קוסקינונודון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקוסקינונודון
שלד של קוסקינונודון במוזיאון לתולדות הטבעשלד של קוסקינונודון במוזיאון לתולדות הטבע

בהשוואה לאדם

בהשוואה לאדם
תקופה
טריאס עליון 227–208 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: דו-חיים
סדרה: טמנוספונדילים
משפחה: Metoposauridae
סוג: קוסקינונודון
שם מדעי
Anaschisma
Branson, 1905
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קוסקינונודון (שם מדעי: Koskinonodon; לעיתים מכונה גם אנסכיסמה - Anaschisma) הוא סוג נכחד של דו-חיים מסדרת הטמנוספונדילים, אשר חי בטריאס העליון לפני 208–227 מיליון שנה. המאובנים שלו התגלו בתצורת צ'ינלה באריזונה, ובעוד תצורות באזור של דרום-מערב ארצות הברית. הוא סווג לראשונה ב-1929 ואז נקרא בשם Buettneria. עם זאת ב-2007 שם זה הועבר לסוג של חרגול מיערות קונגו, תוך נתינת השם הנוכחי במקום. חוקר בשם לוקאס עתר לארגון ICZN על החלפת השם וציין את האזכור הרחב של הדו-חיים כדי להחזיר את השם, ואולם העתירה נדחתה.

הקוסקינונודון היה דו-חי גדול באורך שלושה מטרים, אשר דמה למטופוזאורוס האירופאי. הייתה לו גולגולת ארוכה ורחבה באורך 65 ס"מ עם פתחי עיניים רחבים שבלטו קדימה, לסתת שנטו כלפי מעלה ובתוכם מעל 100 שיניים בכל צד לסת. דבר זה עזר מאוד ליצור ללכוד טרף קטן, לו ארב מתחת למים. השיניים גם היו מעוקלות מעט ובנוסף היו שיניים מעט גדולות יותר על החך להם חריצים עמוקים, אשר עזרו ללכידת הטרף. הגפיים היו קצרות מאוד, אך הזנב היה עבה ושרירי וסיפק כוח להאיץ.

היצור חי בביצות הקדומות של ארצות הברית וחיפש במים טרף של דו-חיים אחרים, דגים או חסרי חוליות ואפילו פיטוזאורים קטנים. מבנה הלסתות עזר לו לחטוף טרף והוא גם ידע לשחות מתחת למים למשך זמן רב.

ככל הנראה הוא נכחד בהכחדת הטריאס, אשר גרמה לייבוש ביצות מסיבי, שינויי אקלים, החמצת אוקיינוסים ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קוסקינונודון בוויקישיתוף