קתדרלת סואסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קתדרלת סואסון
קתדרלת סואסון
קתדרלת סואסון
מידע כללי
סוג קתדרלה
על שם Gervasius and Protasius עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום סואסון
מדינה צרפתצרפת צרפת
זרם נצרות קתולית
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 11771479 (כ־302 שנים)
תאריך פתיחה רשמי המאה ה־12 עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי אדריכלות גותית
מידות
גובה 66 מטר
קואורדינטות 49°22′51″N 3°19′31″E / 49.3808°N 3.3252°E / 49.3808; 3.3252
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תוכנית קתדרלת סואסון

קתדרלת ז'רווה ופרוטה הקדושים מסואסוןצרפתית: Cathédrale Saint-Gervais-et-Saint-Protais de Soissons) היא קתדרלה קתולית בסואסון שבצרפת. בנייתה החלה ב-1195 ונמשכה עד סוף המאה ה-13, והיא בנויה בסגנון גותי.

המגדל היחיד של הקתדרלה נבנה באמצע המאה ה-13 והוא חיקוי למגדלים של קתדרלת נוטרדאם דה פארי, והוא בגובה דומה (66 מטר). המגדל שוחזר אחרי שהוא וחלק מהספינה הראשית ניזוקו קשות במלחמת העולם הראשונה. מגדל תואם בצד הצפוני של החזית המערבית היה בתכנון המקורי אך מעולם לא נבנה.

בית הרוחב (טרנספט) הדרומי הוא החלק המוקדם ביותר של המבנה ומסתיים באפסיס. בניגוד לשאר המבנה הוא מחולק ל-4 אזורי קיר (במקום 3).

בית המקהלה, האפסיס והספינה הראשית נבנו תוך מודעות לבנייתה של קתדרלת שארטר (יצירת מופת של High Gothic) והאדריכל של סואסון ניסה לעדן את אדריכלותה. זאת הוא עשה על ידי עמודים צרים יותר, קירות דקים יותר וצלעות סדירות יותר. הגובה הפנימי של קמרונות המבנה הוא כ-30 מטר (כ-7 מטר נמוכים מאלה של שארטר), ובגלל שהקתדרלה לא גדולה כמו הקתדרלות של שארטר, ריימס ואמיין, נוטים להשמיט אותה מרשימת היצירות הקנוניות של תקופת הגותיקה בעיצומה.

בית המקהלה כולל חלונות ויטראז' מהמאה ה-13 ושטיח קיר מהמאה ה-15 שמתאר את חיי הקדושים ז'רביסיוס ופרוטאסיוס, הקדושים הפטרונים של הקתדרלה. בבית הרוחב הצפוני תלויה היצירה "הערצת רובן את הרועים" ביחד עם ציור מאת פיליפ דה שמפיין.

מוריס דורופלה (Maurice Duruflé) הלחין בשנת 1962 יצירה לעוגב, "Fugue sur Le carillon des heures de la Cathédrale de Soissons" op. 12 המוקדשת לקתדרלת סואסון.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא כנסיות ובנושא צרפת. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.