ראובן סמואלס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הרב ראובן סמואלס (1933 - 15 במאי 2016) יליד יוסטון טקסס, עלה לארץ ב-1962, ייסד את קהילת "אור חדש", ממניחי היסודות לבנייתה של מועצת הרבנים המתקדמים ושל התנועה ליהדות מתקדמת בישראל ומנהלו השני של מרכז חינוך ליאו באק בחיפה.

נעוריו בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראובן (בוב) סמואלס נולד בארצות הברית בשנת 1933 וגדל ביוסטון טקסס. ראובן גדל עם שני אחיו, ויק וטום, בבית משפחתם הגרעינית. הוריהם חינכו אותם ברוח היהדות הליברלית על ערכי המוסר, נתינה לזולת ואהבת האדם. לדוגמה, מדי ערב שאל האב את בניו מה עשו באותו יום על מנת להפוך את העולם לטוב יותר.

בגיל 17 סיים את לימודיו בבית הספר התיכון Houston's San Jacinto High School (אנ') בהצטיינות וקיבל מלגת לימודים לאוניברסיטת ברנדייס במסצ'וסטס, שם למד לתואר ראשון בין השנים 1950–1954. בתיכון ובאוניברסיטה שיחק בייסבול והצטיין בספורט ובלימודים. הוא נבחר לנשיא מחזור הלימודים שלו בברנדייס. הוא המשיך בלימודי רבנות בהיברו יוניון קולג' בסינסינטי, והוסמך כרב רפורמי בשנת 1960.

ב-1956–1958 ביקר לראשונה בישראל, יחד עם אשתו אנט (אותה הכיר מגיל 13 ביוסטון) ולמד באוניברסיטה העברית.

בשנים 1960–1962 שימש כרב בבית הכנסת North Shore Congregation בשיקגו.

שנותיו הראשונות בארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1962 עלו ראובן ורעייתו אנט, עם שלושת ילדיהם הצעירים- עמי, דויד ותמר, לישראל. הרב סמואלס נשלח על ידי האיגוד העולמי ליהדות מתקדמת, לעבוד עם הרב ד"ר מאיר אלק, מייסדו ומנהלו הראשון של בית הספר ליאו באק בחיפה. הרב סמואלס הנהיג תוכניות לימודים חדשניות ביהדות בשכבות גיל שונות. הוא השפיע מאוד על תלמידיו בלימודי מקורות יהודיים עם דגש על ערכי מוסר והתחדשות יהודית כאשר פיתח חוויות תפילה וקבלת שבת למורים ולתלמידים בביתו בערבי שבת ומועד.

בשנת 1963 ייסד הרב סמואלס, את קהילת "אור חדש" בחיפה וקהילות בנצרת עילית ובנהריה. כמו כן הנהיג פעילות של נוער תל"ם (התנועה ליהדות מתקדמת) שהתחילה בפעילות נוער לתלמידי בית הספר ובהמשך הצמיחה גרעיני הגשמה לקיבוץ יהל שבערבה.

באותה תקופה, היה ממניחי היסודות לבנייתה של מועצת הרבנים המתקדמים ושל התנועה ליהדות מתקדמת בישראל. יחד עם הרבנים משה זמר, ד"ר יעקב כהן, וטוביה בן חורין, יסד את מועצת הרבנים בשנת 1964, ושנה לאחר מכן פעל לכינוסה של ועידת היסוד של התנועה, בהשתתפות נציגי שבע הקהילות הרפורמיות שפעלו בישראל. בהמשך הרב סמואלס ייסד קהילה נוספת בבית ספר לאו באק בחיפה.

פעילותו במרכז חינוך ליאו באק[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמואלס המשיך לפעול נמרצות להרחיב את בית הספר לאו באק ולהעתיק את מיקומו מהדר הכרמל. לשם כך הוא גייס מיהודים רפורמים בארצות הברית באמצעות IEF- Israel Education Fund שבמגבית היהודית, למעלה ממיליון וחצי דולר, ובהמשך עוד למעלה משישה מיליון דולר, לבניית הקמפוס החדש של לאו בק. אבא חושי, ראש עיריית חיפה דאז, העמיד מספר אפשרויות למיקום בית הספר, בפני המגבית היהודית וליאו באק. בסופו של דבר נבחר מגרש בכרמל הצרפתי סמוך לקריית שפרינצק ושער העלייה, על קו התפר בין אוכלוסיות ממעמד בינוני לאוכלוסיות חלשות, מקום שיאפשר לבקשתו של הרב סמואלס את מימוש האינטגרציה המיוחלת. ב-1970 הושלמה בנייתו של המרכז החדש ובית הספר העתיק את מקומו לכרמל הצרפתי.

בשנת 1974 פרש הרב ד"ר אלק מניהול בית הספר והרב סמואלס הפך למנהלו השני של מרכז חינוך ליאו באק. במסגרת תפקידו כמנהל הנהיג תוכניות חדשניות לחינוך יהודי, טיפח את ערכי אהבת האדם באשר הוא אדם ואת הקשרים עם קהילות בארצות הברית. הרב סמואלס, החל בתהליכי שינוי משמעותי בהתאם לתפיסותיו החינוכיות-חברתיות: על מנת שהתלמידים ימצו את יכולותיהם הקוגניטיביות, האמין סמואלס כי יש לספק את צורכיהם החברתיים והרגשיים. החינוך החברתי-ערכי תפס מקום חשוב לצד רכישת הידע. בית הספר נתפס לא רק כמקום שלומדים בו אלא כמקום שחיים בו – מיקרו קוסמוס לחיים הבוגרים ומרכז הקהילה.

תחת הנהגתו של הרב סמואלס, ב-1978 נחנך במרכז חינוך ליאו באק בית הכנסת "אהל אברהם", על מנת לספק מענה יהודי מסורתי לאוכלוסיית תושבי הכרמל הצרפתי ולתלמידי בית הספר כאחד; ב-1979, נפתח המרכז הקהילתי על שם ג'ק ושרלוט להרמן, שמטרתו לעזור לתושבי האזור לקדם את הקהילה; ב-1991 נפתח מרכז הספורט ע"ש אברהם אופמן שהצטרף ב-1993, לחברת המתנ"סים והפך למתנ"ס ליאו באק, לאחר שלראשונה הסכימה החברה למתנ"סים לקבל מרכז קהילתי פרטי לשורותיה;

ב- 1995 שוב בעזרת גיוס תרומות הוחל בתכנונו והקמתו של מרכז ללימודי יהדות ע"ש לורי לוקיי בליאו באק. המרכז משמש כיום גם למרכז מדעים, מרכז תקשורת, מרכז משאבים וספרייה וכמקום משכנם של כתות היסוד של ליאו באק. בשנות ה-90 לאחר משבר גדול בבית הספר "כפר גלים", מונה הרב סמואלס לעמוד בראש הוועד המנהל. הוא שמש בתפקיד זה עד שנת 2016, ופעל להעצמת הכפר על שלושת מרכיביו – בית הספר, הפנימיה והמשק החקלאי.

בשנת 1999 בתום חצי יובל בו ניהל את מרכז חינוך ליאו באק, פרש הרב סמואלס ובמקומו התמנה למנהלו הכללי של המרכז דני פסלר, שהיה תלמיד ומורה בבית הספר.

הרב סמואלס המשיך בפעילות כיו"ר מועצת המנהלים של מרכז חינוך ליאו באק, עד פטירתו בשנת 2016.

עיטורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב- 1985 עברו ראובן ואנט סמואלס להתגורר בכפר האמנים עין הוד. בשנת 2015 זכה הרב סמואלס באות יקיר המועצה האזורית חוף הכרמל ושבועות ספורים לאחר פטירתו זכה באות יקיר הכרמל, במסגרת אירועי חבר הנאמנים ה-44 של אוניברסיטת חיפה. האות הוענק לו בהוקרה על מנהיגות חינוכית פורצת דרך, המשלבת ציונות, פעילות קהילתית, דמוקרטיה ויהדות ועל כך שחינך דורות של תלמידים ומורים שספגו ערכים של תרומה לקהילה, שוויון וכבוד האדם, כמו גם על ידידותו ארוכת השנים עם האוניברסיטה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]