רחמנא דעני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"רחמנא דעני"
שיר
סוגה ניגוני חב"ד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה ארמית עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן מאיר שלמה ינובסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
ספר הניגונים - חב"ד
"ועל כולם
(246)"
"רחמנא דעני
(247)
"
"כאוהל הנמתח
(248)"
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ניגון רחמנא דעני הוא ניגון חב"די, אחד מניגוני הרבי מלובביץ'. הניגון נפוץ גם מחוץ לחסידות חב"ד. הניגון הולחן על ידי סבו של הרבי מלובביץ' הרב מאיר שלמה ינובסקי

אודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילות הניגון הם מתוך פיוט בשפה הארמית, הנאמר כחלק מנוסח הסליחות:

רַחֲמָנָא דְעָנֵי לַעֲנִיֵּי עֲנֵינָא. רַחֲמָנָא דְעָנֵי לִתְבִירֵי לִבָּא עֲנֵינָא

בתרגום לעברית: ”הרחמן העונה לעניים – עננו, הרחמן העונה לשבורי לב – עננו”

.

הרבי מלובביץ' לימד את הניגון בשמחת תורה לפנות בוקר ה'תש"ך (1959) ואמר כי תחילה יש לנגנו במתינות, ואחר כך במהירות ובשמחה, כי בתחילה הרי זו תנועה-מנגינה של תחנונים, וככל שממשיכים הולכת ומתחזקת תנועת-מנגינת התביעה והביטחון. בהמשך השנים הפך לניגון המושר בחצרו רבות ובתי כנסת של חב"ד בעיקר בעת סיום הסליחות ובעת התוועדות בחודשי אלול־תשרי. הניגון מופיע בספר הניגונים – חב"ד מספר רמ"ב (247).

עיבודים מוזיקליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1960 הופיע השיר באלבום "ניגוני חב"ד" 1 של ניח"ח[1], באלבום "שירה וזמרה" של זלמן ברונשטיין[2], ב־1995 הופיע באלבום "ניגוני הרבי" של אבי פיאמנטה בביצוע מנדי ג'רופי[3]. ב־1998 הופיע השיר באלבום ניגון הבעש"ט של אברהם פריד[4]. ב־2010 יצא באלבום אוחילה של אודהליה ברלין[5], ב־2014 הופיע השיר באלבום "שרים תפילה" של יצחק מאיר[6] ובאלבום "אהבה רבה" של להקת התזמורת העממית בביצוע ברי סחרוף[7], ב־2015 הופיע השיר באלבום צמאה 1 בביצוע שי צברי[8] באלבום "ולנר ווקאלי" ועוד. השיר בוצע במהלך השנים גם על ידי עידו פורטל, רועי אמיר[9], אלי מרקוס[10], בני פרידמן[11], עמיר בניון עם תזמורת ירושלים מזרח ומערב[12], מוטי שטיינמץ[13] ואחרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]