן שהמשטרה חיפשה אחר אולטן הנעדרת[10].

משפט, הרשעה וערעור[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפטה של אליסה החל ב-17 בנובמבר 2009 בו היא טענה לחוסר אשמה ונשפטה על רצח מדרגה ראשונה ורצח באמצעות כלי נשק (הרצח התבצע באמצעות סכין)[11]. בינואר 2012, אליסה חתמה על הסדר טיעון והאישום נגדה הופחת לרצח מדרגה שנייה ורצח באמצעות כלי נשק. מספר שבועות לאחר מכן, היא נמצאה אשמה ונשלחה למאסר עולם עם אפשרות לשחרור על-תנאי וכן למאסר עוקב של 30 שנה[12].

אליסה הגישה ערעור על גזר דינה, אך הוא נדחה בחודש מרץ 2014[13].

אמה של הקורבן, פטרישיה פרייס, הסכימה למשוך את התביעה שהיא הגישה נגד אליסה בתנאי שהאחרונה תשלם לה תמלוגים עבור עיבודים שייעשו על פרשת הרצח[14].

מומחים לבריאות הנפש איבחנו את אליסה כסובלת מדיכאון קליני וכן מהפרעת אישיות גבולית[15].

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרצח סוקר בתוכנית שעוסקת בפשע אמיתי בשם "Deadly Women (אנ')"[16].

ב-19 באוקטובר 2012, נעשה סרט בשם "My Name Is 'A' by Anonymous (אנ')" שמבוסס באופן רופף על פרשיית הרצח[17][18].

הפרק החמישי בעונה הראשונה של התכנית "Kids Who Kill" עסק בפרשיית הרצח.

באוקטובר 2021, פורסם פרק העוסק בפרשיית הרצח בפודקאסט "בואי נדבר רצח" אותו מנחות קרן סיאורדיה ושלי שמורק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ A. B. C. News, Teen Murder Suspect Was Indicted, Wanted to Know 'What It Felt Like to Kill', ABC News (באנגלית)
  2. ^ Armed Criminal Action | Jackson Criminal Lawyers Coxwell & Associates, www.coxwelllaw.com
  3. ^ Associated Press, Woman reaches $5 million settlement in daughter's death, Springfield News-Leader (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Alyssa Bustamante, Deadly Women Wiki (באנגלית)
  5. ^ 1 2 Who is Alyssa Bustamante? Everything You Need to Know, www.thefamouspeople.com (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ William DeLong, Meet The 15-Year-Old YouTuber Who Slaughtered Her 9-Year-Old Neighbor And Called It 'Ahmazing', All That's Interesting, ‏2022-01-02 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ The Associated Press, UPDATE: Mother of slain girl sues Alyssa Bustamante, mental health provider, Columbia Missourian (באנגלית)
  8. ^ Maureen O'Connor, Confessed Teen Killer's Social Networking Hobbies: 'Killing People', Gawker (באנגלית)
  9. ^ Diary of a 'thrill-kill': Missouri teen Alyssa Bustamante murders neighbor girl, records event in journal, True Crime Daily (באנגלית)
  10. ^ Alyssa Bustamante called killing 9-year-old 'enjoyable,' then went to church, www.cbsnews.com (באנגלית אמריקאית)
  11. ^ Judge enters not guilty plea for Bustamante, Missourinet, ‏2009-11-18 (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ LIFE BEHIND BARS: 'Thrill Killer' Teen Sentenced For Girl's Murder, HuffPost, ‏2012-02-08 (באנגלית)
  13. ^ Mo. judge denies teen killer's appeal for new trial, www.cbsnews.com (באנגלית אמריקאית)
  14. ^ Jefferson City woman reaches $5M settlement with inmate in killing of 9-year-old daughter, FOX 4 Kansas City WDAF-TV | News, Weather, Sports, ‏2017-07-25 (באנגלית אמריקאית)
  15. ^ DAVID A. LIEB Associated Press, Prosecutors: Prozac no defense for Mo. teen killer, STLtoday.com (באנגלית)
  16. ^ No Good Reason, 2012-10-05, נבדק ב-2022-12-20
  17. ^ Steve Barton, My Name Is A By Anonymous Finally Gets Distro!, Dread Central, ‏2014-09-07 (באנגלית אמריקאית)
  18. ^ My Name Is 'A' by Anonymous, 2012-10-19, נבדק ב-2022-12-20