ריס וית'רספון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריס וית'רספון
Reese Witherspoon
לידה 22 במרץ 1976 (בת 48)
ניו אורלינס, לואיזיאנה, ארצות הברית
שם במה Reese Witherspoon עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Laura Jeanne Reese Witherspoon עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1991 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת סטנפורד עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
צאצאים Ava Phillippe עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ריס וית'רספון במאי 2011

לורה ג'ין ריס וית'רספוןאנגלית: Laura Jeanne Reese Witherspoon; נולדה ב-22 במרץ 1976) היא שחקנית קולנוע וטלוויזיה אמריקאית, מפיקה, סופרת, יזמית ואשת עסקים. היא זוכה לשבחים שונים, כולל פרס אוסקר, פרס אמי ושני פרסי גלובוס הזהב. מגזין "טיים" הכתיר אותה כאחת ממאה האנשים המשפיעים בעולם בשנים 2006 ו-2015, ופורבס מינה אותה בין מאה הנשים החזקות בעולם בשנים 2019 ו-2021. בשנת 2021, פורבס כינה אותה כשחקנית המרוויחה ביותר בעולם, ובשנת 2023, היא נבחרה לאחת הנשים העשירות ביותר באמריקה עם שווי מוערך של 440 מיליון דולר.

וית'רספון החלה את הקריירה שלה כנערה, והופיעה לראשונה על המסך בסרט "האיש על הירח" (אנ') (1991). היא משכה תשומת לב עם הופעותיה בסרטי הקאלט "דרך לחופש" (אנ') ו-"פחד" (אנ') משנת 1996. פריצת הדרך שלה הגיעה ב-1999 עם תפקיד משנה בסרט "משחקי פיתוי", ובשל הופעתה בתור טרייסי פליק (אנ') בקומדיה השחורה "בחירות או לא להיות" (אנ'). היא זכתה להכרה רחבה יותר בזכות דמותה של אל וודס (אנ') בקומדיה "לא רק בלונדינית" (2001) ובהמשך שלה "לא רק בלונדינית 2" מ-2003, ועל כיכובה בקומדיה הרומנטית "אין כמו אלבמה" (2002). היא זכתה בפרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר על גילום ג'ון קרטר קאש בסרט הביוגרפי המוזיקלי "הולך בדרכי" (2005). לאחר שפל בקריירה, שבמהלכו הצלחתה הקופתית היחידה הייתה הדרמה הרומנטית "מים לפילים" (2011), ווית'רספון עשתה קאמבק בכיכבה של שריל סטרייד בדרמה "הולכת רחוק" (2014), מה שזיכה אותה במועמדות שנייה לפרס האוסקר.

מאז היא עבדה בעיקר בטלוויזיה, הפיקה וכיכבה במספר עיבודים ספרותיים בהובלת נשים תחת חברת ההפקות שלה 'Hello Sunshine'. אלה כוללים את סדרת הדרמה של HBO, "שקרים קטנים גדולים" (2017–2019), סדרת הדרמה של אפל TV פלוס, "תוכנית הבוקר" (2019–הווה), והמיני-סדרה של הולו "שרפות קטנות בכל מקום" (2020).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורה ג'ין ריס ווית'רספון נולדה ב-22 במרץ 1976, בניו אורלינס, לואיזיאנה, בעוד אביה, ג'ון דרייפר וית'רספון, היה סטודנט בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טוליין. אביה נולד בג'ורג'יה ושירת כסגן במילואים של צבא ארצות הברית. הוא עסק במגזר הפרטי כרופא אף אוזן גרון עד 2012. אמה, מרי אליזבת "בטי" (לבית ריס) וית'רספון, היא במקור מהרימן (אנ'), טנסי. היא הייתה פרופסור לאחיות באוניברסיטת ואנדרבילט ובעלת דוקטורט בסיעוד ילדים. בשל עבודתו של אביה, התגוררה בילדותה בויסבאדן שבגרמניה במשך ארבע שנים.

ריס ווית'רספון טוענת לקרבה משפחתית לג'ון וית'רספון (אנ') יליד סקוטלנד, שחתם על הכרזת העצמאות של ארצות הברית, אולם טענה זו לא אומתה על ידי אגודת צאצאי חותמי מגילת העצמאות . הוריה עדיין נשואים כחוק, למרות שהם נפרדו ב-1996.

ווית'רספון גדלה כאפיסקופלית, ואמרה שהיא גאה ב"חינוך הדרומי המובהק" שקיבלה. היא אמרה שזה נתן לה "תחושה של משפחה ומסורת" ולימד אותה על "להיות מצפוני לגבי רגשותיהם של אנשים, להיות מנומס, להיות אחראי ולעולם לא לקחת כמובן מאליו את מה שיש לך בחייך". בגיל שבע, היא נבחרה כדוגמנית לפרסומות טלוויזיה של מוכרת פרחים, מה שהניע אותה לקחת שיעורי משחק. בגיל 11 היא זכתה במקום הראשון ביריד כישרונות אזורי. היא למדה בחטיבת הביניים באקדמיית הארדינג וסיימה את לימודיה בבית הספר בית הספר הרפת' הול (אנ') לבנות בשכונת גרין הילס (אנ'), נאשוויל, שבמהלכו הייתה מעודדת. מאוחר יותר היא למדה באוניברסיטת סטנפורד בחוג לספרות אנגלית, אך עזבה לפני שהשלימה את לימודיה כדי להמשיך בקריירת משחק.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריס וית'רספון, 2005

שחקנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

וית'רספון החלה את קריירת המשחק שלה בפרסומות מקומיות. תפקידה הראשון כשחקנית קולנוע היה בסרט הטלוויזיה "פרח בר" בשנת 1991 סרט שביימה דיאן קיטון. באותה שנה השתתפה בסרט "האיש על הירח". הסרט היה הבסיס לקרירה קולנועית מצליחה אשר נעה בין תפקידים קומיים לדרמטיים.

בשנת 1993 השתתפה בסרטים "מקום רחוק" ו"הורה במשרה מלאה", ושנה מאוחר יותר בסרט "לא דופק חשבון". בשנת 1996 השתתפה לראשונה בשני סרטים בולטים יותר - "פחד" בו גילמה את חברתו של מרק וולברג ו"דרך לחופש". לאחר הופעה בשני סרטים פחות ידועים "סודות אפלים" ו"משלוח לילי" השתתפה וית'רספון בשנת 1998 בסרט "פלזנטוויל" שזכה להצלחה גדולה. שנה מאוחר יותר השתתפה בשלושה סרטים: "משחקי פיתוי", "התוכנית" ו"בחירות". על תפקידה בסרט "בחירות" קיבלה שבחים רבים ואף הייתה מועמדת עליו לפרס גלובוס הזהב.

בעקבות פרסומה השתתפה וית'רספון בשנת 2000 בשני פרקים בסדרה "חברים", כאחותה של רייצ'ל (ג'ניפר אניסטון), ג'יל. באותה שנה שיחקה בשני סרטים נוספים - המותחן "אמריקן פסיכו" והקומדיה "שטן על הזמן". בשנת 2001 גילמה וית'רספון את אחד התפקידים המזוהים עימה יותר מכל - דמותה של אל וודס בסרט "לא רק בלונדינית". הסרט זכה להצלחה גדולה בקופות, וזיכה את וית'רספון במועמדות נוספת לפרס גלובוס הזהב. כעבור שנה השתתפה בסרט "חשיבותה של רצינות" וכיכבה ב"אין כמו אלבמה". בשנת 2003 שיחקה בסרט "לא רק בלונדינית 2" שלא הצליח לשחזר את ההצלחה של קודמו.

בשנת 2004 כיכבה בדרמה התקופתית "יריד ההבלים". בשנת 2005 שיחקה בפנטזיה הקומית "זוג משמיים" לצד מארק רופאלו. באותה שנה גילמה את אחד מתפקידיה המוכרים ביותר - דמותה של הזמרת ג'ון קרטר קאש בסרט "הולך בדרכי" המספר את סיפור חייו של הזמר ג'וני קאש. וית'רספון קיבלה שבחים רבים על משחקה בסרט וזכתה עליו בפרס האוסקר, פרס גלובוס הזהב, פרס באפט"א ומספר פרסים נוספים.

בשנת 2009 דיבבה בסרט "מפלצות נגד חייזרים" ושנה לאחר מכן שיחקה ב"איך אתם יודעים".

בשנת 2014 שיחקה בסרט הפשע "קשר שטני" של הבמאי אטום אגויאן. בשנה זו גם הפיקה והופיעה בדרמה הביוגרפית של ז'אן מארק וולה "הולכת רחוק" בתפקיד הסופרת שריל סטרייד. על תפקידה קיבלה וית'רספון בפעם השנייה בקריירת המשחק שלה מועמדות לפרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר.

בשנת 2017 החלה לשחק בסדרת הדרמה-קומית "שקרים קטנים גדולים" שיצר וכתב דייוויד אי קלי, אשר מבוססת על הרומן באותו שם ומשודרת ברשת HBO.

בשנת 2019 החלה לשחק בדמותה של ברדלי ג'קסון לצדם של ג'ניפר אניסטון וסטיב קארל בסדרת הטלוויזיה "תוכנית הבוקר" בשירות הסטרימינג של אפל TV פלוס.

אושיית רשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לווית'רספון חשבון אינסטגרם פעיל עם למעלה מ-30 מיליון עוקבים. בנוסף מנהלת חברת ההפקות שלה בשם "Hello Sunshine" ומועדון קריאה בשם "Reese's Book Club" (מועדון הקריאה של ריס) עם למעלה מ-2 מיליון עוקבים באינסטגרם ובו ממליצה וית'רספון על ספרים שקראה, שנכתבו מרביתם על ידי נשים.[1]

מפיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012 הקימה יחד עם חברתה ברונה פפרדאה את חברת ההפקות פסיפיק סטנדרד. מטרת החברה הייתה להפיק סרטים על נשים, תוך שימת דגש על גיבורות מעניינות ודינמיות. הסרט הראשון שהופק על ידי החברה היה "נעלמת" ושיחקו בו רוזמונד פייק ובן אפלק.[2] פייק הייתה מועמדת על תפקידה לפרס האוסקר. הסרט השני שהופק על ידי החברה היה "הולכת רחוק". את הזכויות לסרט רכשה וויתרספון בכספה לאחר שקראה את הספר. היא שיחקה בסרט בתפקיד הראשי וקיבלה מועמדת לפרס האוסקר. את "שקרים קטנים גדולים" שמתבסס על הספר שכתבה ליאן מוריאטי, הפיקה ווית'רספון לרשת HBO יחד עם ניקול קידמן ושתיהן שיחקו בה. העונה הראשונה קיבלה 16 מועמדויות לפרסי אמי וזכתה ב-8 מתוכן. בשנת 2018 עסקה החברה בהפקת 23 סרטים וסדרות, כולם עוסקים בנשים כגיבורות הסיפור.[3]

בשנת 2016 הקימה ווית'רספון חברת הפקות נוספת בשם "הלו סאנשיין" העוסקת בפיתוח סדרות וסרטים לחברות, ביניהן NBC ואפל TV ופונה גם היא בעיקר לקהל נשי.[4]

אשת עסקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ווית'רספון היא בעלים של חברת אופנה בשם "דרייפר ג'יימס" שהוקמה בשנת 2015. המותג שנקרא על שם סבתה מתמקד בלייף סטייל. המותג מציע בגדים בסגנון דרומי ומקודם באמצעות הרשתות החברתיות.[3]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וית'רספון פגשה את השחקן ראיין פיליפה במסיבת יום הולדתה ה-21 ב-22 במרץ 1997. הם התארסו בדצמבר 1998 ונישאו ב-5 ביוני 1999, בעיירה הוליווד (אנ'), קרוליינה הדרומית. יש להם שני ילדים משותפים, הבת, אווה אליזבת' פיליפ, נולדה ב-9 בספטמבר 1999; והבן, דיקון ריס פיליפ, נולד ב-23 באוקטובר 2003. ב-30 באוקטובר 2006, וית'רספון ופיליפה הודיעו על פרידתם. היא הגישה תביעת גירושין ב-8 בנובמבר 2006, תוך שהיא מציינת חילוקי דעות בלתי ניתנים לגישור. לאור היעדר הסכם ממון, היא ביקשה מבית המשפט לסרב להעניק מזונות לפיליפה, וביקשה משמורת בלעדית על שני ילדיהם. פיליפה הגיש בקשה למשמורת משותפת ב-15 במאי 2007, ולא ביקש כל מזונות. הנישואים הסתיימו רשמית ב-5 באוקטובר 2007, עם הסדרי גירושין סופיים שנקבעו ב-13 ביוני 2008, לפי מסמכי בית המשפט. פיליפה ווית'רספון חולקים משמורת משותפת על ילדיהם.

ווית'רספון יצאה עם השחקן ג'ייק ג'ילנהול, משנת 2007 עד 2009. בפברואר 2010, דווח שהיא יוצאת עם ג'ים טות', סוכן שחקנים ומנהל שותף בסוכנות Creative Artists, שם היא לקוחה. הם הודיעו על אירוסיהם באותו דצמבר, ונישאו ב-26 במרץ 2011, באוחאי (אנ'), קליפורניה, באחוזה הכפרית של וית'רספון, שאותה מכרה מאוחר יותר. יש להם בן משותף, טנסי ג'יימס טות', שנולד ב-27 בספטמבר 2012. במרץ 2023, וית'רספון וטות' הודיעו על גירושיהם ימים ספורים לפני יום נישואיהם ה-12.[5]

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט תפקיד הערות
1991 האיש על הירח (אנ') דני טרנט
1993 A Far Off Place נוני פארקר
הורה במשרה מלאה (אנ') קארן מוריס
1994 לא דופק חשבון (אנ') וונדי פיסטר
1996 דרך לחופש (אנ') ונסה לוץ
פחד (אנ') ניקול ווקר
1998 סודות אפלים (אנ') מל איימיס
משלוח לילי (אנ') אייבי מילר
פלזנטוויל ג'ניפר
1999 משחקי פיתוי אנט הארגרוב
בחירות או לא להיות (אנ') טרייסי פליק (אנ') מועמדת פרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר - סרט קומדיה או מוזיקלי (2000)

מועמדת פרס אינדפנדנט ספיריט לשחקנית הטובה ביותר (אנ') (2000)

התוכנית (אנ') ליסה
2000 שטן על הזמן (אנ') הולי
אמריקן פסיכו אוולין וויליאמס
2001 תרועת הברבור (אנ') סרינה דיבוב
לא רק בלונדינית אל וודס (אנ') מועמדת פרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר - סרט קומדיה או מוזיקלי (2002)
2002 חשיבותה של רצינות ססילי קארדיו
אין כמו אלבמה מלאני "קארמייקל" סמוטר-פרי
2003 לא רק בלונדינית 2 אל וודס (אנ') גם מפיקה בפועל
2004 יריד ההבלים רבקה (בקי) שארפ קרולי
2005 הולך בדרכי ג'ון קרטר קאש פרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר (2005)

פרס באפט"א לשחקנית הטובה ביותר בתפקיד ראשי (2005)
פרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר - סרט קומדיה או מוזיקלי (2005)

זוג משמיים (אנ') אליזבת' מאסטרסון
2006 פנלופה אנני גם מפיקה
2007 חקירה מעבר לקווים (אנ') איזבלה פילדס אל-איברהימי
2008 מת לחגוג (אנ') קייט
2009 מפלצות נגד חייזרים סוזן מרפי / עצונומיקה דיבוב
לא רק בלונדיניות (אנ')
מפיקה
2010 איך אתם יודעים ליסה יורגנסון
2011 מים לפילים מרלנה רוזנבלות'
2012 זאת מלחמה לורה סקוט
הסיפור של מאד (אנ') ג'וניפר
2013 קשר שטני (אנ') פמלה הובס
2014 נעלמת
מפיקה
הולכת רחוק שריל סטרייד גם מפיקה

מועמדת פרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר (2014)
מועמדת פרס באפט"א לשחקנית הטובה ביותר בתפקיד ראשי (2014)

מועמדת פרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר - סרט דרמה (2014)

השקר הטוב קארי דיוויס
מידות רעות (אנ') פני קימבול
2015 מרדף לוהט רוז קופר גם מפיקה
2016 לשיר רוזיטה דיבוב
2017 כולם חוזרים הביתה (אנ') אליס קיני
2018 קמט בזמן גברת וואטסיט
2019 לוסי בשמיים (אנ')
מפיקה
2021 לשיר 2 רוזיטה דיבוב
2022 שירת סרטני הנהר
מפיקה
משהו מטיפני (אנ')
מפיקה
2023 אצלך או אצלי דבי דאן גם מפיקה
TBA You're Cordially Invited גם מפיקה
לא רק בלונדינית 3 גם מפיקה
Wish List
Tinker Bell גם מפיקה

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סדרה תפקיד הערות
1991 פרח בר (אנ') אלי פרקינס סרט טלוויזיה של Lifetime (אנ')
1992 Desperate Choices: To Save My Child קאסי רובינס סרט טלוויזיה של NBC
1993 Return to Lonesome Dove פריס דאניגן 4 פרקים
2000 המלך היל דבי גראנד דיבוב; 2 פרקים
חברים ג'יל גרין 2 פרקים
2002 משפחת סימפסון גרטה וולפקאסל דיבוב; פרק: "The Bart Wants What It Wants"
2003 A History of US שרה ריימונד / סוזן שלבי מגופין (אנ')/ דמויות שונות 3 פרקים
2009 מפלצות נגד חייזרים: דלועים-מוטציות מהחלל החיצון (אנ') סוזן מרפי / עצונומיקה דיבוב; ספיישל טלוויזיוני של NBC
2017–2019 שקרים קטנים גדולים מדלן מרתה מקנזי תפקיד ראשי (2 עונות); 14 פרקים

גם מפיקה בפועל
פרס גלובוס הזהב למיני-סדרה או סרט טלוויזיה הטוב ביותר (2018)

פרס אמי לבידור בפריים טיים למיני-סדרה הטובה ביותר (2017)
מועמדת פרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר במיני-סדרה או בסרט טלוויזיה (2018)

מועמדת פרס אמי לבידור בפריים טיים לשחקנית הטובה ביותר במיני-סדרה או סרט טלוויזיה (אנ') (2017)
מועמדות לפרס באפט"א לטלוויזיה לתוכנית הבין-לאומית הטובה ביותר (2020)

2018 Shine On with Reese מנחה תכנית אירוח ב-DirecTV

9 פרקים; גם מפיקה בפועל

2019–הווה תוכנית הבוקר ברדלי ג'קסון תפקיד ראשי (3 עונות); 30 פרקים

גם מפיקה בפועל
מועמדת פרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר בסדרת דרמה (2020)

מועמדת פרס אמי לבידור בפריים טיים לשחקנית ראשית בסדרת דרמה (2022)

2019–2021 למען האמת (אנ')
מפיקה בפועל
2020 שרפות קטנות בכל מקום אלנה ריצ'רדסון תפקיד ראשי; 8 פרקים

גם מפיקה בפועל

2022 מאפס
מפיקה בפועל
2023 דברים קטנים יפים (אנ')
מפיקה בפועל
הדבר האחרון שהוא אמר לי
מפיקה בפועל
דייזי ג'ונס והסיקס
מפיקה בפועל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריס וית'רספון – פרסים